Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK zakończyła program wymiany rozjazdów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
16-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK zakończyła program wymiany rozjazdów
Polskie Linie Kolejowe zakończyły wart 600 mln zł projekt poprawy bezpieczeństwa związany z montażem nowych rozjazdów. Pierwotnie zakończenie programu planowano na 2014 rok.

Program wymiany 700 rozjazdów został ogłoszony jeszcze przez Sławomira Nowaka. Miał być jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa na kolei po katastrofie w Szczekocinach. Jednak rozmiary programu rozczarowały ekspertów i rynek wykonawczy: Zaplanowano wymianę 700 rozjazdów w latach 2013 i 2014. 

Montaż nowych rozjazdów rozpoczął się w 2013 roku i objął swoim zasięgiem 31 linii kolejowych oraz 142 posterunki ruchu na terenie całego kraju. Celem projektu było zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnienie sprawnych przejazdów pociągów pasażerskich i towarowych szczególnie w obszarze stacji. Dzięki wymianie rozjazdów zarządca infrastruktury zlikwidował możliwość powstawania opóźnień przez wyeksploatowane urządzenia i nieplanowe postoje. Stworzył również warunki do skrócenia przejazdów dzięki podwyższeniu prędkości na nowych rozjazdach i zapewnił prowadzenie stabilnej jazdy pociągów bez nadmiernych zwolnień przy zmianie torów.

– Wymiana 697 rozjazdów była dokładnie zaplanowana. Wybrano lokalizacje, które są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego, ponadto zapewnią jego płynność, co jest szczególnie ważne dla pociągów. Choć montaż każdego rozjazdu to dodatkowy plac budowy, jednak prace były zorganizowane tak, by uniknąć przerw i zmian w rozkładzie jazdy pociągów – mówi Józef Matuszczak, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, wszystkie nowe rozjazdy wyposażone zostały w ogrzewanie elektryczne. Gwarantuje to stałe funkcjonowanie ważnych elementów sieci kolejowej w trudnych warunkach pogodowych i ogranicza opóźnienia. W ramach inwestycji „rozjazdowej” wymieniono też ponad 30 km torów.

Jak już informowaliśmy, program nie był wystarczający nawet do zaspokojenia bieżących potrzeb. Obecnie na polskiej sieci kolejowej eksploatowane jest 44,1 tys. sztuk rozjazdów. Według danych samej PKP PLK, do których w 2012 roku dotarł „Rynek Kolejowy" potrzeby wymiany rozjazdów to 2430 sztuk rocznie, w tym w celu odrobienia zaległości rozłożonych na 10 lat – 1730 sztuk, a wynikające z cyklu życia (bez linii korytarzowych) – 700 sztuk. Tymczasem w 2009 r. wymieniono 391 rozjazdów, w 2008 r. 401, a w 2002 r. tylko 80. Dla porównania, w 1989 r. dokonano wymiany 4332 sztuk rozjazdów, czyli kilkukrotnie więcej w ciągu roku niż w całym programie rozjazdowym, który trwał prawie trzy lata.

Poznaj plany przetargowe PLK na koniec roku w portalu Monitor


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Łukasz Malinowski 25 września 2025

Mochocki: PLK nie obawiają się tanich ofert. Budowlanka wie, co robi

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 10 września 2025

Zobacz również:

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Pasażer

Warszawa Centralna zamknięta w listopadzie. Znamy szczegóły!

Paulina Piziorska 17 października 2025

PLK: 27 mld złotych w tegorocznych przetargach. Znamy plany na 2026 r.

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Infrastruktura

Wyborski: PLK SA kreatorem polskiego rynku kolejowego 

Łukasz Malinowski 25 września 2025

Mochocki: PLK nie obawiają się tanich ofert. Budowlanka wie, co robi

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

Infrastruktura

PLK SA: Kolejne kilometry torów o podwyższonych parametrach

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 10 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij