NUMER 03/2017
NUMER 03/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Jak kolej wydaje unijne pieniądze?
szukaj
Śledź nas:

Podlaskie: Udany powrót pociągów pasażerskich do Walił

| jar, Rynek Kolejowy 15.02.2017 184

Podlaskie: Udany powrót pociągów pasażerskich do Walił
Kadr ze stacji Waliły - stan na kwiecień 2016 r.fot. Rafał Jasiński
W ubiegłym roku, po 16 latach przerwy, znów można było dojechać pociągiem do kilku stacji położonych na wschód od Białegostoku. Było to możliwe dzięki staraniom kilku podmiotów. Z weekendowych połączeń skorzystało niemal 2,5 tys. podróżnych.
Linia 37 wróciła na mapę połączeń pasażerskich

Linia kolejowa nr 37 Białystok – Zubki Białostockie o długości niespełna 53 km jest pierwszorzędna, jednotorowa i niezelektryfikowana. Prędkość konstrukcyjną trasy określono na 80 km/h. W wykazie prędkości do rozkładu jazdy 2016/2017 nie określono prędkości dopuszczalnej dla szynobusów.

Połączenia pasażerskie zostały zlikwidowane wiosną 2000 r. Potem pociągi na tej trasie pojawiały się tylko okazjonalnie, np. podczas finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jednak w połowie ubiegłego roku pociągi osobowe rozpoczęły regularne kursowanie na liczącym 37 km odcinku Białystok – Waliły. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Renata Gerasimiuk, specjalista w Dziale Handlowym Oddziału Podlaskiego z siedzibą w Białymstoku spółki Przewozy Regionalne, reaktywacja połączeń była „ukoronowaniem” starań Towarzystwa Przyjaciół Sokola.
– Inicjatorem weekendowego połączenia na trasie z Białegostoku do Walił było Towarzystwo Przyjaciół Sokola – podaje Renata Gerasimiuk. – TPS od dawna działało, aby nastąpiła reaktywacja ruchu pasażerskiego na tej linii. Udało się to w roku ubiegłym, po 16 latach przerwy. Społecznicy zdołali przekonać do swego pomysłu Zarząd Województwa Podlaskiego oraz samorządy lokalne, przez tereny których przebiega trasa: Gminę Gródek i Gminę Michałowo – wyjaśnia.

Po zawarciu porozumienia między przewoźnikiem z samorządem wojewódzkim oraz przygotowaniu trasy przez białostocki Zakład Linii Kolejowych PKP PLK nastąpiła reaktywacja obsługi pasażerskiej odcinka. Połączenia były realizowane w weekendy od 2 lipca do 9 października. W tych dniach kursowała 1 para pociągów między Białymstokiem a Waliłami, z wyjątkiem przełomu sierpnia i września, kiedy to w rozkładzie jazdy znalazły się dodatkowe pociągi. Składy obsługiwały 5 przystanków pośrednich: Białystok Fabryczny, Kuriany, Sokole Białostockie, Zajezierce i Żednia. Połączenia przywrócono głównie z myślą o turystach, aby ułatwić im dojazd z Białegostoku w lasy Puszczy Knyszyńskiej. Układ połączeń pozwalał na dogodne przesiadki na stacji Białystok, np. z powrotnego pociągu z Walił na TLK Hańcza do Krakowa Głównego przez Warszawę.

Zadowalająca frekwencja, kursowanie bez problemów

Jak wyjaśnia rzecznik oddziału PR, mimo obaw wynikających z zaprzestania obsługi tej trasy przed 16 laty, z pociągów skorzystało prawie 2,5 tys. podróżnych. W celach promocyjnych obniżono cenę biletów, np. podróż ze stolicy regionu do stacji końcowej kosztowała 5,3 zł, czyli o połowę mniej niż wynika to z taryfy podstawowej. Mimo to wyniki finansowe były zadowalające zarówno przewoźnika, jak i dla zaangażowanych w przedsięwzięcie samorządów.

Co istotne, realizacja przewozów odbyła się bez problemów. Było to możliwe także dzięki posiadanym zasobom taborowym i kadrowym podlaskiego oddziału PR oraz za sprawą zarządcy linii kolejowych.
– Chcemy podkreślić zaangażowanie Zakładu Linii Kolejowych PLK w Białymstoku, który przygotował trasę, by przejazd pociągu z pasażerami po tej linii był możliwy – zachwala przedstawiciel oddziału PR w Białymstoku.

Pojadą i w tym roku?

Jak podkreśla nasza rozmówczyni, zadowalające efekty z ubiegłorocznej reaktywacji spowodowały, że samorządy rozważają uruchomienie pociągów na trasie Białystok – Waliły także w sezonie 2017 r. Rozważane jest rozszerzenie oferty tak, aby w soboty i w niedziele kursowały 2 pary pociągów Regio.



tekst alternatywny
 Europejskie Forum Taborowe 2017
Warszawa, 15 marca 2017 r.


Weź udział w największej i najbardziej prestiżowej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów szynowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. 

Dowiedz się więcej


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2017
NUMER 03/2017
Tematem numeru jest trwająca już od trzech lat perspektywa finansowa Unii Europejskiej. W raporcie sprawdziliśmy, jak przebiega wydawanie unijnych środków przez kolej i samorządy. O środkach UE rozmawialiśmy z dwoma kluczowymi osobami: Witoldem Słowikiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Przemysławem Gorgolem, dyrektorem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Oprócz tego, w numerze podejmujemy "Piekielnie trudny temat" nowej linii kolejowej w Małopolsce i przyglądamy się przyszłości wąskotorówek. Rozmawiamy również z Macieje Lignowskim oraz Philippem Müllerem. Czytelników zainteresuje również z pewnością taborowe podsumowanie 2016 roku oraz relacja z wizyty w zakładach utrzymania taboru grupy Colas Rail we Francji. 


 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS