Włoskie Ministerstwo Infrastruktury i Transportu podpisało z Trenitalią – największym włoskim przewoźnikiem, będącym własnością państwa – 10-letnią umowę na obsługę połączeń w ramach Public Service Contract.
Umowa jest ważna wstecz, od 1 stycznia 2017 do 31 grudnia 2026 roku. Obejmuje linie, na których utrzymanie dalekobieżnego ruchu pasażerskiego jest ważne ze względów społecznych. Trenitalia będzie utrzymywała ruch pociągów na takich samych zasadach jak przez ostatnie dwa lata, gdy obowiązywały ją dwie jednoroczne umowy. Trenitalia podkreśla, że dzięki umowie wszystkie obecnie obsługiwane połączenia zostaną zachowane w rozkładzie jazdy. To ważne, bo jak wyliczał operator, spośród połączeń międzymiastowych (nie wliczając w to samofinansujących się przewozów na liniach dużych prędkości) do 40% z nich wymaga pomocy finansowej dla ich utrzymania. Sieć zostanie nawet delikatnie powiększona.
Ponad setka subsydiowanych pociągówUmowa gwarantuje uruchamianie 88 pociągów pospiesznych w dzień i 20 kursujących także w ciągu nocy (głównie na osi północ – południe), ponadto 10 dodatkowych składów będzie jeździć w czasie weekendów. W ramach umowy, tam gdzie liczba pasażerów nie uzasadnia uruchamiania pociągów, uruchomione zostaną subsydiowane autobusy. Jak informuje włoskie ministerstwo, sieć połączeń uruchamianych w ramach PSC obejmuje 90% kraju.
Każdego roku Trenitalia wykona 25,1 mln pociągokilometrów. To więcej o 7% w stosunku do poprzedniej jednorocznej umowy, gdy przewieziono 12 mln pasażerów. Szacuje się, że łącznie z dotacją pociągi wygenerują dla Trenitalii wpływy w wysokości 348 mln zł w 2017 i 366 mln zł w kolejnych latach.
Nowy i zmodernizowany tabor
Kontrakt z włoskim rządem jest obwarowany licznymi oczekiwaniami wobec przewoźnika. Dokładnie opisano jaki standard mają prezentować poszczególne pociągi oraz jaki tabor ma je obsługiwać, określono ich punktualność, poniżej której Trenitalia może oczekiwać nałożenia kar. Pociągi mają być czystsze.
Trenitalia zapowiedziała, że pierwsze 300 milionów euro uzyskane w wyniku umowy zostanie wydane na program modernizacji i wymiany taboru kursującego na połączeniach dziennych. W zmodernizowanych wagonach m.in. pojawią gniazdka elektryczne, próżniowe ubikacje, nowe skrzynki na bagaże i ledowe oświetlenie. Z kolei nowy tabor pozwoli na obniżenie średniego jego wieku do 15 lat. W jeszcze większej niż dotychczas mierze opierał się będzie na składach push-pull, co pozwoli Trenitalii na oszczędność energii i czasu, który potrzebny jest do przemieszczenia lokomotyw na początek składu.
W ostatnich tygodniach Pesa Bydgoszcz poinformowała, że Trenitalia domówi kolejne spalinowe pociągi ATR220, dedykowane przewozom regionalnym. Piszemy o tym
tutaj. Swoje elektryczne pociągi do Włoch, tym razem do przewoźnika FSE, dostarczy również
Newag.