NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PLK przyspiesza inwestycje. Przetarg na tunel pod Łodzią już w tym roku

| Jakub Madrjas 19.05.2016 149

PLK przyspiesza inwestycje. Przetarg na tunel pod Łodzią już w tym roku
Fot. Roman Czubiński
Jak zapowiedział prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel, spółka zorganizuje w tym roku 3-4 przetargi pierwotnie planowane do ogłoszenia dopiero w 2017 roku. Największym z nich ma być postępowanie na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią warte nawet 2 mld złotych.
O przyspieszeniu inwestycji Ireneusz Merchel mówił podczas debaty na temat infrastruktury podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak przypomniał na wstępie, obecnie PKP PLK wciąż realizuje opóźnione projekty ze starej perspektywy unijnej, które miały się zakończyć w 2013-2014. Ich łączna wartość to 1,8 mld zł. Do tego dochodzi osiem projektów "fazowanych", które zostały rozpoczęte w poprzedniej perspektywie na lata 2007-2013, a na których kontynuację w nowej perspektywie zgodziła się Komisja Europejska.

Przygotowania opóźnionej dokumentacji dla WOIK

Największym wyzwaniem jest jednak perspektywa UE na lata 2014-2023, gdzie dla PKP PLK zaplanowano nawet 67 mld złotych. Prezes PKP PLK przypomina, że trwa ona od dwóch lat, tymczasem projektów do realizacji w PKP PLK nie przygotowano. - We wrześniu 2015 roku przyjęty został Krajowy Program Kolejowy z podziałem na źródła finansowania inwestycji. Nie czekając na uchwalenie tego dokumentu, latem ogłoszono w PKP PLK dwuetapowe postępowania. Nie jest tajemnicą, że tylko dla dwóch z nich dokumenty pozwalające na przygotowanie następnego etapu przetargu. W pozostałych przetargach do dnia dzisiejszego nie mamy dokumentacji - podkreślił prezes PKP PLK.

Jak poinformował, w tej chwili PKP PLK przygotowuje zdecydowaną większość dokumentacji dla tych projektów. Przejście do drugiego etapu postępowań będzie jednak i tak możliwe dopiero w okresie listopad 2016 roku - sierpień 2017 roku. Dlatego natężenie prac na infrastrukturze będzie można zobaczyć dopiero w drugiej połowie przyszłego roku. W 2017 roku plan inwestycyjny PKP PLK oscyluje w granicach 7 mld złotych.

Przetarg na tunel pod Łodzią już w tym roku

Przyspieszenie realizacji programu inwestycyjnego będzie przebiegać wielotorowo. Trwają negocjacje z wykonawcami dokumentacji dla projektów, dzięki którym udaje się skracać terminy realizacji o 1-2 miesiące. - W tym roku zorganizujemy też trzy lub cztery przetargi planowane pierwotnie na przyszły rok - i to nie za małe pieniądze - ogłosił Merchel. Największym z nich ma być postępowanie na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią warte nawet 2 mld złotych. Szanse na ogłoszenie przetargu już w listopadzie tego roku prezes PLK ocenił na ponad 90 procent.

Będą przedpłaty na materiały

Ireneusz Merchel przypomniał też o powrocie Forum Inwestycyjnego. Odbyły się już trzy spotkania z wykonawcami. Wkrótce ma się odbyć kolejne, podczas którego PLK chce przedstawić nowe założenia do Programów Funkcjonalno-Użytkowych i Opisów Przedmiotu Zamówienia. Jak powiedział prezes PKP PLK, inwestor chce dokładnie przestawić planowane zmiany, żeby uniknąć tysięcy pytań od wykonawców na etapie ogłoszenia przetargu. - Sukcesem będzie, jeśli zamiast tysięcy pytań będą tylko setki - mówi obiektywnie prezes PKP PLK.

Kolejnym przykładem inicjatyw, które podejmuje zarząd PKP PLK dla przyspieszenia inwestycji jest wprowadzenie w nowych przetargach możliwości częściowego refinansowania materiałów przed rozpoczęciem inwestycji. Zostanie wprowadzona również osobowa odpowiedzialność pracowników PLK za realizację projektów, a równolegle - mają zostać wzmocnione zespoły pracowników zajmujących się procedurami przetargowymi w regionach.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1389)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1389)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5