NUMER 01/2017
NUMER 01/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej przyszłości
szukaj
Śledź nas:

PLK przywróci do ruchu ważną łącznicę na Lubelszczyźnie

| jar, Rynek Kolejowy 02.01.2017 45

PLK przywróci do ruchu ważną łącznicę na Lubelszczyźnie
Kadr z linii Wieprz - Wisłafot. Rafał Jasiński
Jak wynika z informacji opublikowanych na jednym z lokalnych portali, w 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przywrócą do ruchu łącznicę omijającą stację Rejowiec.
Lubelskie łącznice

Budowane w celu ograniczenia liczby czasochłonnych zmian kierunków jazdy na stacjach węzłowych krótkie linie kolejowe, powstały również na Lubelszczyźnie. W północnej części regionu powstał odcinek torów o długości 2,3 km (linia kolejowa nr 523 Trzaskoniec – Poważe) łącząca linię nr 2 Warszawa – Terespol z linią nr 12 Skierniewice – Łuków, co pozwalało na przejazd np. z Czeremchy do Pilawy z ominięciem stacji Łuków. W Dęblinie wybudowano 2 łącznice, pozwalające na wjazd od strony Lublina do Radomia bez wjazdu na stację oraz przejazd z linii nr 26 odcinek Łuków – Dęblin w kierunku Warszawy bez zmiany kierunku jazdy. W Lublinie łącznice pozwalały na wyjazd ze stacji Tatary na linię nr 30 Łuków – Lublin Północny oraz z kierunku Warszawy do Stalowej Woli z ominięciem stacji Lublin. Możliwy był również przejazd z Lublina do Zamościa (najpierw do stacji Zamość, potem „tylko” do kolejowej północnej „obwodnicy Zamościa”, czyli linii nr 83 Zawada – Zamość Bortatycze – Jarosławiec) bez zmiany kierunku jazdy w Rejowcu i Zawadzie. Istniała również łącznica pozwalająca na zjazd z linii Chełm – Włodawa na stację towarową położoną na linii nr 7 z pominięciem stacji Chełm.

Linie znikające z map

Z biegiem czasu łącznice zaczęły znikać z listy tras kolejowych dostępnych do ruchu kolejowego. Doszło to tego, że przewoźnicy mogli korzystać jedynie z trzech łącznic położonych w północno-zachodniej części regionu, czyli omijających stacje Dęblin i Łuków. O istnieniu łącznic w Chełmie oraz Lublin Rury – Lublin Wrotków świadczą już jedynie nasypy kolejowe i przepusty. Wyłączono z ruchu linie kolejowe nr 561 Zadębie – Adampol, nr 563 Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy i nr 564 Kolonia – Siedliska.

Łącznice do odbudowy!

Jednak po czasach „chudych” dla łącznic, zarządca infrastruktury kolejowej zainteresował się kilkoma z nich. W ramach różnych etapów modernizacji linii E20, przebudowano linię nr 523. Wyremontowano ok. 750-metrową linię kolejową nr 580 Wieprz – Wisła, co pozwoliło na odczuwalne zwiększenie dopuszczalnej prędkości dla pociągów.

Obecnie w związku z przygotowaniami do modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin, trwają prace na trasach objazdowych. Nakładem ok. 9,6 mln zł wykonano m.in. kompleksową wymianę rozjazdów, naprawę torów i nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych, zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów i remont przepustów linii nr 561. Od maja będą mogły po niej jeździć pociągi towarowe z prędkością 60 km/h. Dodatkowo pewne prace wykonano na linii kolejowej nr 562 Adampol – Lublin Tatary, która stanowi fragment dojazdu ze stacji Tatary do linii nr 30.

Jak wynika z informacji opublikowanych w portalu informacyjnym „roztocze.net”, co stanowi także potwierdzenie wcześniejszych zapowiedzi, zarządca infrastruktury kolejowej planuje przywrócić ruch kolejowy na linii kolejowej nr 563 Rejowiec Zachodni – Rejowiec Południowy. Prace na łącznicy w Rejowcu wiązałyby się z budową m.in 1.8 km torów, dwóch peronów, montażem sześciu rozjazdów i nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W dalszej kolejności wybudowana ma również zostać łącznica omijająca tracącą na znaczeniu stację Zawada. W ramach inwestycji wybudowane zostaną m.in. 1,9 km torów, jeden lub dwa wiadukty, zabudowane będą cztery rozjazdy i nowe urządzenia srk. Wykonanie obu łącznic ma pozwolić na uruchamianie szybkich połączeń między Lublinem a Zamościem, czyli między miastami o największej liczbie mieszkańców w regionie.

Raczej nie powstaną…

Natomiast nie należy spodziewać się rychłej odbudowy łącznicy Lublin Rury – Lublin – Wrotków. Mimo sprzyjających okoliczności, takich jak doskonałe wpisywanie się łącznicy przedsięwzięcie pn. Magistrala Wschodnia oraz przebudowy linii nr 7 i 68, nie jest planowana odbudowa trasy pozwalającej usprawnić ruch na kierunku północ – południe. Jeszcze mniej realne jest powstanie łącznicy chełmskiej, której szansą byłoby uruchomienia kolejowego przejścia granicznego pod Włodawą i rewitalizacją linii nr 81. Jednak od lat postulowana przez samorządy lokalne inwestycja nie może wyjść poza wstępne koncepcje.




tekst alternatywny
 Europejskie Forum Taborowe 2017
Warszawa, 15 marca 2017 r.


Weź udział w największej i najbardziej prestiżowej konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęconej rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów szynowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. 

Dowiedz się więcej


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2017
NUMER 01/2017
Tematem numeru jest przyszłość kolei. Piszemy więc o najnowszych zdobyczach kolejowej techniki w Europie i Azji, a także o tym, czy przyszłością szybkiego transportu lądowego może być Hyperloop. W Raporcie opisujemy najnowsze programy, które mają przyczynić się do wzrostu innowacyjności polskiej kolei zwłaszcza w obszarze taboru kolejowego. Skoro mowa o taborze - dokładnie opisujemy najnowszą konwersję popularnego w Polsce ezt EN57, którą wykonuje poznański FPS, piszemy też o najnowszych zakupach w Małopolsce, gdzie właśnie dotarły pierwsze Impulsy z Newagu. W nowym numerze publikujemy też trzy ciekawe rozmowy - z panią prezes SKM Warszawa Krystyną Pękałą, z Piotrem Pawłowskim, prezesem Fundacji Integracja, a także z Ignacym Górą, prezesem Urzędu Transportu Kolejowego.

Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS