25 nowych wagonów pasażerskich wyprodukuje dla PKP Intercity poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych. Ich wartość to 175 mln zł. - To największy kontrakt tego typu PKP Intercity od 10 lat - stwierdził prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Dziś w Poznaniu podpisano umowę w tej sprawie.
25 wspomnianych wagonów trafi na trasę Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdynia. Mają one rozpocząć eksploatację w 2014 r. Wagony mają powstać w przeciągu 18 miesięcy od dnia podpisania kontraktu. FPS udzielił gwarancji w wysokości 60 miesięcy na każdy z wagonów.
FPS dostarczy cztery jednostki bezprzedziałowe klasy pierwszej, 9 bezprzedziałowych wagonów klasy drugiej (wyposażonych w miejsca na przewóz 8 rowerów każdy), 4 przedziałowe wagony klasy pierwszej, a także 8 przedziałowych wagonów klasy drugiej. Wszystkie mają być przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Wagony będą mogły jeździć z prędkością maksymalną 160 km/h.
- W zeszłym roku nasze obroty wyniosły 40 mln zł. W tym roku mamy obroty ok. 100 mln zł. Łącznie z tym kontraktem mamy już w portfelu kontrakty do realizacji na poziomie 250 mln zł. W najbliższym czasie chcemy wziąć udział w kolejnych przetargach, które organizuje PKP Intercity - powiedział podczas podpisania umowy Sławomir Raniszewski, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych.
W postępowaniu przetargowym PKP Intercity narzuciło wymóg wyprodukowania przez ewentualnych oferentów co najmniej 8 pasażerskich wagonów kolejowych lub członów pasażerskich pojazdów kolejowych. Na sfinansowanie zamówienia spółka przeznaczyła ponad 188,8 mln zł (zakup ma być dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 65 mln zł netto). W warunkach przetargowych określono również, że kryteria wyboru to: cena - 85 proc. i gwarancja - 15 proc.
Pomimo faktu, że oferta FPS była jedyną, która wpłynęła w przetargu (otwarcie ofert miało miejsce w maju), to na realizację kontraktu ochotę miała również bydgoska Pesa. Firma utrzymywała, że zamawiający dał oferentowi zbyt mało czasu na dostarczenie pierwszego pojazdu oraz dostarczenie dokumentacji. Jak wskazywali przedstawiciele Pesy, ich zdaniem przewoźnik nierównomierne potraktował dostawców posiadających dopuszczenie do eksploatacji pojazdów i tych, którzy tego dopuszczenia nie mają. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła jednak zażalenie bydgoskiego producenta taboru.
Według danych PKP Intercity, w ubiegłym roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W tym roku przewoźnik zaplanował naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo spółka dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi Pendolino oraz 30 wagonami piętrowymi.
- Jesteśmy największym klientem FPS - podkreśla Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. W 2012 r. FPS uzyskał od PKP Intercity zamówienia m.in. na wykonanie napraw rewizyjnych 87 wagonów oraz modernizację kolejnych 68 (obecnie w Poznaniu modernizowane jest 20 z nich). Spółka wyrażała również zainteresowanie przetargiem na dostawę 30 wagonów piętrowych dla przewoźnika. Jednak z powodu problemów z zapewnieniem finansowania, realizacja tego projektu została odłożona. Trwa przetarg na modernizację 150 wagonów. - Jego wartość to prawie pół miliarda złotych - podkreśla prezes Malinowski.