Partnerzy serwisu:
Innowacje

Newag rozpoczyna prace nad swoją innowacyjną lokomotywą

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
24-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Newag rozpoczyna prace nad swoją innowacyjną lokomotywą
mat. NewagZaproponowany projekt Newagu na pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywę z wielosystemowymi układami napędowymi
Czteroosiowa lokomotywa z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodna z TSI 2014 to projekt, który wpisał się w innowacyjny charakter programu Innotabor NCBiR-u i zyskał dofinansowanie. Spółka Newag poinformowała właśnie, że rozpoczyna pierwsze prace nad lokomotywą. Jak określa ją firma, ma to być pierwszy na świecie pojazd tego typu.

Projekt Newagu jest jednym z trzynastu wniosków, które zakwalifikowały się do dofinansowania w ramach pierwszego konkursu programu Innotabor. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, wspierając innowacyjne projekty w dziedzinie transportu szynowego. Głównym założeniem programu jest znaczące podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiego przemysłu w zakresie tej branży oraz przemysłu z nią kooperującego, a także rozwój dziedzin nauki związanych z taborem szynowym.

Pierwsze umowy z NCBiR-em

Newag zgłosił do programu projekt, który nazwał pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywą z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodną z TSI 2014. Obecnie NCBiR jest w trakcie podpisywania umów z wykonawcami na przekazanie środków.

Warto też podkreślić, że wyłonione w konkursie projekty mają różne okresy realizacji, a termin zakończenia większości z nich przypada na lata 2020–2021. Ponadto, termin podpisania umowy nie determinuje terminu daty rozpoczęcia projektu, ponieważ zgodnie z regulaminem konkursu, wykonawcy mogli rozpocząć projekty już dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Zgodnie jednak z umową wykonawcy są zobowiązani do wdrożenia wyników projektu, poprzez wprowadzenie do własnej działalności, sprzedaż rozwiązania lub udzielenie licencji, w ciągu 3 lat od zakończenia realizacji projektu.

Jest też umowa z Newagiem

Udało się także podpisać umowę na dofinansowanie z Newagiem, stąd firma poinformowała 23 czerwca w komunikacie, że zarząd spółki podjął uchwałę o rozpoczęciu projektu prac rozwojowych innowacyjnej lokomotywy. – Rezultatem wykonania projektu będzie uzupełnienie oferty spółki o czteroosiową lokomotywę – czytamy w komunikacie.

Ma być ona w pełni zgodna z najnowszymi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, a także zdolna do poruszania się po pod różnymi systemami trakcyjnymi (prądu stałego i zmiennego) funkcjonującymi w Europie, jak też po niezelektryfikowanych odcinkach z wykorzystaniem jazdy na silniku spalinowym umożliwiając tym samym realizację lekkich prac manewrowych i jazd po bocznicach oraz zajazdów ze szlaku w przypadku braku zasilania trakcyjnego.

Produkt również eksportowy

– Dysponując tego rodzaju lokomotywą spółka będzie w stanie rozszerzyć działalność w zakresie lokomotyw na rynku europejskim, oferując niedostępny dotychczas na rynku produkt. W ocenie spółki zapotrzebowanie na tego rodzaju produkt, poza Polską, istnieje w szczególności w krajach takich jak Republika Czeska, Słowacja i Niemcy – podaje Newag.

Szacowany koszt realizacji projektu wynosić ma ok. 32 mln zł. Dofinansowanie z Innotaboru ogłoszonego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi z kolei 12,5 mln zł. Projekt ma być realizowany od 1 lipca 2017 roku do 28 lutego 2020 roku. Ponadto firma zobowiązuje się zapewnić trwałość efektów projektu przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji lokomotywy.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na nowe pociągi dla Pomorza

Jakub Madrjas 14 lipca 2023

Pierwsze zdjęcia wielosystemowego Griffina na 200 km/h

Tabor i technika

PKP Intercity zamawia kolejne Griffiny na 200 km/h w Newagu!

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5