Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Dart z kolejną nagrodą za design

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
02-02-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Pesa/Instytut Wzornictwa Przemysłowego

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Dart z kolejną nagrodą za design
– Musimy zrozumieć, że 20 proc. więcej miejsca na kolana, to 20 proc. mniej miejsc w pociągu, czyli… 20 proc. droższy bilet – mówi Bartosz Piotrowski, szef zespołu projektowego Pesy Bydgoszcz. Zaprojektowany przez Pesę Dart zdobył prestiżową nagrodę IF za design.

Dart wyprodukowany przez Pesę Bydgoszcz dla PKP Intercity otrzymał IF DESIGN AWARD 2016, międzynarodową nagrodę w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. To kolejne wyróżnienie dla zespołu designerów z bydgoskiej firmy ma szczególne znaczenie, ponieważ nagrodę przyznało międzynarodowe jury składające się z ekspertów wzornictwa przemysłowego z całego świata. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się podczas Gali w centrum BMW Welt w Monachium 26 lutego.

W projektowaniu Darta dla PKP Intercity wzięli udział: Bartosz Piotrowski, szef zespołu projektantów Pesy wraz z Mariuszem Gorczyńskim, Miłoszem Pszczólińskim i Jakubem Gołebiowskim, oraz projektanci Kaniewski Design (strefa barowa, część pasażerska).

– Ta nagroda to potwierdza słuszność decyzji o tworzeniu przez Pesę własnego Działu Badań i Rozwoju, z silnym zespołem projektantów. Postawiliśmy na innowacje i nowoczesny design, bo od lat jesteśmy przekonani, że właśnie dzięki temu możemy konkurować na międzynarodowych rynkach – skomentował sukces prezes firmy Tomasz Zaboklicki.

Rozmowa z Bartoszem Piotrowskim

Eryk Rutkowski, Instytut Wzornictwa Przemysłowego: Pesa właśnie wjechała na tory Toskanii. Zrealizowaliście zamówienie dla włoskiego przewoźnika Trenitalia Orazio Iacone. Postawili przed wami duże wymagania?

Bartosz Piotrowski, Pesa Bydgoszcz: Projektując, musieliśmy ustalić wiele szczegółów, więc kolejnych wersji prezentacji, dopracowywanych na licznych spotkaniach, było naprawdę sporo. Z drugiej strony, Trenitalia to krajowy przewoźnik, organizacja tak duża jak Deutsche Bahn, szwedzka SL, czy polskie PKP. Tego typu klienci, z reguły z wieloletnim doświadczeniem, znacznie lepiej niż małe firmy i drobni przewoźnicy, mają zdefiniowane swoje oczekiwania i standardy. Dzięki temu, choć pracy jest sporo, a jakość jej musi być najwyższa, ma się po drugiej stronie kompetentnego, profesjonalnego partnera, który wie czego chce i ustala czytelne kryteria. Realizacja konkretnego zamówienia nie jest dla nich okazją do wymyślania wizerunku firmy, kolorystyki pojazdów czy „odkrywania” oczekiwań pasażerów. Kolejne pojazdy muszą najczęściej wpisać się w ustalony „dress code” i standardy, oparte na cyklicznie powtarzanych badaniach i budowanym przez lata wizerunku.

Czy kryteria przetargowe są zgodne z oczekiwaniami pasażerów? Czy one nadążają za trendami?

Wymagania pasażerów, trendy i realne potrzeby to różne sprawy. W dużej mierze satysfakcja pasażera zależy od ustalonego przez zamawiającego balansu pomiędzy ceną a jakością. Pasażer z jednej strony oczekuje jak najtańszego biletu z drugiej strony jak najwyższego standardu usługi. Cała sztuka polega na tym, by zamawiający umiał to wyważyć zarówno w opisie zamówienia jak i w kryteriach oceny. W momencie dopracowywania projektu i jego realizacji producent działa już w sztywnych, określonych budżetem i terminem ramach. Bardzo ważne są wspomniane wyżej, cykliczne badania, konsultacje i wiedza dotycząca własnych pasażerów. To klucz do sukcesu pojazdu i usługi którą przy jego pomocy jest realizowana. Natomiast pasażer, zwłaszcza w Polsce, gdzie wciąż cena jest zdecydowanie najważniejszym kryterium, przeważnie na poziomie 80 proc. wagi oceny ofert, musi zrozumieć prostą zależność. 20 proc. więcej miejsca na kolana, to 20 proc. mniej miejsc w pociągu, czyli… 20 proc. droższy bilet. Część przewoźników wprost pyta o koszt jednego miejsca, a nie całego pojazdu.

A jak to wygląda u naszych sąsiadów? Czy cena też jest decydującym kryterium?

To zależy u których. W całej Unii Europejskiej jest podobnie. Cena zależy w dużej mierze od utrwalonego standardu jakościowego i zamożności kraju, rynku a przede wszystkim ostatecznej decyzji pasażera, który dokonuje wyboru kupując bilet. Istotne jest też doświadczenie zamawiającego. Stosowanie tego kryterium jako decydującego to pójście na łatwiznę – wybierasz najniższą i masz spokój. Płacą za to nie tylko pasażerowie, ale przede wszystkim zamawiający idące na takie skróty.

Czym się różni jeżdżący po Polsce Link od swojego niemieckiego odpowiednika?

Poza szczegółami niczym. Przede wszystkim nie różnicujemy kwestii związanych z bezpieczeństwem. Tu standard jest jeden. Bazowe cechy funkcjonalne i stylistyczne, konstrukcja pojazdu i systemy pochłaniania energii są praktycznie identyczne. Szczegółowe rozwiązania i parametry określa zamawiający. Budowane dziś dla Polski Linki nie odbiegają standardem od jednostek dostarczanych dla prywatnych przewoźników z rynku niemieckiego.

Jak można zwiększyć komfort podróżowania na etapie projektu?

Podstawowe kryteria określa zamawiający w zapytaniu ofertowym, potem dookreśla je w dalszych negocjacjach.. Staramy się więc przede wszystkim tworzyć rozwiązania niezależne od wskazanego przez klienta standardu jakościowego. Oparte są na analizie funkcjonalnej, ergonomii, innowacyjnych pomysłach i udogodnieniach. Projektując konkretny pojazd z reguły nie mogę zmienić liczby foteli, czy znaleźć dodatkowych funduszy na pokrycie ich skórą, ale mogę zadbać by klient wybierał spośród siedzisk poprawnych ergonomicznie i maksymalnie efektywnie skonfigurować ich układ. Często najlepsze rozwiązanie nie musi być najdroższe, ale musi być dobrze i odpowiedzialnie zaprojektowane.
 
 Wywiad powstał w ramach projektu Wzornictwo-Biznes-Zysk, realizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego od czerwca 2014 do grudnia 2015. Projekt WBZ był finansowany z działania 5.2. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Wywiad przeprowadził Eryk Rutkowski, IWP

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.

Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji


Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5