Partnerzy serwisu:
Biznes

Allrail krytycznie o nowej umowie PSC z PKP Intercity. "Europa powinna zareagować"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
08-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Allrail krytycznie o nowej umowie PSC z PKP Intercity. "Europa powinna zareagować"
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Skupiający prywatnych przewoźników sojusz AllRail krytycznie wypowiedział się o planie podpisania nowej umowy przez PKP Intercity z Ministerstwem Infrastruktury i radykalnego zwiększenia dotacji do przewozów dalekobieżnych. 

Jak informowaliśmy, Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowy Plan Transportowy do roku 2029, który umożliwi podpisanie umowy wieloletniej na obsługę połączeń z PKP Intercity. Jej wartość ma wynosić nawet 3 mld złotych rocznie.

Krytyczną opinię o planach polskiego ministerstwa przygotował założony w ubiegłym roku „Sojusz Nowych Uczestników” AllRail (The Alliance of Rail New Entrants). - Wspieramy większą liberalizację rynku w celu osiągnięcia większego przeniesienia modalnego na kolej, dlatego jesteśmy zawiedzeni, że państwowy przewoźnik kolejowy będzie chroniony przez następne 10 lat niezgodnie z założeniami jednolitego rynku kolejowego Unii Europejskiej, jak i europejskiego „Green Deal”. Uważamy to za taktykę protekcjonistyczną, która stanowi ryzyko dla konkurencyjności i może być zagrożeniem dla sukcesu we wdrażaniu czwartego pakietu kolejowego - informuje AllRail w informacji rozesłanej do polskich i europejskich mediów.

"Po co subsydiować popularne trasy?"

AllRail wskazuje, że wszędzie tam, gdzie w Europie miało dotychczas miejsce otwarcie rynku kolejowego, doprowadziło to do: zwiększenia innowacyjności; podniesienia standardu usług; obniżenia opłat; zmniejszenia dotacji i zwiększenia udziału kolei – która jest najbardziej zrównoważonym środkiem transportu – w transporcie pasażerskim. "Niestety, w Polsce wszelka nadzieja na taki rozwój sytuacji została utracona w zeszłym tygodniu, kiedy to rząd opublikował swój plan podpisania nowego długoterminowego kontraktu z obecnym państwowym przewoźnikiem – PKP Intercity – na kolejne 10 lat, nawet przed wygaśnięciem dotychczasowego (w 2021 r.)" - czytamy w piśmie.

Stowarzyszenie zaznacza, że PKP Intercity otrzyma bezpośrednio udzielone zamówienie na łączną kwotę 19,5 miliarda złotych w okresie: 2019-2029 – czterokrotnie więcej niż wartość obecnej umowy, łącznie opiewającej na 4,7 miliarda złotych, którą to kwotę PKP IC miało otrzymać w okresie 2011-2021. - Co uzasadnia tak ogromny wzrost? Podobno ma on spowodować podwojenie liczby pasażerów polskich kolei do 2022 r. Jednakże nie ma to sensu ekonomicznego – doświadczenie pokazuje, że zwiększenie liczby pasażerów przyniosłoby większe przychody, co niosłoby za sobą mniejsze zapotrzebowanie na dotacje - wskazuje AllRail pytając retorycznie, po co subsydiować popularne trasy. - Trudno zrozumieć, dlaczego tak popularne trasy, jak z Warszawy do Katowic czy Krakowa, będą wymagały znacznego zwiększenia dotacji. Jednocześnie w sąsiednich Czechach otwarcie rynku kolei dalekobieżnej spowodowało wzrost popytu bez zwiększania niepotrzebnego obciążenia podatnika – z pewnością jest to wzór dla Polski - pisze stowarzyszenie.

"Europa musi zareagować"

W informacji cytowana jest wypowiedź dr Michała Wolańskiego z Katedry Transportu SGH dla Pulsu Biznesu, który stwierdza że jeśli dopłata do przewozów kolejowych jest naprawdę konieczna, lepszym rozwiązaniem byłoby „otwarcie rynku i zorganizowanie konkurencyjnego przetargu. Jak dodaje sekretarz generalny AllRail Nick Brooks w ramach czwartego pakietu kolejowego od 2023 r. umowa z przewoźnikiem będzie podpisywana po rozstrzygnięciu obowiązkowego konkurencyjnego przetargu. - Ideą planowanego bezpośredniego i niegospodarnego zamówienia jest uprzedzenie ww. wymagań w celu zapobiegnięcia wejścia konkurencji na polski rynek przez kolejne 10 lat. - zaznacza Brooks.

Stowarzyszenie jest z zdania, że "w tej sytuacji Europa musi zareagować". - Jeśli dopuszczalne jest, aby tak ogromne sztandarowe zamówienie bezprzetargowe, zostało udzielone państwowemu przewoźnikowi, to inne państwa członkowskie UE mogą ulec pokusie pójścia w ślady Polski przed 2023 r., pompując państwowych przewoźników, co stoi w sprzeczności z jednolitym rynkiem kolejowym w UE. Bez większej konkurencji i zmian w podziale modalnym transportu kolej nigdy nie będzie częścią europejskiego „Green Deal” - podsumowuje AllRail.
  
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5