Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nawet 500 pociągów na dobę po modernizacji E20

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nawet 500 pociągów na dobę po modernizacji E20
Fot. PKP PLKE20
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację linii między Swarzędzem a Barłogami. To pierwsza z trzech umów, których realizacja zwiększy możliwości trasy. Zapewniona zostanie komfortowa obsługa pasażerów, a nowoczesny system sterowania będzie gwarantował bezpieczne podróże i przewóz towarów. Podpisana umowa warta jest ponad 800 mln zł.

Konin, Koło, Podstolice wygodniejsze dla pasażerów

Oczekiwania pasażerów, dotyczące komfortowej obsługi, zapewni kompleksowa modernizacja stacji. W Koninie będą dwa nowe wygodniejsze 400 m perony. Przebudowane zostanie przejście pod torami. Dodatkowo obsługę poprawi nowe przejście pod torami w ciągu ul. Torowej, które zastąpi kładkę. Przejścia zostaną dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i wyposażone w windy lub pochylnie. Wspólnie z miastem Konin wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch drogowy w mieście.

W Kole pasażerowie również będą korzystać z dwóch nowych 400 m peronów. Wejście na peron nr 1 ułatwi pochylnia. Peron nr 2 będzie wyposażony w windę. Wygodne przejście pod torami zastąpi kładkę. Pozytywne zmiany przejdzie także przystanek Konin Zachód. Będą tam dwa nowe perony, dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.

Wszystkie obiekty, przeznaczone dla pasażerów, będą dobrze oznakowane i wyposażone w informacje głosowe i wizualne. Na stacjach i przystankach będą wiaty, ławki, barierki oraz funkcjonalne oświetlenie. Wydzielone zostaną miejsca oczekiwania dla osób na wózkach. Nawierzchnie peronów będą zaopatrzone w kierunkowe ścieżki dotykowe.

Dobra podróż, towary na torach i bezpieczeństwo

Dla komfortowych podroży i bezpiecznego przewozu towarów, między Swarzędzem a Barłogami zmodernizowanych zostanie około 100 km torów i zamontowanych 111 nowoczesnych rozjazdów, istotnych dla szybkiego, sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów przez stacje. Ponadto planowana jest wymiana około 300 km sieci trakcyjnej i przebudowa 7 mostów i 7 wiaduktów kolejowych. Na linii zmieni się system sterowania ruchem kolejowym, a w Koninie powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania (LCS), które będzie odpowiadało za bezpieczne przejazdy pasażerskie i transport towarów między Swarzędzem a Kołem.

Modernizację między Swarzędzem a Barłogami wykonywać będzie firma Torpol. Umowę, wartą około 800 mln zł, podpisano 30 marca 2017 r. – To przede wszystkim zasługa ciężkiej pracy, wiedzy eksperckiej i olbrzymiego doświadczenia całego zespołu pracowników uczestniczących w przygotowaniu tak idealnie zestawionej oferty. To dzięki Ich kompetencji pozyskaliśmy największy dotychczas z nowej perspektywy kontrakt, potwierdzając tym samym swoją bardzo mocną pozycję na trudnym obecnie rynku infrastruktury kolejowej – skomentował Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu.

– Projekt ten jest dla nas bardzo ważny nie tylko ze względu na jego wartość, ale również ze względu na jego lokalizację. W Koninie posiadamy bazę sprzętową, co pozytywnie wpłynie na optymalne wykorzystanie parku maszynowego i kadry inżynierskiej oraz umożliwi składowanie materiałów przestrzennych. Przełoży się to zatem na sprawną realizację zadania – dodaje Grabowski.

Podróże w czasie modernizacji

Pierwsze roboty na torach rozpoczną się 12 czerwca 2017 r. i potrwają do końca czerwca 2019 r. Na czas robót zaplanowano zamknięcia dwutorowe. Od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60 km odcinek Podstolice – Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie 40 km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz – Podstolice roboty będą wykonywane w jednym torze. Ruch pociągów będzie wówczas prowadzony drugim torem.
W czasie prowadzonych robót do obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa – Poznań pojadą wtedy trasą zmienioną z Poznania przez Gniezno – Inowrocław Rąbinek – Kutno do Warszawy.

Kompleksowe efekty prac na trasie Warszawa – Poznań

– Linia kolejowa łącząca Warszawę z Poznaniem jest bardzo ważną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ds. realizacji inwestycji.

Przebudowa linii zwiększy możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę oraz dobre łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Pociągi dalekobieżne pojadą na całym odcinku z prędkością 160 km/h. Podniesie się poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne, które utrudniają podróże osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Budowa całkowicie nowego systemu sterowania ruchem pociągów wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy. Modernizacja linii jest również niezwykle ważna dla przewozów towarowych. Trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą po niej sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.

Modernizacja linii między Sochaczewem a Swarzędzem jest dokończeniem projektu z lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Wówczas zadania nie objęły pełnego zakresu prac. Obecny stan techniczny linii nie pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h na ponad 60 km, m.in. na odcinku trasy między Swarzędzem a Barłogami. Zmian wymaga w szczególności sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bez zaplanowanych prac podróże między Warszawą a Poznaniem i miastami leżącymi na trasie z roku na rok byłyby coraz dłuższe.

Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5