Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej z Krzyża do Kostrzyna to jedna z głównych inwestycji kolejowych planowanych do zrealizowania przez władze woj. lubuskiego w rozpoczętej kadencji. Władze województwa zapowiadają, że chcą ściśle realizować postanowienia planu transportowego, w którym zapisano konieczność znaczącego wzrostu roli transportu kolejowego w regionie.
Rozpoczęcie nowej kadencji samorządu (2014-18) w dużej mierze zbiegło się w czasie z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej UE (2014-20). Skoro zatem te dwie kwestie w pewnej mierze nałożyły się na siebie, to warto zatem zapytać o priorytety transportowo-inwestycyjne poszczególnych marszałków. Tym artykułem rozpoczynamy cykl publikacji, w których informować będziemy o zamierzeniach władz poszczególnych województw w tym zakresie. Na początek – woj. lubuskie.
Na pytanie, jakie Zarząd Województwa Lubuskiego planuje w nowej kadencji kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym, Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL odpowiada: – Kluczowe inwestycje w transporcie kolejowym określa Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020, która obejmuje następujące przedsięwzięcia: rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 273, czyli tzw. Nadodrzanki, na odcinku Głogów – Zielona Góra – Kostrzyn, rozbudowę i modernizację infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn nad Odrą, a także rozbudowę i modernizacja infrastruktury linii kolejowych 275 na odcinku Miłkowice – Żagań oraz linii 14 na odcinku Żagań – Żary – Forst.
Zdzisław Smoła potwierdza również, że intencją władz województwa jest stopniowa zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, poprzez wzrost roli transportu kolejowego jako „kręgosłupa komunikacyjnego” regionu. Wynika to wprost z zapisów planu transportowego województwa, który został przyjęty we wrześniu.
W przyjętym planie zapisano m.in., że należy rozwijać ofertę – w porozumieniu z innymi organizatorami przewozów – połączeń z Zielonej Góry do Poznania, Wrocławia, Szczecina, Jeleniej Góry oraz z Gorzowa do Poznania i Piły, a także, w porozumieniu z MIR i Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia, należy dążyć do utworzenia stałej atrakcyjnej oferty połączeń międzynarodowych w relacjach Zielona Góra – Frankfurt (Oder) – Berlin, Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn – Berlin, Zielona Góra – Guben – Cottbus, Frankfurt – Rzepin – Zbąszynek – Poznań, Legnica – Żagań – Forst – Cottbus.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl