NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo: Powinniśmy mieć warunki do konkurowania na rynku przewozów

| Martyn Janduła 14.08.2017 40

PKP Cargo: Powinniśmy mieć warunki do konkurowania na rynku przewozów
Fot. Antoni Mężyński, SM42.pl
Przewozy rozproszone wciąż stanowią niewielki wycinek przewozów towarowych. PKP Cargo zapowiadało, że w swojej działalności powróci do polityki wspierania tego typu transportu. W ostatnim czasie mało było informacji na temat sukcesów w tym zakresie. Postanowiliśmy zatem zapytać o tę kwestię Macieja Libiszewskiego, prezesa PKP Cargo.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jedną z zapowiedzi PKP Cargo było wspieranie rozwoju przewozów rozproszonych w kraju. Jak dzisiaj ten rodzaj przewozów się kształtuje? Czy on funkcjonuje?

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo:
Przewozy rozproszone funkcjonują. Realizujemy je zgodnie z zapowiedzianą wcześniej koncepcją tworzenia tzw. pociągów antenowych, gdzie synchronizacja nadań poszczególnych grup wagonowych oraz sprawne ich łączenie w zwarte składy kierowane do finalnego odbiorcy pozwala na znaczne skrócenie czasu przewozu oraz zmniejszenie jego kosztu. Widać zatem postęp w stosunku do zaniechań w tej dziedzinie w poprzednich latach. Jesteśmy na początku drogi, ale pokazujemy kierunek, w którym chcielibyśmy pójść. Bylibyśmy w stanie zrobić znacznie więcej, gdyby były spełnione warunki wyrównujące konkurowanie kolei z transportem drogowym. Tylko wyrównanie poziomu opłat za dostęp do drogi kolejowej z dostępem do drogi dla samochodów ciężarowych pozwoli nam normalnie działać i konkurować.

Czy poza konkurencją ze strony samochodów ciężarowych, są jeszcze inne wyzwania po stronie PKP Cargo, do zwiększania udziału przewozów rozproszonych?


Najważniejsze już wymieniłem. Chcemy także bardziej zaangażować się w przewozy specjalistyczne na rynku artykułów spożywczych, intermodalnym, chemicznym, automotive, materiałów budowlanych i innych. Do stworzenia dobrej oferty niezbędna będzie większa ilość specjalistycznych wagonów, które zamierzamy pozyskać.

Przedsiębiorcy zgłaszają chęć korzystania z kolei?

Tak, ale pod jednym warunkiem – konkurencyjności, w tym głównie cenowej, w stosunku do przewozów drogowych. Niestety, pokrywamy wielokrotnie wyższe opłaty za dostęp do drogi kolejowej. Płacimy za korzystanie z każdych torów, czy to są tory – aby użyć terminologii drogowców – krajowe, wojewódzkie, powiatowe czy gminne. Także za parkingi, czyli tory odstawcze. Płacimy po prostu za wszystko.

Czy są przesłanki, że to się zmieni?

Tak, polski rząd zapowiada uszczelnienie opłat dla transportu drogowego, gdyż dzisiaj kierowcy tirów nie płacą ani za korzystanie z dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych, ani za postoje przy tych drogach. Płacą tylko za możliwość poruszania się po części dróg krajowych i po autostradach. Liczymy, że ten projekt się zmaterializuje. Krzywdząca dla sektora transportu kolejowego jest także praktyka ważenia pojazdów i ładunków. W przypadku kolei każdy z wagonów składu, który wyjeżdża z zakładu, jest ważony osobno. Natomiast w sektorze transportu drogowego kontrole prowadzone są tylko wyrywkowo.

Kiedy spodziewacie się zmian?

To niestety nie jest już pytanie do nas, przewoźników kolejowych. My jedynie wskazujemy na problemy, na obszary dyskryminujące kolej. Decyzje są w gestii rządu i parlamentu.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS