Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Spalinowo-elektryczna rewolucja w połączeniach regionalnych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Autor:

mt / RK

Data publikacji:
25-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Spalinowo-elektryczna rewolucja w połączeniach regionalnych?
Mat. ARP
Projektowany przez FPS-Cegielski pociąg spalinowo-elektryczny „FPS Plus” na pewno nie byłby „Misiem na miarę naszych możliwości”. Seryjna produkcja takich pojazdów mogłaby jeśli nie zrewolucjonizować siatkę połączeń w wielu regionach, to przynajmniej rozwiązać problem niedoboru taboru. Nie tylko zresztą w przypadku Przewozów Regionalnych.

Cechą charakterystyczną spółek przewozowych w Polsce z segmentu regio/aglo jest, w większości wypadków, optymalna liczba posiadanego taboru elektrycznego (inna sprawa, że wciąż po polskich torach jeździ kilkaset niezmodernizowanych pojazdów serii EN57 – ale przynajmniej jest to tabor dostępny) i niedobór taboru spalinowego. Zakupy tzw. szynobusów pozwoliły uratować (bądź przywrócić) ruch kolejowy na dziesiątkach linii regionalnych w Polsce, ale ich mankamentem jest niewielka liczba miejsc. Co staje się coraz bardziej palącym problemem zwłaszcza w tych regionach, gdzie w ostatnich latach obserwowany jest wzrost liczby pasażerów pociągów, a linie niezelektryfikowane dochodzą do głównego węzła w regionie (stolicy województwa).

Niezależnie od powyższego, istnieje niemało przypadków, gdy pociągi spalinowe pokonują bardzo długie odcinki zelektryfikowane, co wynika z faktu że część ich trasy jest zelektryfikowana, a część nie. Rekordowy pod tym względem jest zelektryfikowany odcinek Wrocław – Węgliniec (156 km), po którym kursują pociągi z Wrocławia do Drezna. Co prawda odcinek Węgliniec – Zgorzelec planowany jest w najbliższym czasie do elektryfikacji (a dużą szansę na zelektryfikowanie ma również odcinek Zgorzelec – Lubań Śląski), ale niewykluczone, że brakującym niezelektryfikowanym odcinkiem pozostanie most graniczny pomiędzy Zgorzelcem i Goerlitz (strony polska i niemiecka nie mogą od kilku lat dojść do porozumienia jeśli chodzi o elektryfikację tego raptem kilkusetmetrowego odcinka).

Biorąc natomiast pod uwagę, że projekt FPS jest dedykowany w pierwszej kolejności dla Przewozów Regionalnych – na liniach obsługiwanych przez PR również znaleźć można wiele relacji, na których szynobusy część trasy pokonują po długich odcinkach zelektryfikowanych. M.in. Szczecin – Szczecinek, Szczecin – Piła, Szczecin – Kołobrzeg, Gdynia – Chojnice, Gdynia – Grudziądz, Olsztyn – Korsze – Ełk (odcinek Korsze – Ełk jest jednak planowany do elektryfikacji), Lublin – Zamość, Poznań – Kostrzyn, Białystok – Suwałki, Wrocław – Brzeg – Nysa.

Wprowadzenie na tego rodzaju trasy pojazdów spalinowo-elektrycznych pozwoliłoby na przesunięcie szynobusów na inne linie, dzięki czemu pojawiłaby się szansa m.in. na zwiększanie liczby połączeń o charakterze dowozowym do tras magistralnych. Pojawienie się nowego rodzaju taboru pozwoliłoby myśleć również o uruchamianiu pociągów w nowych, nieistniejących obecnie bezpośrednich relacjach, których funkcjonowanie jest w tej chwili niemożliwe ze względu na ograniczoną liczbę taboru spalinowego. Takimi nowymi relacjami mogłyby być chociażby połączenia Poznań – Piła – Szczecinek – Słupsk, Poznań – Piła – Chojnice (i dalej w kierunku Tczewa, a nawet Gdyni), Toruń – Malbork – Gdynia, Gdańsk/Gdynia – Kościerzyna – Chojnice/Bytów (biorąc pod uwagę planowaną elektryfikację linii PKM i „magistrali węglowej”), Poznań – Leszno – Głogów (i dalej w kierunku np. Zielonej Góry). Ta lista na pewno nie jest zamknięta.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5