NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Rzońca: PKP Cargo brakuje wagonów, a w krzakach stoi ich 30 tysięcy

| Jakub Madrjas 25.10.2017 288

Rzońca: PKP Cargo brakuje wagonów, a w krzakach stoi ich 30 tysięcy
Fot. Igor Urbański, SM42.pl
– PKP Cargo ma dwadzieścia do trzydziestu tysięcy wagonów, które stoją w przysłowiowych krzakach. Trzeba szybko przywrócić je do ruchu, bo nie ma czym wywieźć węgla – uważa przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Bogdan Rzońca.
Podczas dzisiejszej debaty tygodnika „Gazeta Polska” na temat rozwoju transportu kolejowego w Polsce uczestnicy odnieśli się do opisywanego przez media braku wagonów do transportu węgla. Według firm energetycznych brakuje 1-2 tys. węglarek dziennie. Jednak zdaniem PKP Cargo problemem są liczne zamknięcia torowe na sieci PKP PLK. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Dorabianie ideologii

Do tematu postawionego przez prowadzącego debatę Tomasza Sakiewicza, naczelnego „GP”, jako pierwszy odniósł się Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. – Mamy dwadzieścia do trzydziestu tysięcy wagonów, które stoją w przysłowiowych krzakach. Trzeba szybko przywrócić je do ruchu, bo nie ma czym wywieźć węgla. Dorabia się do tego ideologię, że trasy nie są dostępne, a to nieprawda. Organizacja pod nazwą Cargo musi być lepiej zarządzana – podkreślił.

Jak dodał Rzońca, Polska była kiedyś potentatem w produkcji wagonów towarowych. – Mamy potężne hale, w których kiedyś produkowano wagony. Nie tak dawno w Jaśle otworzyliśmy sekcję remontów, która miała być zamknięta. Jak się okazało, „Da się”. Pracuje tam teraz sto osób, które przeszło z robienia przeglądów P1 do poziomu P5. Dla PKP Cargo to ogromny sukces – podkreślił Rzońca.

Trzeba wzmocnić potencjał PKP Cargo

– W PKP Cargo tkwi ogromny potencjał, trzeba wzmocnić i rozbudować – podsumował Bogdan Rzońca. Również sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślał, że kwestia ekspansji i budowania lidera przewozów na poziomie europejskim z PKP Cargo jest bardzo ważna. On również odniósł się do problemu z przewozem węgla. – Braki wagonowe PKP Cargo to nie problem, a szansa dla naszej branży kolejowej. Jeśli tych wagonów nie ma, to trzeba je zbudować i producenci powinni podjąć to wyzwanie – stwierdził wiceminister rozwoju. Wojciech Balczun, do niedawna prezes Ukrzaliznyci, dodał z kolei, że na Ukrainie wciąż funkcjonuje ogromny potencjał w zakresie budowy wagonów towarowych, w Polsce praktycznie zlikwidowany. Do tego koszty robocizny wciąż są tam dużo niższe niż w naszym kraju.

Uczestniczący w debacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel dodał, że ma pewność że PKP Cargo zrobi wszystko, żeby odbudować swój potencjał. – Te działania powinny zostać podjęte jak najszybciej – zaznaczył. Przyznał jednak, że sam zarządca infrastruktury ma obecnie dylemat w kwestii ewentualnych zmian w Krajowym Programie Kolejowym, skoro już niewielki spadek prędkości handlowych na torach (rzędu kilku km/h) spowodował tak duże perturbacje.

PKP Cargo: Jest ilostan wagonów oczekujących na naprawy

– Szkoda, że w merytorycznej dyskusji zabrakło głosu PKP Cargo, przewoźnika, który ma połowę udziałów w rynku kolejowym. Nie mogliśmy się zatem odnieść bezpośrednio do poruszanych podczas debaty problemów. Osoby znające się na kolei wiedzą, że czymś naturalnym w procesie technologicznym każdego przewoźnika, a zwłaszcza działającego w tak dużej skali jak PKP Cargo, jest pewien ilostan wagonów oczekujących na naprawy rewizyjne i okresowe – komentuje dla "Rynku Kolejowego" Jacek Wnukowski z biura prasowego PKP Cargo.

– Aktualnie moce naprawcze Grupy PKP Cargo są w pełni wykorzystane. Ze względu na rosnące potrzeby wagonowe rozbudowujemy te moce, a także aktywnie poszukujemy możliwości pozyskania taboru na rynku.
Szybkie zwiększenie liczby napraw wagonów nie jest możliwe m.in. ze względu na ograniczone moce naprawcze na rynku zewnętrznym – dodaje przedstawiciel giełdowej spółki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41397)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41397)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS