NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Ruszyły prace między Skawiną a Suchą Beskidzką

| Jakub Madrjas 23.03.2018 62

Ruszyły prace między Skawiną a Suchą Beskidzką
fot. PKP PLK
PKP PLK rozpoczęły prace na odcinku torów pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką. Z tego powodu pociągi zniknęły z otwartej niedawno łącznicy kolejowej... w Krakowie. Do tego pasażerowie Polregio jadący z Krakowa do Skawiny musieli przesiąść się do autobusów.
Jak już pisaliśmy, zmiany w ruchu na krakowskim węźle kolejowym są ogromne. Zamknąć dwutorowo w środku dnia trzeba linię E30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice. Teraz PLK ruszyła z kolejną inwestycją: na jednotorowej linii Skawina – Sucha Beskidzka (nr 97).

Jak tłumaczy PKP PLK, szeroki zakres robót wymaga zmian w organizacji ruchu pociągów i uruchomienia (od wczoraj, 22 marca) zastępczej komunikacji autobusowej. Przewozy Regionalne uruchomiły ją na dużo dłuższym odcinku, niż obejmują prace: za pociągi kursujące z Krakowa do Suchej Beskidzkiej i Zakopanego na całym odcinku Kraków Płaszów – Sucha Beskidzka, a za pociągi kursujące na trasie Kraków – Bielsko-Biała autobusem pojedziemy na odcinku Kraków Płaszów – Wadowice.

Pociągi Polregio nie skorzystają zatem nie tylko z linii 97, ale też z linii 94 z Krakowa do Skawiny. Na tym odcinku można skorzystać z pociągów Kolei Małopolskich, ale tylko z Krakowa Płaszowa, a nie z Krakowa Głównego. Jak tłumaczyły "Rynkowi Kolejowemu" Koleje Małopolskie, niska przepustowość odcinka Kraków Główny – Kraków Płaszów powodowała notoryczne opóźnienia. To wszystko oznacza, że pociągi praktycznie zniknęły z otwartej zaledwie w grudniu nowej łącznicy w Krakowie . W kierunku Skawiny korzysta z niej jeden pociąg KMŁ w dobie i ew. pociągi PKP Intercity.

Jakie prace na linii 97?

Pierwsze prace na odcinku Skawina – Radziszów – z uwzględnieniem zmian w rozkładzie jazdy – wykonawca prowadził już w 2017 r. Wymieniono wówczas ponad 2 km toru. Jak informuje PLK, inwestycja na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka umożliwi kilkuminutowe skrócenie czasu przejazdu w relacjach Kraków – Zakopane. Wykonawca wymieni ponad 35 km torów, przebuduje blisko 100 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą min. 6 mostów w Skawinie, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej oraz 2 wiadukty w Woli Radziszowskiej i Stryszowie. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, które dodatkowo usprawnią przejazd pociągów i zwiększą bezpieczeństwo. Bezpieczniej będzie także na kilkunastu przejazdach kolejowo-drogowych.

W ramach zadania na linii Skawina – Sucha Beskidzka (nr 97) zaprojektowana zostanie również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami: Skawina – Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała. Budowa łącznicy planowana jest w latach 2021–2023. Rozwiązanie ułatwi przejazd pociągów z Krakowa w stronę Bielska. Inwestycja na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka (linia nr 97) realizowana jest ze środków budżetowych w ramach większego projektu o nazwie „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości 930 mln zł netto. Umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii Chabówka – Zakopane (nr 99) podpisano 19 marca. W kwietniu planowane jest ogłoszenie przetargu, szacowanego na blisko 260 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii Sucha Beskidzka – Chabówka (nr 98).

Będzie nowy przystanek Radziszów Centrum

Efektem inwestycji PLK na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka będzie nowy przystanek Radziszów Centrum, który ułatwi mieszkańcom dostęp do kolei. Podróżni, w tym osoby o ograniczonych możliwościach mobilnych, mają zyskać lepszą obsługę na stacjach: w Radziszowie, Leńczach, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona, Stroniach, Stryszowie i na przystankach: Rzozów, Wola Radziszowska, Podolany, Przytkowice. Perony będą przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i ławki. Poprawi się oznakowanie i oświetlenie. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona wyremontowana będzie kładka dla pieszych.

To nie koniec zmian i utrudnień. Kolejne wymuszą prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej – ale przewoźnicy nie mają informacji, czy utrudnienia z tego powodu zaczną się w planowanym na początek maja terminie. Za to od czerwca pociągi znów nie będą się zatrzymywać na stacji Kraków Bonarka.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS