Specjalny pociąg ratownictwa technicznego i 10 pojazdów szynowo – drogowych za ponad 15 mln zł uzupełniły zespoły ratownictwa technicznego PKP Polskich Linii Kolejowych w 2017 r. Sprzęt służy sprawnemu usuwaniu skutków zdarzeń na sieci kolejowej. W 2018 r. zarządca infrastruktury planuje kolejne zakupy za ok. 11 mln zł.
W 2017 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zakupiły 10 pojazdów szynowo – drogowych, które umożliwiają szybsze przywracanie ruchu na liniach kolejowych. Nowy sprzęt jest wykorzystywany przez specjalistyczne jednostki, kolejowe zespoły ratownictwa m.in. do wkolejania, tzn. ustawiania na torach i holowania uszkodzonego taboru. Szybsze działania służb technicznych zapewniają krótsze przerwy i mniej zmian w kursowaniu pociągów. - PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają pozom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym przez działania w obszarze organizacyjnym, technicznym i pracowniczym. Spółka uzupełnia także specjalistyczny sprzęt ratowniczy, który pozwala skracać czas usuwania skutków zdarzeń na torach. Akcje kolejarzy są prowadzone szybciej i bezpieczniej. Dla podróżnych i przewoźników towarów oznacza to ograniczenie zmian w kursowaniu pociągów – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes spółki.
Nowy sprzęt w akcji
W grudniu 5 nowoczesnych pojazdów szynowo – drogowych wzmocniło zespoły kolejowego ratownictwa technicznego w: Łodzi, Sosnowcu, Tarnowskich Górach, Wrocławiu i Czerwieńsku. Wartość sprzętu to prawie 6 mln zł netto. Poprzednia partia pięciu pojazdów trafiła do zespołów ratowniczych w Siedlcach, Lublinie, Rzeszowie, Białymstoku i Poznaniu jeszcze na początku 2017 r. Samochody są wykorzystywane do interwencji na torach normalnych i szerokich. Zabierają zarówno sprzęt ratowniczy jak i załogi. Mogą jechać po drogach z prędkością do 90 km/h, a po torach do 50 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe w ubiegłym roku zakupiły także za 4,5 mln zł specjalistyczny pociąg ratownictwa technicznego wyposażony w urządzenia do szybkiego usuwania awarii na sieci kolejowej. Pojazd o ładowności 18 ton posiada własny napęd i jest wyposażony w sprzęt do wkolejania. Posiada również warsztat mechaniczny (spawarkę, szlifierkę i wiertarkę) oraz agregat prądotwórczy i żuraw do przenoszenia ładunków. Poza interwencjami, pociąg pracuje m.in. przy odśnieżaniu i przycinaniu drzew. Porusza się max. 80 km/h i może zabrać siedmioosobową załogę. Nowy pojazd trafił do poznańskiego zespołu ratownictwa. To kolejny, szósty taki pociąg wykorzystywany w PLK.
Kolejne zakupy w 2018 roku
Jak informuje zarządca, w 2018 r. kolejne nowoczesne pojazdy i nowy pociąg ratownictwa o szacunkowej wartości ok. 11 mln zł będą działały na torach. PLK podpisały umowę na dostarczenie pociągu, który będzie stacjonował w Łodzi. Wkrótce zostanie także rozstrzygnięty przetarg na zakup pięciu pojazdów szynowo - drogowych.
Do 2020 roku PKP PLK chce kupić aż 36 fabrycznie nowych wózków motorowych wraz z oprzyrządowaniem za łączną kwotę 154 mln zł. Więcej na ten temat
piszemy tutaj. W grudniu rozpisano też przetarg na
dwudrogowy pojazd inspekcyjny.