Partnerzy serwisu:
Biznes

Raczyński: Lokomotywy pasażerskie to przeszłość

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
27-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Raczyński: Lokomotywy pasażerskie to przeszłość
Odbywającą się dziś w Warszawie konferencję „Perspektywy Rynku Lokomotyw”, którą organizuje RK Konferencje, otworzył Jan Raczyński. Zaprezentował analizę polskiego i europejskiego rynku lokomotyw. Jak stwierdził, zakupy dużych ilości lokomotyw pasażerskich to już przeszłość.

Jan Raczyński, prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oddział w Łodzi na wstępie konferencji „Perspektywy Rynku Lokomotyw” przedstawił swoją analizę tego sektora zamówień. - W Europie mamy ponad 10 tys. lokomotyw, z tego 80% jest czteoroosiowych – przypomniał. Tylko 6% europejskich lokomotyw stanowią te zbudowane przed 1970 rokiem. – Ale prawie 30% lokomotyw kwalifikuje się do wymiany w ciągu najbliższych 10 lat – zauważył Raczyński.

- Konstrukcje lokomotyw kształtują aspekty ekonomiczne i wymagania rynkowe. Jednak nic tak nie determinuje konstrukcji jak wymagania prawne w zakresie standaryzacji – wskazał Raczyński. Jako główne kierunki zmian na rynku Raczyński wskazał komercjalizację przedsiębiorstw kolejowych, liberalizację rynku, oraz systemy zarządzania kosztami cyklu życia (LCC) – Ruch transgraniczny taboru wielosystemowego to już rzeczywistość, także u polskich przewoźników – stwierdził Raczyński. Przyznał on, że proces standaryzacji wspomagany Specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności potrwa nawet 30-40 lat.

Prezes SITK wskazywał również, że specjalizacja taboru pozwala na optymalizację parametrów dla konkretnych przewozów – Mamy swoisty „wyścig o masę” po to, by nowoczesne lokomotywy mogły mieć niższe naciski na oś – co przekłada się na możliwość eksploatacji na liniach o gorszym stanie technicznym – mówił Raczyński.

Schyłek lokomotyw pasażerskich

Prezes SITK stwierdził również, że rynek lokomotyw pasażerski jest w tej chwili niszowy. -  Bierze się to stąd, że w ruchu regionalnym przechodzimy na elektryczne zespoły trakcyjne. Natomiast w ruchu intercity przewozy o prędkości do 160 k/h są w fazie schyłkowej. Mamy w Europie coraz większą sieć Kolei Dużych Prędkości – wskazywał Raczyński.

- Nie zgodzę się z tym. Wciąż widzimy potrzeby – i otrzymujemy kontrakty - na tabor dla segmentu odpowiadającego TLK w Niemczech i są to i lokomotywy i wagony pasażerskie – odniósł się do jego wypowiedzi Janusz Kućmin, przedstawiciel firmy Bombardier na Polskę.

- Na przykładzie Niemiec widzimy, że zamiast lokomotyw i wagonów kupiono tam kilkaset zespołów trakcyjnych o prędkościach 230 km/h i – dla części – 250 km/h. Podobnie postępuje Francja – mówi jednak Raczyński. Według niego, mamy obecnie schyłek zamówień na rynku wagonów i lokomotyw pasażerskich - Choć pozostaną jeszcze pociągi nocne, specjalne itp., dlatego to nie jest tak, że zamówień nie będzie w ogóle – przyznał.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Tabor i technika

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Jakub Madrjas 18 kwietnia 2023

Przewozy Regionalne sprzedają trzynaście lokomotyw

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Jakub Madrjas/inf. prasowa 02 marca 2018

Nowe lokomotywy IC: Kolejna zmiana terminu składania ofert [aktualizacja]

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

inf. prasowa 30 stycznia 2017

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Tabor i technika

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Jakub Madrjas 26 grudnia 2016

Zobacz również:

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Tabor i technika

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Jakub Madrjas 18 kwietnia 2023

Przewozy Regionalne sprzedają trzynaście lokomotyw

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Jakub Madrjas/inf. prasowa 02 marca 2018

Nowe lokomotywy IC: Kolejna zmiana terminu składania ofert [aktualizacja]

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

inf. prasowa 30 stycznia 2017

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Tabor i technika

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Jakub Madrjas 26 grudnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5