Partnerzy serwisu:
Biznes

Kowalczyk: Transport drogowy rośnie kosztem kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kowalczyk: Transport drogowy rośnie kosztem kolei
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Wciąż spada udział kolei w przewozach towarów, co dobitnie pokazały wyniki za I kwartał tego roku. Zdaniem byłego prezesa PKP Cargo Józefa Marka Kowalczyka, tego trendu nie da się odwrócić wyłącznie inwestycjami w infrastrukturę.

W pierwszym kwartale 2016 r. masa towarów przewiezionych przez polskie koleje była o 0,82% mniejsza niż w I kw. 2015 r. Nieznacznie wzrosła praca przewozowa. Z wynikami przewozowymi można zapoznać się tutaj. Liderująca na rynku Grupa PKP Cargo przewiozła w Polsce 7,8 mln ton towarów, o 14,6 proc. mniej niż przed rokiem.

– Spadki przewozów ładunków koleją to nic nowego - to trend trwający od wejścia Polski do UE, który nie absorbuje większej uwagi kolejnych kierownictw resortu odpowiedzialnego za transport. Priorytetem są bowiem inwestycje – komentuje Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego i były prezes PKP Cargo.

Kolej nie bierze udziału w boomie na transport

Stagnacja na rynku kolejowym martwi o tyle, że przewozy towarów ogółem po wejściu Polski do Unii Europejskiej ciągle rosną – w latach 2004–2015 łącznie aż o 552 mln ton. – W następstwie rozwoju gospodarczego kraju i dynamicznie rosnącej wymiany handlowej z zagranicą rozpoczął się i trwa nadal niesamowity boom na przewozy ładunków w transporcie lądowym. Skala samego wzrostu przewozów jest ponad dwukrotnie wyższa niż wszystkie przewozy ładunków przez kolej – wskazuje ekspert dodając, że całość tego ogromnego przyrostu przewozów ładunków przejął i nadal przyjmuje wyłącznie transport samochodowy.

– Jakby tego było mało to kolej ze swoich, coraz skromniejszych przewozów, oddała transportowi samochodowemu pond 50 mln ton ładunków – dodaje były prezes PKP Cargo. W efekcie gdy przewozy kolejowe w najlepszym wypadku nie rosną, na drogach średnio dziennie przybywa 105 tysięcy ton ładunków. – Gdyby kolej przejmowała tylko połowę tych przyrostów ładunków to można byłoby z nich sformować dodatkowych 20 ciężkich pociągów towarowych. Codziennie – wskazuje Józef Marek Kowalczyk.

Same inwestycje nie wystarczą

Zdaniem eksperta, są dwie zasadnicze przyczyny spadku udziału kolei w rynku przewozów ładunków. Pierwszą i najważniejszą są nadmiernie wysokie opłaty, jakie płacą przewoźnicy kolejowi za dostęp do infrastruktury. – Dochodzi do tego niestabilny i niepotrzebnie skomplikowany system wyliczania tych opłat – dodaje Kowalczyk.

Drugą zasadniczą przyczyną jest wciąż w wielu miejscach fatalny stan infrastruktury kolejowej. Ale jak zaznacza były prezes PKP Cargo, same inwestycje w infrastrukturę kolejową bez zmiany systemu opłat za korzystanie z niej nie odwrócą niekorzystnego trendu.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Podwyżki wynagrodzeń w PKP Cargo

Prawo i polityka

Podwyżki wynagrodzeń w PKP Cargo

inf. prasowa 28 czerwca 2017

PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu

Biznes

PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu

Jakub Madrjas 24 czerwca 2016

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Podwyżki wynagrodzeń w PKP Cargo

Prawo i polityka

Podwyżki wynagrodzeń w PKP Cargo

inf. prasowa 28 czerwca 2017

PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu

Biznes

PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu

Jakub Madrjas 24 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5