25 nowych wagonów pasażerskich wyprodukuje dla PKP Intercity poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych. Ich wartość to 175 mln zł. - To największy kontrakt tego typu PKP Intercity od 10 lat - stwierdził prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Dziś w Poznaniu podpisano umowę w tej sprawie.
25 wspomnianych wagonów trafi na trasę Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Gdynia. Mają one rozpocząć eksploatację w 2014 r. Wagony mają powstać w przeciągu 18 miesięcy od dnia podpisania kontraktu. FPS udzielił gwarancji w wysokości 60 miesięcy na każdy z wagonów.
FPS dostarczy cztery jednostki bezprzedziałowe klasy pierwszej, 9 bezprzedziałowych wagonów klasy drugiej (wyposażonych w miejsca na przewóz 8 rowerów każdy), 4 przedziałowe wagony klasy pierwszej, a także 8 przedziałowych wagonów klasy drugiej. Wszystkie mają być przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Wagony będą mogły jeździć z prędkością maksymalną 160 km/h.
- W zeszłym roku nasze obroty wyniosły 40 mln zł. W tym roku mamy obroty ok. 100 mln zł. Łącznie z tym kontraktem mamy już w portfelu kontrakty do realizacji na poziomie 250 mln zł. W najbliższym czasie chcemy wziąć udział w kolejnych przetargach, które organizuje PKP Intercity - powiedział podczas podpisania umowy Sławomir Raniszewski, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych.
W postępowaniu przetargowym PKP Intercity narzuciło wymóg wyprodukowania przez ewentualnych oferentów co najmniej 8 pasażerskich wagonów kolejowych lub członów pasażerskich pojazdów kolejowych. Na sfinansowanie zamówienia spółka przeznaczyła ponad 188,8 mln zł (zakup ma być dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 65 mln zł netto). W warunkach przetargowych określono również, że kryteria wyboru to: cena - 85 proc. i gwarancja - 15 proc.
Pomimo faktu, że oferta FPS była jedyną, która wpłynęła w przetargu (otwarcie ofert miało miejsce w maju), to na realizację kontraktu ochotę miała również bydgoska Pesa. Firma utrzymywała, że zamawiający dał oferentowi zbyt mało czasu na dostarczenie pierwszego pojazdu oraz dostarczenie dokumentacji. Jak wskazywali przedstawiciele Pesy, ich zdaniem przewoźnik nierównomierne potraktował dostawców posiadających dopuszczenie do eksploatacji pojazdów i tych, którzy tego dopuszczenia nie mają. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła jednak zażalenie bydgoskiego producenta taboru.
Według danych PKP Intercity, w ubiegłym roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W tym roku przewoźnik zaplanował naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo spółka dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi Pendolino oraz 30 wagonami piętrowymi.
- Jesteśmy największym klientem FPS - podkreśla Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. W 2012 r. FPS uzyskał od PKP Intercity zamówienia m.in. na wykonanie napraw rewizyjnych 87 wagonów oraz modernizację kolejnych 68 (obecnie w Poznaniu modernizowane jest 20 z nich). Spółka wyrażała również zainteresowanie przetargiem na dostawę 30 wagonów piętrowych dla przewoźnika. Jednak z powodu problemów z zapewnieniem finansowania, realizacja tego projektu została odłożona. Trwa przetarg na modernizację 150 wagonów. - Jego wartość to prawie pół miliarda złotych - podkreśla prezes Malinowski.
2012-10-18 12:43:55 Autor: Stefan
---.tktelekom.pl
No pogratulowac, ale Panie Prezesie Szanowny - co z wagonami , które okupują tory postojowe i służą za sypialnię dla bezdomnych oraz za źródło utrzymania \"złomiarzy\"? Warto przypomniec, że w momencie wpisania ich na stan PKP IC w 2008 większośc z tych wagonów obecnie odstawionych była sprawna tj. posiadała ważne naprawy okresowe.
2012-10-18 12:55:19 Autor: Fido dido
---.internetia.net.pl
Dlaczego aż tak dużo 1 klasy???????Bez jaj, proporcja powinna być nie 1:2, a 1:3......
2012-10-18 13:01:40 Autor: tomasz
---.dynamic.gprs.plus.pl
Oby jak najwiecej IC mial nowych wagonow lub po modernizacjach od Cegielskiego.
Sa znakiem rozpoznawczym PKP IC .
2012-10-18 13:02:22 Autor: lysypr
---.107.47.194
Gratulacje dla FPSu, szkoda bo przydałoby się więcej takich zamówień.
2012-10-18 13:03:49 Autor: koleś z wehikułu czasu
---.169.148.134
to fantastyczna informacja przekazana z prędkością światła!
2012-10-18 13:23:22 Autor: Ogoln
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
1 - dlaczego nie remontuje się wagonów które miesiącami stoją na torach postojowych?
2 - co jest tańsze w eksploatacji? Lokomotywa+wagony czy zespół trakcyjny/skład zespolony?
2012-10-18 13:37:05 Autor: Stefan
---.tktelekom.pl
@ Ogoln
cyt. \'\"dlaczego nie remontuje się wagonów które miesiącami stoją na torach postojowych?\"
ba, żeby tylko miesiącami... na torach odstawczych a niekiedy towarowych z daleka od zabudowań stoi mnóstwo wagonów od końca 2008 roku, czyli od momentu ich przejęcia.
2012-10-18 14:14:29 Autor: opolanin
---.dynamic.chello.pl
Ha ha ha i znów umowa z FPSem. Ostatnio PIC się skarżył,że dostawca ma kilkumiesięczne opóźnienia z dostawą wagonów, straszono i grożono czym się da. Teraz jakby nigdy nic umowę się podpisuje i rękę podaje tak niesłownej firmie....
2012-10-18 15:16:06 Autor: DarekP
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@opolanin FPS może jest firmą nieterminową, ale jedyną, która produkuje nowe wagony w całości. Dlatego warto utrzymywać ją przy życiu.
@Stefan Wagony, które wymieniłeś czekają na odpowiedni czas na złomowanie. Co lepszy tabor Intercity wybrał sobie przy podziale na spółki, cała reszta powinna trafić na złom. Inwestowanie w tabor typu Y z OPM jest bezsensowne, mają wystarczająco dużo swojego do modernizacji.
2012-10-19 10:20:06 Autor: Stefan
---.tktelekom.pl
@ DarekP
Z całym szacunkiem, ale czy Ty masz w ogóle pojęcie o gospodarowaniu taborem?
2012-10-19 18:05:23 Autor: mathewicforum@gmail.com
---.centertel.pl
Gratulacje dla Poznania i FPS! Brawo :D A Pesa niech się nie martwi, bo i ona będzie miała nieco roboty. Dobrze zapowiada się jej nowa lokomotywa, a inne pojazdy będą opuszczały Bydgoszcz, choć w większości za granicę. To nie musi być wadą. Powodzenia! :D
2012-10-19 21:13:04 Autor: jurasN
---.icpnet.pl
jurasN DarekP, pamiętaj, że tu na tym forum na gospodarowaniu taborem zna się TYLKO Stefan. Dla niego wagon, który ma wypisane świadectwo sprawności techniczne jest świetny, bez względu na jego faktyczny stan. I tak ma być! I milcz!
PS. Swoją drogą, podziwiam jego determinację i odporność na argumenty adwersarzy w tej sprawie. Chyba jakieś dwa lata temu temu tłumaczyłem mu jak dziecku co faktycznie było przez IC przyjmowane od PR.
Pisałem m. innymi:
\"Prezes IC Warsewicz, wbrew ostrzeżeniom podwładnych, przyjął „złom” (około 1900 wagonów) od Przewozów Regionalnych. Standard tego „złomu” rażąco odbiegał od standardu wagonów eksploatowanych do tamtej pory przez IC. Ponadto, ogromna liczba przejmowanych wagonów miała zaległe naprawy główne, bez wykonania których wagony nie mogły (nie mogą nadal?) kursować.\"
Pisałem też:
\"Wiesz ile naprawa główna wagonu kosztuje? Ĺťe PR jeździł tymi wagonami - no cóż, niektórzy mieli odwagę(???). Ĺťeby zrobić tym wagonom ZALEGŁE naprawy główne, bez jakiejkolwiek modernizacji, wyłącznie odtworzenie, to koszt 250 mln złotych. Gdyby te naprawy robić w standardzie jak wcześniej wagonom IC, to wymagałyby kwoty 750 mln złotych!\"
Wszystko to dotyczyło wagonów ponad lub prawie trzydziestoletnich, podczas gdy budując/zamawiając wagony na ogół projektuje się je na trzydzieści lat eksploatacji!
A pisałem tak, bo miałem wiedzę na ten temat. Byłem w środku wydarzeń. Miałem w rękach numeryczne wykazy przejmowanych wagonów, dostęp do elektronicznego systemu ewidencji wagonów (a więc całej historii utrzymania tych wagonów). Wynikało z tego, że setki wagonów PRAWNIE nie nadawały się do ruchu a ich utrzymanie bieżące było kilka klas niżej od wagonów wcześniej eksploatowanych przez IC. Na przykład powszechnie była niesprawna blokada drzwi zewnętrznych, niesprawne urządzenia rozgłoszeniowe. Szkoda dalej wyliczać...
Stefan ZAWSZE wiedział lepiej i nie mam żadnych złudzeń, że tak będzie nadal uważał. Z tego powodu polemiki z nim wkrótce potem zaniechałem a teraz ponownie o tym piszę wyłącznie gwoli wyjaśnienia DarkowiP a nie polemiki ze Stefanem.
2012-10-20 11:17:52 Autor: Stefan
---.tktelekom.pl
cyt. \"Ĺťe PR jeździł tymi wagonami - no cóż, niektórzy mieli odwagę(???). \"
\"Miałem w rękach numeryczne wykazy przejmowanych wagonów, dostęp do elektronicznego systemu ewidencji wagonów (a więc całej historii utrzymania tych wagonów). Wynikało z tego, że setki wagonów PRAWNIE nie nadawały się do ruchu...\"
Ze skutkiem natychmiastowym złóż pozew przeciwko Przewozom Regionalnym że przynajmniej w roku 2008 spółka zestawiala składy z wagonów które zagrażały bezpieczeństwu podróżnych! No w poniedziałek zapraszam do skierowania doniesienia do Prokuratury! Co boisz się? Boisz, bo wiesz że w 99% nie masz racji.
Ale jeżeli chcesz coś udowodnic, podaj przykładowo dane 5 wagonow - tj. numerów wagonów, sprawdzimy i zobaczymy czy masz rację.
Ale oczywiście tego nie zrobisz, bo....
2012-10-20 11:32:33 Autor: Stefan
---.tktelekom.pl
@ JurasN
To jest ten Twój standard? haha
http://www.youtube.com/watch?v=_Q8lnFy-v3Q
2012-10-22 06:52:45 Autor: zygmunt 55
---.ip.netia.com.pl
Stefan zobacz to:
http://www.rynek-kolejowy.pl/36067/PR_tna_Bohuny_z_Pily_.htm
gdyby te wagony co dostalo IC, zostaly w PR to tez poszly by pod palnik