Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

AHM zrobiła swoje – koniec prac podtorzowych między Babami a Piotrkowem Trybunalskim

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
07-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy oraz przygotowanie linii do wyższych prędkości – to efekty zakończonych prac utrzymaniowych między Babami a Piotrkowem Trybunalskim na linii 1 Warszawa – Katowice. Inwestycja o wartości ok. 12,5 mln zł została sfinansowana ze środków budżetowych.

W ramach robót między Babami a Piotrkowem Trybunalskim wykonano kompleksową wymianę warstwy podtorza, oczyszczono i uzupełniono tłuczeń, przeprowadzono regulację torów oraz punktową wymianę szyn i podkładów. Na torze nr 2, w rejonie przejazdów drogowych w Woli Moszczenickiej i Jarostach, zmodernizowano nawierzchnię – wymieniono płyty przejazdowe, położono nową warstwę asfaltu i wykonano odwodnienie.

Do wykonania robót PKP PLK SA wykorzystały specjalistyczny sprzęt dużej wydajności. Na szlak w maju wjechała maszyna torowa AHM 800R, która przeprowadziła zintegrowaną wymianę podtorza bez konieczności rozbiórki toru. Urządzenie – o długości sięgającej 800 metrów w pełnym składzie – unosi tor, wybiera stary tłuczeń oraz górną warstwę podtorza i automatycznie zastępuje je nowym materiałem.

– Zastosowanie maszyny AHM800R oraz oczyszczarki tłucznia pozwoliło skrócić czas robót i ograniczyć ich wpływ na rozkład jazdy. To rozwiązanie nie tylko przyspiesza realizację, ale też poprawia jakość i trwałość infrastruktury – mówi Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA w Łodzi.

Bezpieczniej, szybciej, bez zakłóceń

Efektem zakończonych prac jest utrzymanie dobrego stanu technicznego linii kolejowej 1 na odcinku o dużym znaczeniu pasażerskim i towarowym. Szlak między Babami a Piotrkowem umożliwia przejazd z prędkością 120 km/h. W przeciwnym razie – bez przeprowadzenia niezbędnych robót – należałoby w najbliższych latach wprowadzić ograniczenia prędkości, co negatywnie wpłynęłoby na punktualność i czas przejazdu.

Prace przygotowują infrastrukturę do dalszych modernizacji, w tym możliwego zwiększenia prędkości szlakowej do 160 km/h. W najbliższych miesiącach planowana jest jeszcze wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza (III kwartał 2025 r.), co domknie zakres modernizacji układów torowych na tym odcinku.

Szerszy plan poprawy infrastruktury w regionie

Zakończony etap to część szerszych działań utrzymaniowo-modernizacyjnych, prowadzonych w ostatnich latach na łódzkim odcinku linii Warszawa – Katowice. W latach 2022-2024 zrealizowano m.in.:
  • modernizację przystanku Wolbórka,
  • remont 5 przejazdów kolejowo-drogowych w Skierniewicach, Makowie, Rokicinach, Piotrkowie Trybunalskim i Gorzkowicach,
  • naprawę torów głównych dodatkowych na stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice.
Wartość tych prac wyniosła łącznie ok. 7,4 mln zł.

Prace bez wpływu na rozkład jazdy

W trakcie realizacji robót pociągi pasażerskie i towarowe kursowały zgodnie z rozkładem jazdy, z uwzględnieniem ruchu jednotorowego. W rejonie przejazdów kolejowo-drogowych występowały krótkotrwałe wyłączenia sygnalizacji – w takich przypadkach zastosowano dodatkowe oznakowanie i apelowano o ostrożność do kierowców.

W najbliższym czasie na odcinku Koluszki – Częstochowa rozpoczną się prace w ramach projektu KPO pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza”, które pozwolą na podniesienie prędkości do 160 km/h. Prace będą realizowane przez spółkę zależną PNUiK Kraków.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij