szukaj
Śledź nas:

Przez Kaszuby pojedziemy elektrycznym pociągiem z prędkością 140 km/h

| Rynek Kolejowy za PKP PLK 14.01.2017 140

Przez Kaszuby pojedziemy elektrycznym pociągiem z prędkością 140 km/h
Elektryczny Impuls należący do SKM po elektryfikacji mógłby dojechać do Kościerzynyfot. Michał Szymajda, Rynek Kolejowy
PKP PLK przygotują dokumentację na projekt wart 1,6 mld zł, którego efektem będzie krótsza podróż między Kościerzyną i Kartuzami a Trójmiastem. Zdaniem zarządcy infrastruktury, znacznie poprawi się komfort w codziennych dojazdach, a także możliwości przewozu ładunków. Co zawiera projekt wart 1,6 miliarda?
PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na roboty budowlane na odcinkach linii kolejowych nr 201 (Kościerzyna – Gdynia),  214 (Somonino – Kartuzy) i 229 (Glincz – Kartuzy) w ramach projektu "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto". Szacunkowa wartość projektu wynosi 1,6 mld zł. Co zawiera się w zadaniu?

Wymiana 134 kilometrów toru

Zarządca krajowej sieci kolejowej zelektryfikuje 80 km linii na Kaszuby i dobuduje drugi tor pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową. Projekt będzie obejmował modernizację i elektryfikację pomorskich linii kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (l.201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (l.214) i Glinczem a Kartuzami (l.229). Zmodernizowanych zostanie 134 km torów, wymienionych na nowe lub zmodernizowanych zostanie 85 rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa podniesie przebudowa 34 przejazdów kolejowo-drogowych, na których m.in. wymieniona będzie nawierzchnia, zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacja i rogatki. Pomiędzy Kościerzyną a Gdańskiem Osową dobudowany zostanie drugi tor na długości około 50 km, przez co linia na całym odcinku od Kościerzyny do Gdyni Głównej będzie dwutorowa.

Na trasie zostaną przebudowane perony w Kościerzynie, Skorzewie, Krzesznej, Wieżycy, Sławkach, Somoninie, Kiełpinie Kartuskim, Babim Dole, Borkowie, Żukowie, Pepowie Kartuskim i Rębiechowie. Przebudowanych zostanie 40 mostów (m.in. nad rzekami: Radunią, Słupiną oraz potokiem Strzelniczka) i wiaduktów, a także 80 przepustów.

Z prędkością do 140 km/h

Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 140 km/h. To nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie. W ruchu towarowym składy pojadą z prędkością do 100 km/h. Trasa od Somonina do Kartuz zostanie dostosowana do prędkości 100 km/h, a od Żukowa Zachodniego przez Glincz do Kartuz do 100 km/h.

Inwestycja PLK to lepsza podróż na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Elektryfikacja poprawi efektywność przewozów pasażerskich i towarowych. W rejonie posterunku w Glinczu zostanie zbudowana łącznica o długości ok. 1 km, która umożliwi bezkolizyjne, wielokierunkowe połączenie linii kolejowych 201 i 229. Natomiast w rejonie stacji Kartuzy powstanie ok. 3-4 km łącznica, która umożliwi połączenie linii nr 214 i 229 w taki sposób, że dla relacji Somonino – Kartuzy – Glincz (i odwrotnie) nie będzie potrzeby zmiany kierunku jazdy.

Lepszy dojazd do portu w Gdyni

W ramach prac analizowana będzie koncepcja budowy trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna dedykowanego ruchowi towarowemu. Przebudowane zostaną układy torowe stacji Kościerzyna, Golubie Kaszubskie, Somonino, Glincz, Żukowo Wschodnie i Kartuzy. Elektryfikacja linii, przebudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także budowa Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem w Kościerzynie usprawnią prowadzenie pociągów. Warto przypomnieć, że już teraz trwa budowa dwóch przystanków osobowych dedykowanych PKM, za budowę których odpowiedzialny jest urząd marszałkowski województwa pomorskiego. Więcej piszemy na ten temat tutaj

Projekt pozytywnie wpłynie na dostęp do portu morskiego w Gdyni. Poprawa parametrów technicznych, przepustowości oraz elektryfikacja linii kolejowych umożliwi skierowanie znaczącej większości pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem obciążonych ruchem odcinków linii 202 (Gdańsk – Gdynia) i 009 (Tczew – Gdańsk). Prace projektowe będą realizowane w latach 2017-2019, natomiast roboty budowlane potrwają od 2020 do 2022 r. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Z Bydgoszczy do Maksymilianowa także szybciej i częściej

Na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna linii kolejowej nr 201 opracowywane jest studium wykonalności, które analizuje zakres modernizacji na odcinku od Maksymilianowa do Kościerzyny.

W 2016 roku zaczęły się prace na odcinku towarowym linii 201 pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem. Po przebudowie linii pociągi towarowe ponad dwukrotnie zwiększą prędkość z 20-50 km/h do 100 km/h. Prace potrwają do 2019 r. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów. Inwestycja usprawni przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu.

Harmonogram prac na linii 201 w najbliższych latach prezentujemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorze (37)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorze (37)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS