30 lipca odbędą się uroczyste obchody 160-lecia dotarcia drogi żelaznej do Bydgoszczy. Podczas obchodów odbędą się przejażdżki drezyną, wystawa taboru, zwiedzanie nastawni i muzeu. Imprezę uświetni pociąg prowadzony parowozem Pm36-2 "Piękna Helena".
Historia kolei w Bydgoszczy
160 lat temu, 27 lipca 1851 r. Bydgoszcz otrzymała pierwsze połączenie kolejowe. Tego dnia,
po otwarciu linii kolejowej Krzyż – Bydgoszcz, zaczęły kursować pociągi do Berlina. Podróż między obu miastami, nie najkrótszą trasą, pociągi pokonywały w ciągu 12-13 godzin. Oddany do ruchu odcinek był fragmentem magistrali, która miała połączyć Berlin ze stolicą prowincji Prusy Wschodnie Königsbergiem (Królewcem, obecnie Kaliningrad). Po nieudanych próbach zainteresowania budowąkolei prywatnego kapitału, mimo wielu trudności, kolej budowało państwo pruskie. Do kierowania budową, a następnie eksploatacją linii powołano Królewską Dyrekcję Kolei Wschodniej. Razem z dyrekcją Kolei Westfalskich w Paderborn, były to pierwsze dyrekcje kolejowe na świecie. Dyrekcja kolejowa w Bydgoszczy funkcjonowała do 10.01.1920 r. Po wielu lokalizacjach i rozproszeniu, w 1889 r. siedzibą dyrekcji został gmach wzniesiony przy ul. Dworcowej 63. Równocześnie z powstaniem stacji kolejowej, w jej bezpośrednim sąsiedztwie powstały warsztaty kolejowe, które po II wojnie światowej stały się Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. Na bazie ZNTK powstały zakłady PESA, które obecnie są największym producentem taboru kolejowego w Polsce. Warto zaznaczyć, że jest to najstarszy ciągle funkcjonujący zakład w Bydgoszczy - pisze o historii kolei w Bydgoszczy Jerzy Pawłowski.