ZNTK Mińsk Mazowiecki kończy modernizację pierwszego z 21 ezt EN57 dla Przewozów Regionalnych. Pojazd zaskakuje nowymi barwami.
Według harmonogramu pierwszy zmodernizowany pociąg Przewozów Regionalnych wyjedzie na tory w połowie września, a ostatni – w grudniu 2015 r. Trwają już jazdy testowe pierwszego pojazdu. Od razu zwróciły uwagę miłośników kolei, ze względu na niestosowane dotąd przez przewoźnika barwy. Przewoźnik - choć o nowej malaturze wiemy już od jakiegoś czasu - nie chciał dotąd nic o niej mówić. Teraz potwierdza, że premiera zmodernizowanego pociągu odbędzie się na targach Trako.
- Pojazd ten ma całkiem nowy wygląd zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Istotną zmianą jest również wprowadzenie wielu rozwiązań technicznych, które pozwoliły poprawić właściwości użytkowe pociągu. Chcemy zapewnić podróżnym wyższy komfort jazdy, ale też pokazać, że Przewozy Regionalne zmieniają się dla pasażera. Dlatego też podjęliśmy decyzję o nowej kolorystyce - mówi Michał Stilger z biura prasowego przewoźnika.
Co zyska pasażer?
Po modernizacji całkowicie zmieni się zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wewnętrzny pociągów. Zmiany, z którymi zetkną się bezpośrednio pasażerowie, dotyczą przede wszystkim wnętrza jednostek. Każdy pojazd zostanie wyposażony w dwie toalety zabudowane w obiegu zamkniętym, z których z jednej będą mogły w komfortowy sposób skorzystać osoby niepełnosprawne na wózkach, a także rodzice z niemowlakami (miejsce do przewijania). W pociągach zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki.
Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. Po modernizacji zostanie w nim zamontowanych co najmniej 180 miejsc siedzących stałych (co najmniej 160) lub uchylnych. Komfort podróżowania z pewnością poprawi wydajny i nowoczesny układ klimatyzacyjny oraz grzewczy. Specjalne uchwyty (po cztery z każdej strony pojazdu) pozwalają na przewóz rowerów. Zmodernizowane pojazdy wyposażone zostaną także w nowy system informacji wizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne diodowe tablice LED na czołach i bokach pojazdów oraz monitory LCD wewnątrz jednostek o przekątnej 22 cale.
- Środki na modernizację 21 pociągów EZT szacowane na około 160 mln zł pochodzą ze spółki, ale odzyskanie znacznej ich części możliwe będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cieszymy się, że będziemy mogli zaproponować naszym pasażerom nowoczesny tabor i mamy nadzieję, że jest to dopiero początek zmian – mówił w rozmowie z "RK" Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych.
Większe bezpieczeństwo
Modernizacja, oprócz komfortu, zapewni pasażerom także jeszcze większe bezpieczeństwo. Zagwarantuje to m.in. sygnalizacja dźwiękowa i świetlna podczas zamykania automatycznych drzwi wejściowych z blokadą indywidualnego otwarcia przy prędkości powyżej 5 km/h, czy komunikatory przy drzwiach umożliwiające ewentualne porozumienie się pasażera z maszynistą w momencie zagrożenia. Co istotne wnętrze pojazdu będzie monitorowane przez system 16 kamer z możliwością cyfrowej rejestracji obrazu przez co najmniej 72 godziny. W kabinie maszynisty pojawi się klimatyzacja i nowoczesny pulpit sterowniczy.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
