Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Większość wypadków na kolei to zdarzenia niezależne od systemu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Większość wypadków na kolei to zdarzenia niezależne od systemu
Fot. Tomasz WróbelMiejsce zderzenia Pendolino
Osiemnaście osób rannych, ogromne straty materialne, zniszczony skład ED250. Wszystko to prawdopodobnie przez to, że zawodowy kierowca zignorował zakaz wjazdu dla ciężarówek i utknął na przejeździe kolejowym. Ostatnie wydarzenia pokazują, jak istotna jest edukacja i zmiana mentalności kierowców. Dla Urzędu Transportu Kolejowego podnoszenie bezpieczeństwa na przejazdach to jedno z działań priorytetowych. Dlatego Urząd edukuje i kontroluje, by zmniejszać ryzyko wypadków.

Kolej jest jednym z najbezpieczniejszych środków transportu. Najwięcej wypadków kolejowych – bo prawie dwie trzecie – to zdarzenia niezależne od systemu kolejowego. Głównie są to wypadki na przejazdach i na dzikich przejściach. Statystyki wypadków na przejazdach niepokoją. W 2016 roku na przejazdach (z uwzględnieniem bocznic) było 228 wypadków. W ich wyniku zginęły 53 osoby, a 34 zostało ciężko rannych. Przyczyną dużej części wypadków jest niezachowanie szczególnej ostrożności przez kierujących samochodami czy przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych. Podobnie było w niedawnym wypadku Pendolino. By poprawić bezpieczeństwo UTK podejmuje wiele działań edukacyjnych, współpracuje z rynkiem i innymi instytucjami oraz sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego.

Urząd stara się podnosić świadomość zagrożeń wśród społeczności lokalnych w miejscach, gdzie często dochodzi do wypadków. Wspólnie z Inspekcją Transportu Drogowego przygotował poradnik dla kierowców zawodowych. Przypominamy, że na przejeździe kolejowym każdy kierowca powinien zachować szczególną ostrożność. Musi pamiętać, że czerwone światło – nawet pulsujące – oznacza to samo, co czerwone na normalnym sygnalizatorze drogowym. Nie wolno omijać półrogatek ani wjeżdżać na przejazd, dopóki zapory się nie podniosą i przestanie świecić czerwone światło.

UTK informuje, że nawiązał współpracę z Komendantem Głównym Policji w celu wdrożenia programu „Zero tolerancji” dla osób przekraczających przejazdy kolejowo-drogowe w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Współpracujemy również z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego czy włączamy się w akcję „Bezpieczny Przejazd”. Ważna jest też edukacja najmłodszych. UTK edukuje dzieci i młodzież w ramach programu „Kolejowe ABC”. W ostatnich dniach Urząd otrzymał blisko 23,5 mln zł dofinansowania unijnego na ten cel. – Teraz akcję uda się rozszerzyć – cieszy się Ignacy Góra, prezes UTK. – Akcja zwiększy bezpieczeństwo najmłodszych, ale efekty powinna przynieść też za kilka lat, kiedy uczestnicy lekcji zaczną korzystać z dróg jako kierowcy – dodaje. „Kolejowe ABC” to interaktywne lekcje w trakcie których przedstawiane są zasady poprawnego zachowania na terenie kolejowym.

Obszerność przejazdów


Problem wypadków na przejazdach wynika również z tego, że Polska charakteryzuje się największym zagęszczeniem przejazdów w Europie. Przejazd występuje średnio co 1,8 km. Do największej liczby zdarzeń dochodzi na przejazdach kategorii D czyli niestrzeżonych. By poprawić bezpieczeństwo zarządcy infrastruktury kolejowej powinni współdziałać z samorządowcami.

Prezes UTK wystąpił do organów zarządzających drogami oraz organizacji samorządowych o zwrócenie szczególnej uwagi na prawidłowe oznakowanie i stan techniczny dróg w obrębie przejazdów. – Wypadki w tych miejscach są zapisywane na konto kolei, podczas gdy część nieprawidłowości, które do nich doprowadziły wynika z przyczyn niezależnych od kolei. Najlepszym rozwiązaniem, które zapewnia duże bezpieczeństwo i nie ogranicza ruchu samochodowego to tunele i wiadukty nad torami – stwierdza Ignacy Góra, prezes UTK. Częste uchybienia to niewłaściwe usytuowanie przejazdów, trudności w uzyskaniu przez zarządców infrastruktury od zarządców dróg np. wyników pomiaru natężenia ruchu oraz brak współpracy i wzajemnego informowania się zarządców infrastruktury kolejowej, policji, zarządców dróg o przeprowadzanych kontrolach.

Bezpieczeństwo wspólną sprawą

UTK zachęca, aby zarządca infrastruktury drogowej po stwierdzeniu nieprawidłowości na przejeździe poinformował o tym właściwego zarządcę infrastruktury kolejowej lub UTK. Zarządcy dróg mogą także uczestniczyć w pracach specjalnego zespołu zadaniowego powołanego w urzędzie i zgłaszać swoje inicjatywy poprawiające bezpieczeństwo na przejazdach.

Inspektorzy UTK rocznie kontrolują około czterystu przejazdów. Sprawdzają stan techniczny, utrzymanie oraz odpowiednią klasyfikację skrzyżowań linii kolejowych z drogami. Szczególny nacisk kładziony jest na kontrolę miejsc, w których doszło do wypadków. Prezes UTK wydał wiele zaleceń pokontrolnych, dzięki czemu poprawił się poziom bezpieczeństwa na skontrolowanych przejazdach. Wyeliminowano potencjalne zagrożenia związane z niewłaściwym utrzymaniem infrastruktury kolejowej np. brak tzw. trójkąta widoczności. Wskazywanie zagrożeń ma też zwiększyć świadomość uczestników rynku kolejowego.

Świadomość zagrożeń bezpieczeństwa UTK zwiększa również dzięki działaniom promującym kulturę bezpieczeństwa. W tym celu powstała Deklaracja w Sprawie Rozwoju Kultury Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym. Podpisało się pod nią 127 sygnatariuszy. Na kulturę bezpieczeństwa składają się w szczególności: szczere i otwarte postępowanie ze słabymi punktami, ukierunkowanie na znalezienie rozwiązań; odchodzenie od przypisywania winy; zgłaszanie wszelkiego rodzaju nieprawidłowości i błędów oraz zero tolerancji dla naruszeń przepisów prawa i procedur wewnętrznych. Chodzi też o niedyskryminacyjne podejście do osób i jednostek zgłaszających różnego rodzaju błędy i sytuacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa. – Prowadzimy działania nadzorcze, podnosimy świadomość kultury bezpieczeństwa wśród pracowników kolei, jednak równie istotne są działania po stronie niezwiązanej z systemem kolejowym czyli wśród kierowców i zarządców dróg – przyznaje Ignacy Góra, prezes UTK.

W związku z wypadkiem Pendolino, trwa aktualnie usuwanie szkód w torach przez PKP PLK. Pociągi jeżdżą przez to objazdami. Kierowcy TIR-a, który utknął na przejeździe kolejowym, postawiono już zarzuty za spowodowania katastrofy w ruchu lądowym.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5