Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK przyspiesza inwestycje. Przetarg na tunel pod Łodzią już w tym roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-05-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK przyspiesza inwestycje. Przetarg na tunel pod Łodzią już w tym roku
Fot. Roman Czubiński
Jak zapowiedział prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel, spółka zorganizuje w tym roku 3-4 przetargi pierwotnie planowane do ogłoszenia dopiero w 2017 roku. Największym z nich ma być postępowanie na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią warte nawet 2 mld złotych.

O przyspieszeniu inwestycji Ireneusz Merchel mówił podczas debaty na temat infrastruktury podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak przypomniał na wstępie, obecnie PKP PLK wciąż realizuje opóźnione projekty ze starej perspektywy unijnej, które miały się zakończyć w 2013-2014. Ich łączna wartość to 1,8 mld zł. Do tego dochodzi osiem projektów "fazowanych", które zostały rozpoczęte w poprzedniej perspektywie na lata 2007-2013, a na których kontynuację w nowej perspektywie zgodziła się Komisja Europejska.

Przygotowania opóźnionej dokumentacji dla WOIK

Największym wyzwaniem jest jednak perspektywa UE na lata 2014-2023, gdzie dla PKP PLK zaplanowano nawet 67 mld złotych. Prezes PKP PLK przypomina, że trwa ona od dwóch lat, tymczasem projektów do realizacji w PKP PLK nie przygotowano. - We wrześniu 2015 roku przyjęty został Krajowy Program Kolejowy z podziałem na źródła finansowania inwestycji. Nie czekając na uchwalenie tego dokumentu, latem ogłoszono w PKP PLK dwuetapowe postępowania. Nie jest tajemnicą, że tylko dla dwóch z nich dokumenty pozwalające na przygotowanie następnego etapu przetargu. W pozostałych przetargach do dnia dzisiejszego nie mamy dokumentacji - podkreślił prezes PKP PLK.

Jak poinformował, w tej chwili PKP PLK przygotowuje zdecydowaną większość dokumentacji dla tych projektów. Przejście do drugiego etapu postępowań będzie jednak i tak możliwe dopiero w okresie listopad 2016 roku - sierpień 2017 roku. Dlatego natężenie prac na infrastrukturze będzie można zobaczyć dopiero w drugiej połowie przyszłego roku. W 2017 roku plan inwestycyjny PKP PLK oscyluje w granicach 7 mld złotych.

Przetarg na tunel pod Łodzią już w tym roku

Przyspieszenie realizacji programu inwestycyjnego będzie przebiegać wielotorowo. Trwają negocjacje z wykonawcami dokumentacji dla projektów, dzięki którym udaje się skracać terminy realizacji o 1-2 miesiące. - W tym roku zorganizujemy też trzy lub cztery przetargi planowane pierwotnie na przyszły rok - i to nie za małe pieniądze - ogłosił Merchel. Największym z nich ma być postępowanie na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią warte nawet 2 mld złotych. Szanse na ogłoszenie przetargu już w listopadzie tego roku prezes PLK ocenił na ponad 90 procent.

Będą przedpłaty na materiały

Ireneusz Merchel przypomniał też o powrocie Forum Inwestycyjnego. Odbyły się już trzy spotkania z wykonawcami. Wkrótce ma się odbyć kolejne, podczas którego PLK chce przedstawić nowe założenia do Programów Funkcjonalno-Użytkowych i Opisów Przedmiotu Zamówienia. Jak powiedział prezes PKP PLK, inwestor chce dokładnie przestawić planowane zmiany, żeby uniknąć tysięcy pytań od wykonawców na etapie ogłoszenia przetargu. - Sukcesem będzie, jeśli zamiast tysięcy pytań będą tylko setki - mówi obiektywnie prezes PKP PLK.

Kolejnym przykładem inicjatyw, które podejmuje zarząd PKP PLK dla przyspieszenia inwestycji jest wprowadzenie w nowych przetargach możliwości częściowego refinansowania materiałów przed rozpoczęciem inwestycji. Zostanie wprowadzona również osobowa odpowiedzialność pracowników PLK za realizację projektów, a równolegle - mają zostać wzmocnione zespoły pracowników zajmujących się procedurami przetargowymi w regionach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5