Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

AHM zrobiła swoje – koniec prac podtorzowych między Babami a Piotrkowem Trybunalskim

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
07-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy oraz przygotowanie linii do wyższych prędkości – to efekty zakończonych prac utrzymaniowych między Babami a Piotrkowem Trybunalskim na linii 1 Warszawa – Katowice. Inwestycja o wartości ok. 12,5 mln zł została sfinansowana ze środków budżetowych.

W ramach robót między Babami a Piotrkowem Trybunalskim wykonano kompleksową wymianę warstwy podtorza, oczyszczono i uzupełniono tłuczeń, przeprowadzono regulację torów oraz punktową wymianę szyn i podkładów. Na torze nr 2, w rejonie przejazdów drogowych w Woli Moszczenickiej i Jarostach, zmodernizowano nawierzchnię – wymieniono płyty przejazdowe, położono nową warstwę asfaltu i wykonano odwodnienie.

Do wykonania robót PKP PLK SA wykorzystały specjalistyczny sprzęt dużej wydajności. Na szlak w maju wjechała maszyna torowa AHM 800R, która przeprowadziła zintegrowaną wymianę podtorza bez konieczności rozbiórki toru. Urządzenie – o długości sięgającej 800 metrów w pełnym składzie – unosi tor, wybiera stary tłuczeń oraz górną warstwę podtorza i automatycznie zastępuje je nowym materiałem.

– Zastosowanie maszyny AHM800R oraz oczyszczarki tłucznia pozwoliło skrócić czas robót i ograniczyć ich wpływ na rozkład jazdy. To rozwiązanie nie tylko przyspiesza realizację, ale też poprawia jakość i trwałość infrastruktury – mówi Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK SA w Łodzi.

Bezpieczniej, szybciej, bez zakłóceń

Efektem zakończonych prac jest utrzymanie dobrego stanu technicznego linii kolejowej 1 na odcinku o dużym znaczeniu pasażerskim i towarowym. Szlak między Babami a Piotrkowem umożliwia przejazd z prędkością 120 km/h. W przeciwnym razie – bez przeprowadzenia niezbędnych robót – należałoby w najbliższych latach wprowadzić ograniczenia prędkości, co negatywnie wpłynęłoby na punktualność i czas przejazdu.

Prace przygotowują infrastrukturę do dalszych modernizacji, w tym możliwego zwiększenia prędkości szlakowej do 160 km/h. W najbliższych miesiącach planowana jest jeszcze wymiana pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza (III kwartał 2025 r.), co domknie zakres modernizacji układów torowych na tym odcinku.

Szerszy plan poprawy infrastruktury w regionie

Zakończony etap to część szerszych działań utrzymaniowo-modernizacyjnych, prowadzonych w ostatnich latach na łódzkim odcinku linii Warszawa – Katowice. W latach 2022-2024 zrealizowano m.in.:
  • modernizację przystanku Wolbórka,
  • remont 5 przejazdów kolejowo-drogowych w Skierniewicach, Makowie, Rokicinach, Piotrkowie Trybunalskim i Gorzkowicach,
  • naprawę torów głównych dodatkowych na stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice.
Wartość tych prac wyniosła łącznie ok. 7,4 mln zł.

Prace bez wpływu na rozkład jazdy

W trakcie realizacji robót pociągi pasażerskie i towarowe kursowały zgodnie z rozkładem jazdy, z uwzględnieniem ruchu jednotorowego. W rejonie przejazdów kolejowo-drogowych występowały krótkotrwałe wyłączenia sygnalizacji – w takich przypadkach zastosowano dodatkowe oznakowanie i apelowano o ostrożność do kierowców.

W najbliższym czasie na odcinku Koluszki – Częstochowa rozpoczną się prace w ramach projektu KPO pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza”, które pozwolą na podniesienie prędkości do 160 km/h. Prace będą realizowane przez spółkę zależną PNUiK Kraków.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5