Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Zachodniopomorskie: Za 2 lata koniec z EN57 bez modernizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
07-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Marszałek woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz powiedział „Rynkowi Kolejowemu”, że w 2018 r. w regionie kursować ma już wyłącznie nowy bądź zmodernizowany tabor kolejowy.

– Możemy pochwalić się jednym z najnowocześniejszych parków taboru kolejowego w Polsce. Nie poprzestajemy na tym i nadal wymieniamy stare, często kilkudziesięcioletnie pojazdy na zupełnie nowe, spełniające najwyższe wymogi techniczne. Dzięki temu od 2018 roku całość połączeń kolejowych w województwie będziemy mogli obsługiwać już wyłącznie nowoczesnym taborem – powiedział Olgierd Geblewicz.

Zgodnie z wytyczonymi celami określonymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego, w nowej perspektywie finansowej zaplanowano realizację następujących przedsięwzięć związanych z inwestycjami w tabor kolejowy:

  • Zakup i modernizacja 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57 – pojazdy te przekazano do eksploatacji w maju br. Zmodernizowany tabor został skierowany na obsługę połączeń do Gryfina i Kamienia Pomorskiego.
  • Zakup 17 sztuk nowych ezt: 3- i 4-członowych. Przetarg dodatkowo przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia o kolejne dziesięć pojazdów oraz możliwość złożenia zamówienia uzupełniającego w wysokości 20% zamówienia podstawowego. Postępowanie przetargowe, jak już informowaliśmy, zostało zakończone kilka dni temu, wyłoniono najkorzystniejszą ofertę złożoną przez nowosądecki Newag. Podpisanie Umowy planowane jest na 12 września. Pierwsze z pojazdów zakupionych w ramach tego kontraktu zaczną obsługiwać połączenia na liniach Szczecin – Chojna – Kostrzyn, Szczecin – Krzyż – Poznań, Szczecin – Świnoujście i Szczecin – Koszalin – Słupsk. Koszt realizacji inwestycji to ponad 250 mln zł.
  • Zakup 3 spalinowych zespołów trakcyjnych z możliwością skorzystania z prawa opcji polegającego na zwiększeniu zamówienia maksymalnie o kolejne trzy pojazdy. Postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone jeszcze w tym roku. Pojazdy przeznaczone będą do wzmocnienia połączeń Szczecin – Goleniów – Kołobrzeg i Szczecin – Wałcz – Piła i Szczecin – Szczecinek.
Środki finansowe na zrealizowanie zakupu taboru kolejowego będą pochodziły w znacznej części z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, gdzie na zakup i modernizację taboru kolejowego zabezpieczono 75 mln euro. Pozostałą część stanowić będą środki własne województwa.

Województwo Zachodniopomorskie jako jedno z pierwszych w Polsce przystąpiło do realizacji zakupów taboru kolejowego finansowanego ze środków unijnych perspektywy finansowej 2014-2020. Już dziś jest właścicielem 48 nowych i zmodernizowanych pojazdów szynowych. Biorąc pod uwagę zarówno odsetek nowego taboru, jak i ofertę przewozową (za wyjątkiem połączenia Koszalin – Kołobrzeg, gdzie liczba pociągów wynosi maksymalnie 3 pary w dobie), szczeciński oddział Przewozów Regionalnych należy uznać za jeden z najlepszych, jeśli nie zdecydowanie najlepiej funkcjonujący oddział PR w Polsce.

Znamiennym jest choćby połączenie Świnoujście – Szczecin – Poznań, gdzie przed kilkoma laty przewozy o charakterze międzywojewódzkim praktycznie przestały istnieć, a obecnie międzywojewódzkie połączenia Przewozów Regionalnych, obsługiwane „Impulsami” wyprodukowanymi przez Newag (pozyskanymi w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej – wspólnie przez samorządy województw zachodniopomorskiego i lubuskiego), stanowią coraz groźniejszą konkurencję w walce o pasażera z PKP Intercity.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Tabor i technika

Na co wydać 159 tys. złotych? Na 52-letni pociąg

Jakub Rösler 11 września 2022

Kolejne EN57 Kolei Mazowieckich idą do kasacji. Ile ich jeszcze zostało?

Tabor i technika

EN57: „Kult Jednostki”, czyli opowieść o radykalnej pasji

Pasażer

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Tabor i technika

60 lat EN57. Historia toczy się na naszych oczach

Michał Szymajda 02 lutego 2022

Żółto-niebieski EN57 z 1963 roku jeździ po mazowieckich torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5