NUMER 05/2021
NUMER 05/2021
Temat numeru:
Kolej vs drogi
szukaj
Śledź nas:

Prezes Siemensa Mobility: Kolej stanowi trzon zrównoważonej mobilności

| Michael Peter 19.06.2021 651

Prezes Siemensa Mobility: Kolej stanowi trzon zrównoważonej mobilności
fot. Siemens
Komisja Europejska ogłosiła rok 2021 Europejskim Rokiem Kolei, tym samym zwróciła uwagę opinii publicznej na branżę, która w najbliższych latach będzie miała trwały wpływ na nasze życie.
Istnieją cztery potrzeby, które odgrywają podstawową rolę przy wyborze środka transportu: komfort, czas, cena, a dla coraz większej liczby osób także zrównoważony rozwój. Jak przebyć trasę z punktu A do punktu B w najszybszy, najwygodniejszy, najtańszy i najbardziej przyjazny dla środowiska sposób? Odpowiedź na to pytanie jest jedna: transportem publicznym – zarówno w centrach miast, jak i na dalekich trasach. Wymaga to absolutnie przyjaznych dla klienta usług przewozowych, które umożliwiają bezproblemowe i płynne podróżowanie od drzwi swojego domu do miejsca docelowego. W zakresie tych usług kolej stanowi trzon zrównoważonej mobilności.

Pierwszym ważnym aspektem jest sieć. Musimy być w stanie zoptymalizować sposób połączenia węzłów kolejowych, niezależnie od tego, czy podróżuje się z miasta, czy ze wsi. Rosnąca automatyzacja i cyfryzacja stopniowo sprawią, że autonomiczne pojazdy staną się częścią naszego codziennego życia, a co za tym idzie – również częścią usług przewozowych, jak na przykład autonomiczne autobusy kursujące na trasie od domu do dworca kolejowego, jednak z dużo większą niż obecnie częstotliwością i na połączeniach dostosowanych do indywidualnych tras podróży. Jak to działa, widać obecnie w Singapurze, gdzie istnieje doskonale skoordynowane, inteligentne zarządzanie ruchem; wszystkie sygnalizacje świetlne, skrzyżowania i trasy komunikacyjne są jego częścią. Dane w czasie rzeczywistym umożliwiają lepszą kontrolę potoków pasażerów, co prowadzi do eliminacji korków i długiego oczekiwania. Pojazdy autonomiczne są obecnie wykorzystywane pilotażowo na trasach testowych. To, co jest tam możliwe, można osiągnąć również w Berlinie czy Hamburgu. Nie sposób nie wspomnieć, że ramach projektu HEAT z Hamburger Hochbahn AG testowana jest technologia samojezdnych pojazdów z infrastrukturą przydrożną i obsługą pasażerów.

Również nasze dworce kolejowe mogą stać się inteligentne, i tu technologia oraz innowacje są kluczem do sukcesu. To kwestia zastosowania zintegrowanych rozwiązań aplikacyjnych do automatycznego kierowania turystów, podróżnych lub osób dojeżdżających do pracy na właściwy peron kolejowy, tak aby mogli oni złapać pociąg lub optymalne połączenie w odpowiednim czasie. Dzięki temu dotarcie do celu jest jeszcze łatwiejsze, a przy tym oszczędza się czas i nerwy. Kiedy już znajdziemy się w pociągu, możemy cieszyć się wszystkimi zaletami, jakie ma on do zaoferowania, a których samochody i samoloty nie są w stanie zapewnić w takim samym stopniu, czyli przestrzenią do poruszania się i komfortem. Nowe wyposażenie pociągów musi uwzględniać zmieniające się potrzeby klientów. Oznacza to: więcej miejsca na kąciki zabaw dla dzieci, przedziały do rozmów telefonicznych i pracy, wagony restauracyjne z widokiem przez szklany dach i oczywiście stałe połączenie Wi-Fi przez cały czas. Pociągi skoordynowane i powiązane ze sobą zwiększają punktualność i wydajność na trasach oraz umożliwiają bezpieczną, komfortową i szczególnie płynną podróż – zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy, a to dzięki nowej generacji pociągów nocnych, które obecnie budujemy dla naszego klienta ÖBB.

Także same koleje mogą stać się jeszcze bardziej zrównoważone. Nowoczesne technologie napędu, takie jak napędy wodorowe drugiej generacji z czasem tankowania wynoszącym zaledwie 15 minut, sprawiają, że oferta podróży jest jeszcze bardziej przyjazna dla klimatu. Nasz model, Mireo Plus H2, który jest w fazie prób pilotażowych prowadzonych przez DB, jest dobrym przykładem tego postępu technologicznego. Ponadto konserwacja predykcyjna pociągów może być przeprowadzana przy zastosowaniu funkcji komunikacji, algorytmów i sztucznej inteligencji, umożliwiając w ten sposób eliminację usterek jeszcze przed ich wystąpieniem. Zapewniłoby to stuprocentową dostępność pociągów i wymagało jedynie minimalnych dodatkowych inwestycji. Autonomiczna kolej może przewieźć do 20 procent więcej pasażerów niż obecnie, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii o taką samą wielkość. Takie warunki pozwoliłyby nam przyspieszyć transformację mobilności i przyspieszyć przejście na transport publiczny.

Podstawą dla wszystkich tych pomysłów połączonej w sieć i zintegrowanej mobilności jest i pozostanie wydajna infrastruktura kolejowa – zarówno w Niemczech, jak i w całej Europie. Ponadto jest to jedyny sposób na zapewnienie, że osiągniemy europejskie cele klimatyczne i znacznie ograniczymy nasze emisje CO2. Jednocześnie europejski przemysł kolejowy wnosi istotny wkład w tworzenie wartości i dobrobytu na naszym kontynencie. Dzięki wiodącej na świecie pozycji europejskiej sieci kolejowej branża ta ma również bardzo wysoki wskaźnik eksportu, zatrudnia bezpośrednio lub pośrednio blisko 400 000 pracowników i jest kontrahentem dla tysięcy dostawców spoza licznych granic różnych państw, w tym wielu z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Inwestycje w tę branżę zapewnią przewagę w przyszłości i pozwolą zaprezentować światu system transportowy „made in Europe”.

Komentarz Krzysztofa Celińskiego, prezesa zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.

Odpowiednie usługi przewozowe otwierają wiele drzwi. Europejski Rok Kolei jest doskonałą okazją do podjęcia debaty na ten temat, także w Polsce, gdzie ogromne inwestycje taborowo-infrastrukturalne z UE, ambitny projekt budowy CPK czy stawianie na rozwój alternatywnych źródeł zasilania pojazdów kolejowych pomogą skierować kolej na właściwe tory. Mimo iż transport odpowiada za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE, to tylko 0,4% emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej pochodzi z sektora transportu kolejowego. Kolej jest w dużej mierze zelektryfikowana i jako jedyny rodzaj transportu znacznie zmniejszyła emisję od 1990 roku. Ponadto może odegrać znaczącą rolę w dziedzinie zrównoważonej turystyki i zachęcić do podróżowania po Polsce i Europie jako alternatywa dla podróży samochodem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (277)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Michael Peter - CEO/ Prezes Zarządu w firmie Siemens Mobility GmbH

Wiecej z regionu:

Europa (277)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2021
NUMER 05/2021
Kolej niestety na całej linii przegrywa z transportem drogowym. Widać to zwłaszcza na rynku przewozów ładunków, gdzie w ciągu ostatnich czterdziestu lat zyskiwał tylko transport kołowy. Kolej nie umiała, a po części też nie mogła skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Szeroko piszemy o tym w raporcie. Oprócz tego w numerze zapraszamy do rozmowów R. Banaszkiewiczem (PKP PLK), A. Drzewieckim (Koleje Śląskie), P. Motyką (Gülermak), S. Nalewajką (Alstom), M. Skuodisem (Litwa); prezentujemy też pomysł na krajowy system transportu intermodalnego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5