Trwają prace związane z przebudową linii obwodowej w Warszawie. Aktualnie tory od Warszawy Gdańskiej do peronu ósmego stacji Warszawy Zachodniej są rozbierane, a w ich miejscu pojawi się nowa infrastruktura. Podczas prac PKP PLK zaplanowały sporo zmian. Również peron ósmy znacząco się zmieni. Czy po modernizacji nadal pozostanie on taki problematyczny dla pasażerów? Pytamy o to Konrada Kuźniarskiego, dyrektora projektów w PKP PLK.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jaka przyszłość czeka peron ósmy przy Warszawie Zachodniej? Czy nadal pozostanie on taki problematyczny?Konrad Kuźniarski, dyrektor projektów w PKP PLK: Peron zostanie gruntownie przebudowany w ramach prac na linii obwodowej. Powinien być on gotowy do marca 2018 roku. W ramach prac trochę przesuniemy go, żeby umożliwić zmianę układu torowego w późniejszym etapie. Planujemy go w pełni zintegrować z Warszawą Zachodnią,
której przebudowę planujemy w latach 2019-2021. Wtedy należy spodziewać się, że peron ósmy rzeczywiście stanie się taką integralną częścią stacji, dzięki połączeniu go przejściem podziemnym z nowym dworcem od strony ul. Tunelowej.
Czy już teraz peron ósmy zostanie przygotowany do połączenia go w przyszłości z tunelem, żeby w przyszłości zbytnio nie ingerować w jego konstrukcję i ruch pociągów?Oczywiście, przebudowa peronu zostanie wykonana w taki sposób, żeby w przyszłości, gdy będziemy łączyć go z tunelem, jak najmniej ingerować w istniejący peron. Nawierzchnia wykonana będzie z kostki brukowej, dzięki czemu będzie można ją zdemontować w celu wykonania przejścia do tunelu. Nie będzie również utrudnień w ruchu pociągów.
Czy podczas prac zostanie zniwelowany ostry łuk tego peronu?Peron zostanie trochę przesunięty w stronę wschodnią, w kierunku Warszawy Gdańskiej. Samego łuku i układu torowego nie przebudowujemy, niemniej peron ten przesuniemy trochę tak, żeby można było go podczas
prac na Warszawie Zachodniej włączyć w układ torowy, który będzie przebudowywany właśnie w ramach planowanej innej inwestycji.
W przyszłości zamknięcie średnicówki spowoduje, że linia obwodowa przejmie spore potoki pasażerskie. Czy peron ósmy Warszawy Zachodniej będzie do tego odpowiednio przystosowany?Zostanie on odpowiednio wyposażony, by odpowiadał normom TSI i był jak najlepiej dostępny dla osób niepełnosprawnych i dla podróżnych. Miejmy jednak świadomość, że w trakcie prac na linii średnicowej ruch lokalny po tej linii nadal będzie prowadzony, więc potoki podróżnych nie wzrosną. Skierujemy za to na linie 509 i 507, które obecnie remontujemy, ruch dalekobieżny, który zostanie wyłączony z linii średnicowej. Peron ósmy zostanie dostosowany do potrzeb i będzie odpowiadał obecnemu obciążeniu planowanemu w przyszłości.
Jaką koncepcję zadaszenia peronów przyjęły PKP PLK na linii obwodowej?Na przystankach pojawią się wiaty, które będą pokrywać w co najmniej 70% długości peronów, w zależności od przystanku.
Jak wyglądać będzie połączenie linii radomskiej z małą linią obwodową?W tym momencie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej. Łączenie linii będzie prowadzone podczas prac na stacji Warszawa Zachodnia. Tak naprawdę dopiero po wykonaniu przynajmniej wstępnych projektów i ich przeanalizowaniu będziemy mogli powiedzieć, jak to chcemy rozwiązać konstrukcyjnie. Zakładamy jednak, że łączenie będzie wykonane w poziomie szyn i że nie będziemy budować dodatkowych wiaduktów. Jednak jak powiedziałem, dopiero po wstępnym rozeznaniu się, będziemy mogli rozmawiać o szczegółach.
Czyli pociąg musiałby przeciąć wszystkie tory, żeby dostać się na linię obwodową?Oczywiście, będziemy rozważali, żeby to było jak najmniej inwazyjne rozwiązanie. O szczegółach będziemy rozmawiać, jak wybierzemy wykonawcę dokumentacji projektowej. Można jednak powiedzieć, że będzie to bardzo duża inwestycja, bo ingerować będziemy w cały układ torowy.
Jak przedstawia się koszt tej inwestycji?Ze wstępnych szacunków możemy powiedzieć, że koszt przebudowy samej stacji Warszawa Zachodnia to ok. 280-300 mln zł, zaś wraz z przebudową układu torowego prace powinny kosztować ponad 400 mln zł.
Na ile aktualne są plany powstania nowych przystanków kolejowych Fort Wola i Wola Park na dużej linii obwodowej?Są one uwzględnione w dokumentacji projektowej. Mamy pozwolenia na ich budowę, niemniej nie będziemy ich wykonywać w tym etapie. Powstaną dopiero po roku 2023, czyli po zakończeniu prac na linii średnicowej. Planujemy skierować tam ruch dalekobieżny, a budowa dodatkowych przystanków dla ruchu aglomeracyjnego w sposób znaczący obniżyłaby przepustowość tej linii, na co nie możemy sobie teraz pozwolić.
Czy są w planach jakieś inne przystanki, poza wspomnianymi tymi dwoma?
To są jedyne dwa przystanki, które mamy w dokumentacji projektowej.