Zarówno Ukraina, jak i Polska mówią o potrzebie uruchomienia pociągu relacji Warszawa – Lwów. Inicjatywa wymaga pokonania przeszkód infrastrukturalnych, jak i formalnych, a także uzgodnień na szczeblu rządowym. Obsługi trasy w przyszłości nie wykluczają Koleje Mazowieckie.
Uruchomienie pociągu we wspomnianej relacji w ramach projektu „Warszawa – Lwów reaktywacja” to inicjatywa Arkadiusza Bratkowskiego, posła Parlamentu Europejskiego. Na początku marca br. w Zamościu odbyło się spotkanie w tej sprawie. Brały w nim udział także Koleje Mazowieckie, jako potencjalny przewoźnik obsługujący trasę.
Jednak do uruchomienia pociągu do Lwowa jeszcze długa droga. – Realizacja tego projektu wymaga spełnienia licznych wymogów będących w gestii zarówno zarządcy infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK S.A., jak też samorządów, a także przewoźnika świadczącego usługi międzynarodowe, czyli PKP IC – zauważa Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
Pewne wyzwanie stanowią kwestie infrastrukturalne. Jeden z pomysłów zakłada budowę toru 1435 mm od Rawy Ruskiej do Lwowa. Druga koncepcja opiera się o wykorzystanie urządzeń typu SUW. Na drodze do uruchomienia połączenia stoją też kwestie formalne. Niezbędne jest zawarcie porozumień na szczeblu rządowym.
Czy takie połączenie mogłyby obsługiwać Koleje Mazowieckie? – Dla spółki KM udział w tym projekcie jest szansą na dalszy dynamiczny rozwój. Koleje Mazowieckie musiałyby jednak w pierwszej kolejności uzyskać zgodę na realizację połączeń międzynarodowych. Ponadto niezbędne byłyby kolejne inwestycje taborowe – zauważa Grajda. W tej chwili spółka nie dysponuje składami, które mogłyby obsługiwać tę trasę. Pomocne mogłyby być środki unijne.
Zdaniem Dariusza Grajdy warto pochylić się nad inicjatywą z uwagi na związane z nią korzyści. – Realizacja tego projektu z całą pewnością będzie się cieszyć dużym zainteresowaniem turystów z Ukrainy jak i z Polski. Ponadto przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, a także regionu Mazowsza – mówi Grajda. Zaznacza przy tym, że chęć wzięcia udziału w projekcie wyrazić musi także strona ukraińska. Jak pisaliśmy wczoraj, nasz sąsiad też myśli o uruchomieniu połączenia pomiędzy Warszawą a Lwowem – przedstawiciele Ukrainy chcą zakończyć rozmowy w tej sprawie z Polską i Unią Europejską do grudnia 2013 r.
2013-03-21 09:08:36 Autor: U4
---.dynamic.gprs.plus.pl
IZ Lublin zaprzegnac do roboty.
2013-03-21 09:12:48 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
A może na Cypr?
Redakcjo, przestańcie nas akrmić bajaniami, fikcjami i innymi bajkami. Zacznijcie pytać ministrów, rządzących: kiedy, dlaczego - konkretnie.
Zapytajcie ministra Massela, czemu odpisał prezydentowi Tarnobrzega żeby sobie linię 25 robili z RPO, a nie z POIiŚa?
Zapytajcie go dlaczego odpisał na interpelację posła Osucha, żeby sobie linię z Przybówki do Krosna (skrót między 106 a 108) budowali z RPO? A dostał na talerzu trzy warianty z kosztami, i nawet do tego się nie odniósł.
Te dwie inwestycje kosztowałyby może 600 baniek. Niczego by nie zakorkowały. A korzyści gospodarcze byłyby znaczne. I co z tego? I jajo.
Podobno było dużo kasy na kolej. Podobno będzie więcej. Podobno budowlańcy narzekają na spadek zamówień (pisaliście o tym wczoraj). Nie umiecie tego połączyć ze sobą? No to zatrudnijcie następnych plitologów. Ku chwale i na cześć. A potem \"płaczcie\" że kolej zdycha.
2013-03-21 09:19:00 Autor: mały króliczek
---.opera-mini.net
Jadąc z Portugalii w Hiszpanii dołączone zostanie kilka wagonów Talgo.
2013-03-21 09:19:38 Autor: a
---.dynamic.gprs.plus.pl
Koleje Mazowieckie zamiast marzyć, to by się lepiej zajęły swoim taborem. UTK wycofał im z ruchu kilka EN57.
2013-03-21 09:32:25 Autor: Roztoczanin
---.internetdsl.tpnet.pl
Doskonały pomysł.Czy aby to nie jest tylko kolejna mrzonka Bratkowskiego który za pomocą kolei robi sobie początek kolejnej kampanii wyborczej.Jak to się ma do zatwierdzonego już planu wyłączenia części linii Zwierzyniec - Hrebenne jeśliby tędy miały by być realizowane przewozy?Czemu nie przywrucić połączenia już kiedyś zawieszonego do Rawy Ruskiej bez zbędnych mglistych obietnic inwestycyjnych.Już teraz można wykonywać połączenia z Ukrainą do Rawy za pomocą lubelskich szynobusów tylko trzeba chcieć !!! Czemu u nas wszystko się planuje obiecuje a przecież już teraz można przywrucić coś co funkcjonowało i działało.
2013-03-21 09:56:27 Autor: Goofy
---.30.0.84
Ten pomysł to kolejny dowód na to, że kolejka samorządowa, ograniczona do jednego województwa nie ma sensu!
2013-03-21 09:58:38 Autor: mad max
---.opera-mini.net
Bzdura. Jedyne sensowne rozwiazanie to polaczenie Warszawa - Chełm gdzie jest przy pierwszym peronie szeroki tor, tam przesiadka na ukrainski sklad. Czyli odpada kwestia dewastacji taboru po naszej stronie i rozstawu toru. I do tego nie trzeba zadnych nakladow tylko odrobine dobrej woli.
2013-03-21 10:01:18 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Popieram przedmówców. Bajanie, bajanie, bajanie... Koleje Mazowieckie nie mogą dojechać do Kielc czy Tomaszowa/Koluszek/Łodzi, a śnią o Lwowie... K... to za to dostaje się tam kasę? To może mnie zatrudnicie - mam nieograniczoną wyobraźnię co do nowych relacji, tras, DESTYNACJI (jak to się teraz po anglopolskiemu modnie mówi)...
Więc jak? Nie jestem drogi, 5 tysiaków mi wystarczy... :-/
Ĺťenada po prostu. Wszystko wali się w gruzy, społeczne komitety obrony linii X, Y, Z rozgrzane do czerwoności, przewoźnicy protestują, a co niektórzy bujają w obłokach i snują utopijne wizje \"a co by tu jeszcze można było zrobić\". Tylko, że mam nieodparte wrażenie, że gdyby NA GRUNCIE przyszło rozpocząć działanie, to skończyłoby się tak jak pisze @.Piotr: \"to sobie zróbcie z RPO, tamto niech prywatny załatwi, a w ogóle to nie ma pieniędzy, bo nawet jak są to ich nie ma\"...
2013-03-21 10:06:05 Autor: redlublin
---.dynamic.chello.pl
Kolejna mrzonka ja railbaltica-budowa połączenia samego pasażerskiego na 1435 jest kosztowo bezsensowne. Zresztą w obecnej sytuacji Polski i Ukrainy można wsadzić między bajki budowę takiej linii
2013-03-21 10:19:21 Autor: Darek Paperson
---.178.191.27
Szanowna Redakcjo! Coś Wam się chyba we łbach pomieszało! Prima Aprilis dopiero za 2 tygodnie!
2013-03-21 10:51:18 Autor: Yurgen
---.dynamic.chello.pl
Zamiast p...ć farmazony o Lwowie. KM mogliby uruchomić latem nowy kierunek wzorem Słonecznego i puścić jeden skład do Zakopanego oraz Krynicy.A nie tworzyć połączenia które na dzień dobry skazane są na porażkę.
2013-03-21 12:23:38 Autor: pip
---.warszawa.vectranet.pl
Bardzo dobry pomysł. KM to jedyny przewoźnik, który dba o jakiś standard. Słoneczny to hit od lat więc i ten projekt może się udać.
2013-03-21 13:59:41 Autor: podróżnik
---.tktelekom.pl
A dlaczego tylko Warszawa - Lwów? Niech KM idzie na całość. Jeździ nad Bałtyk, to co stoi na przeszkodzie by jeździć nad Morze Czarne? Słonecznym od morza do morza!
2013-03-21 14:27:58 Autor: Dzban
---.ae1x419.dibhala.lubman.net.pl
Lubelskich szynobusów jest za mało żeby obsługiwać i to połączenie. Poza tym w okresie letnim te szynobusy byłyby za małe.
Linie wymagają remontu żeby uzyskać konkurencyjne czasy przejazdu.
2013-03-21 15:56:54 Autor: gustaw
---.120.225.195.static.bait.pl
Fiksum dirdum
2013-03-21 16:50:42 Autor: januser123
---.tktelekom.pl
Warszawa - Lwów? Owszem pewnie będzie kiedyś ale zapewne przez Przemyśl, Rzeszów ;) Jestem oczywiście za tym aby takie coś jeździło choćby do Bełżca, byłoby chociaż jedno połączenie kolejowe do Warszawy.
2013-03-21 21:12:46 Autor: Hans
---.dynamic.gprs.plus.pl
Yurgen, popieram, warszawka żąda pociągów do Zakopanego i Krynicy !
2013-03-21 21:28:18 Autor: heh
---.adsl.inetia.pl
A czemu po prostu wagonów Lwów-Expressa na dzień dobry nie wydłużyć do Warszawy poprzez włączenie do Krakusa?
2013-03-21 22:51:27 Autor: spm
---.205.75.249.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Koleje MAZOWIECKIE do Lwowa, SKM WARSZAWA do Paryża, WKD do Madrytu! Intercity niech jeździ z okęcia do Siedlec, Koleje Wielkopolskie Szczecin-Rzeszów itp. itd.