NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Ruszył pierwszy pociąg na tureckim odcinku linii Baku – Tbilisi – Kars

| Tomasz Kościelny 01.08.2017 48

Ruszył pierwszy pociąg na tureckim odcinku linii Baku – Tbilisi – Kars
Fot. Ex13, CCA 3.00/Wikimedia Commons
Turcja, Gruzja i Azerbejdżan są coraz bliżej ukończenia międzynarodowego połączenia kolejowego, które zintegruje cały region. Przedstawiciele trzech krajów wzięli udział w uroczystym przejeździe pociągu inaugurującego eksploatację tureckiego odcinka tej linii.
– Mamy nadzieję, że zarówno ta linia, jak i tunel pod cieśniną Bosfor, znacząco zwiększą znaczenie transportu kolejowego w całym regionie pomiędzy Azją a Europą. Zdecydowanie poprawi to współpracę międzynarodową oraz spowoduje rozwój handlu – powiedział minister transportu Turcji Ahmet Arslan.

Licząca 849 km trasa obejmuje modernizację istniejących i budowę nowych odcinków infrastruktury. Dzięki niej powstanie nowy korytarz transportowy, łączący rejon Morza Kaspijskiego z Europą. Pozwoli to na ominięcie terytorium Armenii, przez którą pociągi przestały kursować po zamknięciu granicy turecko – armeńskiej w roku 1993.

Projekt obejmuje budowę liczącej 110 km trasy normalnotorowej z Kars do Achalkalaki w Gruzji, gdzie znajdzie się punkt do zmiany rozstawu kół na szerokotorowe. Na odcinku z Achalkalaki do miejscowości Marabda jest prowadzona modernizacja istniejącej, szerokotorowej linii o długości 153 km.

Zakończenie całego projektu jest planowane na ostatnie miesiące bieżącego roku. Dla linii przewidziano przepustowość na poziomie 500 tys. TEU rocznie. Niedawno została podpisana umowa na budowę terminala w Kars. Choć linia ma mieć znaczenie głównie towarowe, to będą po niej kursowały także pociągi pasażerskie. Firma Stadler realizuje kontrakt dla Azerbejdżanu na dostawę wagonów sypialnych, które będą kursowały w relacji Baku – Stambuł.

Ukończenie projektu oznacza uruchomienie połączeń kolejowych między Turcją a Azerbejdżanem po tym, gdy linia Kars – Giumrii – Tbilisi wiodąca przez terytorium Armenii została zamknięta. Do zamknięcia doszło w wyniku walk prowadzonych na początku lat 90. pomiędzy Ormianami a władzami Azerbejdżanu o region Górskiego Karabachu. Popierająca w tym sporze Azerów Turcja zdecydowała się na zamknięcie granicy z Armenią, co doprowadziło do niemal całkowitego zaprzestania wymiany handlowej pomiędzy Ankarą a Erywaniem.

Kontrakt w sprawie modernizacji linii i budowy brakującego odcinka podpisano w 2007 roku, choć pomysł pojawił się w roku 1993. Początkowo zakładano, że realizacja projektu pochłonie 420 mln dolarów. Prace miały zostać zakończone jeszcze w roku 2009, a kolejne komunikaty wskazywały przełom roku 2012 i 2013. Roboty opóźniały się ze względu na wiele czynników, m.in. na konflikt gruzińsko – rosyjski z 2008 roku.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Turcja (44)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Turcja (44)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS