PKP Intercity jeszcze w tym roku ma zaktualizować swoją strategię taborową. Znajdzie się w niej zakup zespołów trakcyjnych. Nie wiadomo jeszcze, jaką liczbę miejsc chce zapewnić pasażerom w swoich pociągach.
Strategię taborową do 2020 roku PKP Intercity
ogłosiło nieco ponad rok temu. Znalazły się w niej inwestycje warte 2,5 mld złotych. Kontrowersje wzbudził jednak fakt, że nie znalazł się w niej zakup żadnych zespołów trakcyjnych. Pół roku później PKP Intercity
zrezygnowało z opcji na dostawę 10 pociągów Dart z Pesy.
Niepokój budzi jeszcze jeden fakt – według wciąż aktualnej strategii przewoźnik miał zmodernizować 455 wagonów i kupić 55 nowych. Jednak modernizacja wagonów oznacza przebudowę przedziałów ośmiomiejscowych na sześciomiejscowe, co oczywiście zmniejszy w nich podaż miejsc o 25%. Nawet uwzględniając zakup 55 wagonów, liczba miejsc w pociągach przewoźnika po realizacji strategii zmniejszyłaby się o 15-20%. Tymczasem, jeżeli zakłada się, że przewozy wzrosną, to powinna również wzrosnąć podaż miejsc.
Bezprzedziałowe z przedziałowych Jeszcze przed
informacją o aktualizacji strategii przewoźnika Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odpowiedziało na nasze wątpliwości w tej sprawie, informując, że plan przewiduje przede wszystkim podniesienie komfortu podróży poprzez m.in. zabudowę klimatyzacji, czy montaż nowych foteli. – Strategia zakłada w większości przebudowę wagonów typu 111A/141A (80 siedzących) na wagony bezprzedziałowe (72 miejsca siedzące), oraz przedziałowe (60 miejsc siedzących). Założenia te zostały uwzględnione w projektach rozkładu jazdy na przyszłe lata – zapewnił rzecznik MIB Szymon Huptyś.
Jak wyjaśnia, biorąc pod uwagę planowane zakupy oraz to, że w przeważającej liczbie wagonów liczba miejsc zmniejszy się z 80 do 72 – czyli o 10 procent – nie ma uzasadnienia do twierdzenia o redukcji dostępnych miejsc siedzących w pociągach uruchamianych przez spółkę o 15 lub więcej procent. PKP Intercity również zapewniało, że w wyniku modernizacji wagonów liczba miejsc siedzących się nie zmniejszy, ponieważ przebudowie poddawane będą także
wagony obecnie wyłączone z eksploatacji.
Nowa strategia jeszcze w tym rokuJak już wspomniano, strategia przewoźnika jest teraz aktualizowana. Podczas targów Trako prezes spółki Marek Chraniuk powiedział, że
przewoźnik jeszcze w tym roku zorganizuje przetarg na dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przed miesiącem informowaliśmy natomiast, że 11 odstawionych jednostek ED74
zostanie poddanych modernizacji i przywróconych do ruchu. To wszystko powinno znaleźć się w zaktualizowanej strategii przewoźnika.
Czy przy zmianie strategii brany jest pod uwagę również temat podaży miejsc siedzących w pociągach? Rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska zapewnia, że tak.
Według zapowiedzi wiceministra Andrzeja Bittela, inwestycje mają pozwolić na "uzupełnienie obecnych braków wagonowych i wyeliminować potrzebę
korzystania z taboru innych przewoźników".
Jak zapewniła rzeczniczka PKP Intercity, aktualizacja strategii przewoźnika zostanie przyjęta jeszcze w tym roku.