NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Zły stan mostu na Odrze. Więcej pieniędzy na szlak Zbąszynek – Czerwieńsk

| Michał Szymajda 13.11.2017 51

Zły stan mostu na Odrze. Więcej pieniędzy na szlak Zbąszynek – Czerwieńsk
Stacja w Zielonej GórzeFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Trwają przygotowania do modernizacji linii kolejowej 358 Zbąszynek – Gubin, na odcinku pomiędzy Zbąszynkiem a Czerwieńskiem. Odcinek ten wykorzystują m.in. pociągi TLK kursujące między Zieloną Górą a Poznaniem. Zły stan mostu na Odrze w Pomorsku, znajdującego się na Odrze, to główna bolączka kolejarzy. Naprawa przeprawy będzie kosztowała ponad 30 mln zł.
Pierwszy etap modernizacji linii 353 zakończył się w głównym zakresie w 2013 roku i dotyczył budowy łącznicy kolejowej, która omija Czerwieńsk i umożliwia przejazdów pociągów Poznań – Zielona Góra w czasie o 20 minut krótszym (wykluczono konieczność zmiany czoła pociągu w Czerwieńsku). Obecnie kończy się także modernizacja stacji kolejowej w Zielonej Górze. Przed nami druga faza modernizacji linii na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk. Okazuje się, że najważniejszy obiekt na linii – most na Odrze w Pomorsku, może pochłonąć większość środków przewidzianych na polepszenie stanu infrastruktury (całość pieniędzy na poprawę stanu odcinka linii to 69,8 mln zł).

Wyłączyć most w Pomorsku z inwestycji w tory

– Mając na uwadze ograniczoną pulę środków unijnych, jak również wkład własny PKP PLK SA, nieprzekraczający 15% kosztów całego projektu, problemem jest relatywnie wysoki koszt naprawy mostu kolejowego na rzece Odra, który jest w złym stanie technicznym. Konieczność wykonania remontu mostu w sposób istotny rzutuje na wartość całego projektu i ogranicza zakres prac możliwych do wykonania na całym odcinku linii nr 358 – zauważa posłanka Krystyna Sibińska, która zwraca się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z pytaniem, czy istnieje możliwość wyłączenia mostu kolejowego na rzece Odra z projektu modernizacji linii nr 358 i zakwalifikowania go jako inwestycji punktowej finansowanej z programów krajowych.

32 mln zł tylko na most

MIB informuje, że w ramach obecnie toczących się prac nad studium wykonalności inwestycji, dokonano wstępnej analizy kosztów, w wyniku której wykonawca studium stwierdził, że zakres robót na moście w Pomorsku wykracza poza drobne naprawy i konieczna jest jego gruntowna naprawa. Koszt realizacji prac został wstępnie oszacowany na ok. 32 mln zł. Tymczasem wstępnie zdefiniowany zakres projektu przewidywał przede wszystkim wykonanie robót torowych na ok. 40 km linii, prace peronowe, drobne prace obiektowe oraz pozostałe roboty towarzyszące w branżach srk, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej, których koszt został oszacowany na poziomie 63,3 mln zł.

– Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając zgłaszane postulaty, MIB wraz z PKP PLK podjął w maju 2017 r. działania zmierzające do identyfikacji potencjalnych źródeł finansowania modernizacji przedmiotowego mostu poza projektem RPO. W ich efekcie ustalono, że środki w wysokości 32 mln zł na modernizację przedmiotowego mostu zostaną zabezpieczone w ramach zadania „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Zgodnie z oczekiwaniem samorządu województwa przebudowa przedmiotowego mostu zostanie zatem sfinansowana poza projektem RPO. Prace planowane są w 2020 roku, co pozwoli na ich powiązanie z pracami na linii kolejowej nr 358 – poinformował posłankę Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.

Łącznica na regionalne lotnisko?

Posłanka pytała też o możliwość wpisania do projektu budowy łącznicy do Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost, z którego obecnie odlatuje przez 6 dni w tygodniu jeden samolot do Warszawy.

– Z uwagi na regionalny charakter portu lotniczego w ocenie MIB na obecnym etapie zasadne jest przygotowanie przez interesariuszy portu wstępnej analizy zasadności rozwoju połączeń kolejowych, umożliwiającej podjęcie decyzji odnośnie do dalszych działań w tym zakresie. Przygotowane analizy będą mogły stanowić podstawę do dalszych studiów nad zasadnością podjęcia takich działań inwestycyjnych, np. w ramach kolejnej perspektywy finansowej UE – odpowiedział Andrzej Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lubuskie (319)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Lubuskie (319)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS