Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Niedługo front robót obejmie całość trasy z Krakowa do Katowic

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK: Niedługo front robót obejmie całość trasy z Krakowa do Katowic
fot. Premia wikipedia.org, CC BY 3.0Linia kolejowa nr 133 na odcinku Nawojowa Góra - Pisary
Linia kolejowa o tak znacznym potencjale wreszcie ma szansę stać się porządnym połączeniem między dużymi aglomeracjami, jakimi są Kraków i Katowice. PKP PLK zapowiada, że trasa ta ma być gotowa do 2020 roku. Do zwieńczenia pozostał już tylko jeden odcinek, który nie ma jeszcze umowy na wykonawcę.

Linia kolejowa z Krakowa do Katowic o numerze 133, która wchodzi w skład magistrali kolejowej E30, nie miała szczęścia do wykonawców. Opóźnienia robót oraz upadłość Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury zmusiło PKP PLK do zmiany harmonogramu prac. Z czterech podpisanych umów na modernizację linii kolejowej, jedynie te dotyczące odcinka z Sosnowca Jęzor do Jaworzna Szczakowej oraz sygnalizacji dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia i LCS Kraków Mydlniki doczekały się realizacji. Prace zakończyły się w 2015 roku, a linia została dostosowana do prędkości 160 km/h. Modernizacji dokonała Trakcja PRKiI.

– Ze względu na pewne okoliczności, których zamawiający i wykonawca nie mogli przewidzieć, zdecydowaliśmy się zakończyć prace na pewnym etapie, pozostając z pewnymi efektami tej umowy, z których później mogliśmy korzystać – mówi Piotr Majerczak, dyrektor południowego oddziału PKP PLK. Inwestycja miała być zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Prace przyśpieszają

PKP PLK na nowo ogłosiła postępowania przetargowe. Konkursy rozpisano na cztery pomniejsze odcinki. Wcześniejsze porozumienie z Trakcją PRKiI pozwoliło przygotować kompleksową dokumentację do ich ogłoszenia. Teraz, jak zapewniają kolejarze, prace mają zakończyć się szczęśliwie. – Prace na trasie Kraków – Katowice zdecydowanie przyśpieszyły – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

W 2016 roku PKP PLK podpisało już trzy umowy wykonawcze na odcinku Kraków – Katowice. Pierwszy do realizacji poszedł odcinek Kraków Mydlniki – Krzeszowice, na którego modernizację umowę podpisano w styczniu 2016 r. na kwotę 352 mln zł. Od lutego 2016 roku trwa modernizacja odcinka, prace obejmują przebudowę peronów, torów, sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych. Zakończenie prac planowane jest na wrzesień 2018 r.

W listopadzie 2016 roku PKP PLK podpisała z kolei umowę na prace na odcinku Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki. Prace mają kosztować 304 mln zł, a ich zakończenie planowane jest w połowie 2018 r. Wykonawca rozpoczął realizowanie inwestycji w styczniu 2017 roku. Przebudowane zostaną tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także wyeksploatowane wiadukty. Przy okazji prac powstanie w Krakowie nowy przystanek osobowy – Kraków Bronowice przy ul. Armii Krajowej.

Ostatni odcinek

Ostatnia umowa z wykonawcą w 2016 roku podpisana została na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa. Prace obejmą 33 obiekty inżynieryjne, w tym 17 wiaduktów. PLK zmienią na nowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem i m.in. dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo pociągów, które pojadą do 160 km/h. Lepszą obsługę podróżnych zapewni przebudowa peronów i przejść podziemnych w Jaworznie Szczakowej, Jaworznie Ciężkowicach i peronów z kładką dla pieszych w Balinie. Termin realizacji robót to 24 miesiące od daty podpisania. Wartość umowy to 365 mln zł brutto.

Do realizacji pozostał już tylko jeden odcinek na linii kolejowej nr 133 z Trzebini do Krzeszowic. Umowa na realizację inwestycję czeka wciąż na podpisanie. – Planujemy to zrobić w sierpniu 2017 roku. Wtedy już będziemy mieli otwarty front robót na całym projekcie – mówi Piotr Majerczak, dyrektor południowego oddziału PKP PLK.

Jak podkreśla, zadanie zakończenia realizacji całego projektu z Krakowa do Katowic planowane jest do 2020 roku. – Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu jazdy między tymi miastami do 58 minut, czyli praktycznie o połowę. Efekt będzie bardzo duży i jesteśmy przekonani, że termin realizacji będzie zachowany – dodaje Majerczak.

Całkowita, szacunkowa wartość projektu Katowice – Kraków wynosi ok. 2,3 mld złotych. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu CEF „Connecting Europe Facility”.

Na terenie aglomeracji śląskiej

Trwają również prace związane z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej na odcinek Mysłowice – Katowice Szopienice Południowe. Z kolei, jak informuje PKP PLK, odcinek Katowice Szopienice Południowe – Katowice ujęty jest w Studium Wykonalności dla zadania pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice Zebrzydowice (granica państwa)”.

W ramach tego projektu będą wykonywane prace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej i od 2019 r. PKP PLK planują rozpocząć pełną modernizację linii, z dobudową 2 torów na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny – Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Ligota.

Planowana jest budowa nowego peronu w Sosnowcu Głównym, Katowicach Szopienicach Południowych oraz nowych przystanków osobowych – Katowice ul. Ks. Damrota i Katowice ul. Morawy). Rozpoczęcie prac planowane jest na 2019 rok.

Do tej pory udało się już zrealizować w 2014 roku odcinek Sosnowiec Jęzor – Mysłowice. Obecnie na tym odcinku pociągi kursują z prędkością 100 km/h.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5