NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo posyła na złom 126 lokomotyw

| Martyn Janduła 12.06.2017 299

PKP Cargo posyła na złom 126 lokomotyw
Fot. Grzegorz Koclega
PKP Cargo pozbywa się swoich najstarszych lokomotyw, które nie przeszły pozytywnie badań technicznych. W sumie na sprzedaż trafi 126 lokomotyw. Jednak pojazdy te nie wrócą już na tory, bo PKP Cargo chce pozyskać z nich sprawne elementy, zaś pozostałość zezłomować.
Trwa przetarg PKP Cargo, w którym przewoźnik wystawił na zezłomowanie 126 wraków lokomotyw stanowiących odpady. Jak wyjaśnia biuro prasowe, przetarg wpisuje się w działania porządkujące zasoby taborowe PKP Cargo. A ten ma średnio 30 lat. Na jednym ze spotkań zarządu spółki z dziennikarzami, zapowiedziano, że ze względów bezpieczeństwa lokomotywy, które nie przeszły badań technicznych zostaną zutylizowane. Zastanawiano się wtedy nad formą sprzedaży, w grę wchodzi wyłącznie odsprzedaż całej lokomotywy lub jej zezłomowanie z pozyskaniem sprawnych komponentów.

Lokomotywy na części

– Naszym głównym celem nie jest wyjmowanie wyłącznie złomu z lokomotyw, tylko żeby w miarę możliwości wyjąć z nich sprawne części – mówił na spotkaniu Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. – Mamy takie informacje, że nie raz bywało w przeszłości tak, że PKP Cargo sprzedawało całą lokomotywę za przykładowe 200 tys. zł na złom, z czego później ten, który ją rozbierał wyjmował jeden wał i sprzedawał go za 100 tys. zł. W oczywisty więc sposób wykorzystanie tych części jest dla nas bardzo istotnym elementem tego procesu – dodaje prezes.

W przetargu zamawiający zabezpieczył się zapisami, że wykonawca, który pozyska w ramach tego przetargu lokomotywy, wycofane z użytkowania ze względu na bardzo zły stan techniczny, nie będzie mógł ponownie włączyć ich do eksploatacji. – Ich nabywca będzie zobowiązany umownie do dokonania na miejscu pocięcia głównych elementów konstrukcyjnych pojazdu. Jednocześnie PKP Cargo wystąpi z wnioskiem do UTK o wykreślenie z rejestru pojazdów kolejowych sprzedanych lokomotyw – wyjaśnia biuro prasowe.

Sprzedaż w ramach tego postępowania obejmuje lokomotywy różnych serii i typów w bardzo złym stanie technicznym, w wieku powyżej 40 lat. Lista ta wynosi w sumie 126 lokomotyw. Głównie na liście znajdują się lokomotywy serii ET22 – aż 73 sztuki trafią na złom, w tym wszystkie 69 skreślonych niedawno w styczniu z krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Poza nimi PKP Cargo sprzedaje również uszkodzone EU07-477 „Rumcajs”, ET41-187 z 1982 r. (skreślona na podstawie decyzji z dnia 28.12.2011 r.) czy gro ET40. Na złom trafią również lokomotywy manewrowe serii SM48, SM42, SM31 oraz SM30, łącznie 27 sztuk.

9 tys. ton czystego złomu

Ogólna masa lokomotyw przeznaczonych do zezłomowania wynosi ok. 13,7 tys. ton. Z tego PKP Cargo planuje odzyskać 4,39 tys. ton w postaci m.in. silników trakcyjnych, silników spalinowych, przetwornic, zestawów kołowych, amortyzatorów czy prądnic. – W celu zapewnienia ciągłości procesu utrzymania pozostałych pojazdów użytkowanych przez PKP Cargo, nabywcy lokomotyw będą zobowiązani do wymontowania z nich najistotniejszych podzespołów i przekazania ich na potrzeby rezerwy obiegowej PKP Cargo, gdyż wiele z zabudowanych w lokomotywach podzespołów nie jest już produkowanych, a wznowienie ich produkcji wiązałoby się z wysokimi kosztami – wyjaśnia biuro prasowe.

Postępowanie przetargowe jest dwuetapowe. W pierwszym terminie składanie ofert odbywa się na platformie elektronicznej. Oferenci, którzy spełnią warunki udziału w postępowaniu przejdą do etapu drugiego, który odbędzie się w formie licytacji elektronicznej. Kryterium wyboru oferty będzie wyłącznie cena. Za najkorzystniejszą ofertę zostanie uznana oferta z najwyższą jednostkową ceną netto zakupu poszczególnych wraków lokomotyw.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5