NUMER 05/2017
NUMER 05/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a środowisko
szukaj
Śledź nas:

Tomasz Zaboklicki: Programowi PesaDart grozi koniec

| Michał Szymajda 06.04.2017 357

Tomasz Zaboklicki: Programowi PesaDart grozi koniec
ED161 DartFot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury politycy i przedstawiciele branży dyskutowali na temat potencjału eksportowego polskiego przemysłu kolejowego. Nie mogło zabraknąć jednak dyskusji na temat sytuacji rynku krajowego. Dość ostry głos zajął w tej sprawie prezes Pesy – Tomasz Zaboklicki.
Prezes bydgoskiej firmy po raz kolejny odniósł się do sytuacji w Krakowie, gdzie jego zdaniem Pesa była blokowana i różnymi metodami starano się utrudnić jej udział w przetargu na tramwaje.

– To jest sytuacja absolutnie niespotykana. Nie potrafię wyobrazić sobie przypadku, w którym w Niemczech czy we Włoszech z przetargów byłyby eliminowane firmy krajowe. Gdzie Pesa ma zdobyć doświadczenie by eksportować produkty, jeśli nie w Polsce? – pytał. Dość ostro ocenił strategię zakupową PKP Intercity.

Projekt PesaDart się zatrzymał

– Strategia narodowego przewoźnika nie jest innowacyjna. Znaczna jej część to modernizacje, a tylko niewielka – zakupy nowych pojazdów. Naprawiając stare wagony, trudno jest rozwijać się producentowi, a traci na tym nie tylko Pesa, ale także Newag i inni producenci. O polskiej kolei dużych prędkości możemy zapomnieć, kolejnych zamówień na takie pociągi jak Dart raczej nie będzie, ta platforma jest już w zasadzie historią polskiego kolejnictwa – powiedział prezes Pesy i dodał, że uderza to również w Newag, którego Impuls pojechał ponad 200 km/h, ale w kierunku wysokich prędkości nie ma sensu rozwijać w Polsce dobrych, istniejących pojazdów.

Co po 2023?

Tomasz Zaboklicki pytał co stanie się z polskimi producentami po 2023 (gdy zakończą się dostawy w ramach perspektywy unijnej), jeśli nie zdobędą oni na tyle poważnych kompetencji na rynku krajowym, aby móc zająć się eksportem.

– Boje się, że drzwi dla polskich producentów będą zamknięte. W krajach zachodnich wymaga się doświadczenia, kompetencji w produkcji dużych partii pojazdów. Trudno je zdobyć poza krajem, z którego się pochodzi – dodał. Zaapelował też do przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o wsparcie samorządów w obszarze zakupu pociągów i tramwajów.

– Zachęcam do postawienia na rozwój samorządów, to głównie dzięki nim mogliśmy przez ostatnie lata rozwijać swoje produkty, cieszy nas również deklaracja Przewozów Regionalnych, dotycząca zakupów nowego taboru. Boję się jednak, że pieniądze z programu Innotabor nie będą dobrze wydane, niepokoi nas zaplanowany poziom dopłat do zakupu taboru z funduszy unijnych, który ma wynosić 50%. To może znacząco ograniczyć zamówienia, a żaden producent nie ma tyle kapitału, by inwestować w produkcje lokomotyw „na półkę” dorzucając połowę od siebie – dodał prezes Pesy.

PKP Intercity zapowiedziało, że o ewentualnym skorzystaniu z prawa opcji, czyli dokupieniu 10 Dartów do istniejącej floty 20 pociągów ED161, zdecyduje w maju.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (2054)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (2054)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2017
NUMER 05/2017
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS