Czytelnicy Rynku Kolejowego informują nas o bardzo licznych opóźnieniach na oddanej do eksploatacji łącznicy Warszawa Rembertów – Zielonka. Mimo modernizacji, pociągi poruszają się tam żółwim tempem. Koleje Mazowieckie wyjaśniają dlaczego.
Od 1 sierpnia 5 par pociągów regionalnych Kolei Mazowieckich porusza się po linii kolejowej łączącej Warszawę Rembertów z Zielonką. Na tym odcinku zlokalizowane są dwa przystanki – Zielonka Bankowa oraz zupełnie nowy – Mokry Ług. Od pierwszych godzin od ich uruchomienia otrzymujemy sygnały dotyczące odjazdów z opóźnieniem.
Z informacji uzyskanych od Kolei Mazowieckich (które na razie jako jedyny operator pasażerski kursują po łącznicy) wynika, że jazdy zapoznawcze (bez których maszyniści mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 40 km/h) odbyły się w dniach 28 i 29 lipca.
Nie wszyscy maszyniści znają szlak– Czas ten nie pozwolił na przeszkolenie większej ilości maszynistów. Po oddaniu 1 sierpnia 2016 r. tej linii do normalnej eksploatacji został wydany rozkład jazdy pociągów ustalający prędkości pociągów do 60 km/h – informuje Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich. – Opracowany rozkład jazdy pociągów zapewnia bezpieczne prowadzenie pociągów oraz rezerwę czasową w przypadku prowadzenia pociągu przez maszynistę, który aktualnie nie ma znajomości tego szlaku po remoncie linii, i musi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ograniczyć prędkość do 40 km/h – dodaje.
Jak informują KM, prowadzone szkolenia maszynistów na tym odcinku pozwolą na zapoznanie się z tym szlakiem wszystkich zainteresowanych do 12 sierpnia 2016 r.
Utrudnienia na liniiPrzewoźnik na razie nie wie kiedy na opisywanym odcinku podniesiona zostanie prędkość (zwróciliśmy się z tym pytaniem do PKP PLK). Jednocześnie na tym samym odcinku jazdy wprowadzono pięć doraźnych ograniczeń prędkości jazdy pociągów do 20 km/h na przejazdach kolejowo-drogowych z wyłączoną sygnalizacją (km 13,189, km 16,127, km 17,180, km 19,130, km 20,013).
– Sytuacja taka powoduje obecnie wydłużenie czasu jazdy pociągów na odcinku Zielonka – Warszawa Rembertów o około dwie lub trzy minuty. Podejmowane poprzednio i obecnie działania przez nadzór eksploatacyjny spółki nie pozwalają na zarzut, że nie zdążono na czas przeszkolić wszystkich maszynistów ze znajomości tego szlaku – powiedziała Jolanta Maliszewska.
Więcej na temat inwestycji piszemy
tutaj.