Partnerzy serwisu:
Pasażer

PLK naprawiła tory z Głogowa do Leszna, a pociągów i tak nie będzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PLK naprawiła tory z Głogowa do Leszna, a pociągów i tak nie będzie
Fot. Mateusz Stefaniak, SM42Lubuski autobus szynowy SA137 (zdjęcie ilustracyjne)
PKP PLK poprawiło parametry linii kolejowej linii 14, umożliwiając kursowanie z prędkością 80 km/h na większości szlaku między Głogowem a Lesznem. Mimo to nie zapowiada się na to, by pociągi pasażerskie wróciły na ten odcinek.

Wcześniej na temat możliwości reaktywacji połączeń na linii wypowiedziało się województwo wielkopolskie, którego zdaniem wzrost prędkości szlakowej w jednym torze na długości 30 km (cały odcinek ma 45 kilometrów) nie daje podstaw do powodzenia reaktywacji połączeń pasażerskich. Urzędnicy z Wielkopolski przypomnieli jednocześnie, że najdłuższy odcinek linii przebiega w województwie lubuskim i to ono powinno wziąć na siebie ciężar ewentualnej reaktywacji (cały artykuł na ten temat można przeczytać tutaj).

Z końcem grudnia i na początku stycznia otrzymaliśmy oficjalne stanowisko województwa dolnośląskiego oraz lubuskiego w sprawie odcinka Leszno – Głogów.

Dolnośląskie: Lubuskie powinno wziąć na siebie ciężar reaktywacji

Urząd marszałkowski województwa dolnośląskiego przypomina o tym, czego dowiedzieliśmy się już z pisma z Wielkopolski: że w świetle prawa, w przypadku połączeń realizowanych na styku dwóch lub większej liczby województw, organizatorem połączenia jest to województwo, na terenie którego przebiega dłuższy odcinek linii komunikacyjnej bądź to województwo, któremu w drodze porozumienia zostanie powierzona ta funkcja. Dlatego, zdaniem przedstawiciela urzędu, to lubuskie powinno w pierwszej mierze powalczyć o reaktywację.

– Połączenie na trasie Głogów – Wschowa – Leszno realizowane byłoby na obszarze trzech województw: dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. W drodze wyżej wspomnianych zapisów, organizatorem tegoż połączenia byłoby województwo lubuskie jako jednostka samorządu terytorialnego, na obszarze której przebiega najdłuższy odcinek linii komunikacyjnej – pisze Agnieszka Zakęś, zastępca dyrektora departamentu infrastruktur dolnośląskiego urzędu (na terenie województwa leży Głogów). Dodaje jednak kilka zdań w optymistycznym duchu.

Pragnę poinformować, iż nasz urząd jest gotów uczestniczyć w pracach nad przywróceniem regionalnych połączeń pasażerskich pomiędzy Głogowem a Lesznem oraz planuje objęcie ich finansowaniem w przypadku zbieżnego stanowiska pozostałych samorządów – z zastrzeżeniem jednak, iż przy aktualnych możliwościach taborowych przewoźników nie jest w stanie zapewnić taboru do obsługi połączenia. Ostateczne rozstrzygnięcie wspomnianych kwestii możliwe będzie jednak dopiero w przypadku wypracowania zbieżnego stanowiska zainteresowanych stron – czytamy w piśmie do redakcji „Rynku Kolejowego”.

Lubuskie: Tory na Dolnym Śląsku są w najgorszym stanie

Jak dowiedzieliśmy się w lubuskim urzędzie marszałkowskim, możliwość wznowienia kolejowych połączeń pasażerskich na linii Leszno – Głogów przewiduje Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich województwa lubuskiego. Plan zakłada uruchomienie przewozów na tej trasie w liczbie połączeń jaka funkcjonowała do roku 2011, tj. pięć par pociągów. Ponadto w celu lepszego skomunikowania powiatowego miasta Wschowa z Zieloną Górą planuje się uruchomienie co najmniej jednej pary pociągów w bezpośredniej relacji Leszno – Zielona Góra.

Realizacja tego zamierzenia jest jednak ściśle uzależniona od kosztów i możliwości finansowych naszego województwa, a przede wszystkim od poprawy parametrów technicznych tej linii kolejowej. Według Regulaminu przydzielania tras pociągów, obecnie, mimo przeprowadzonych przez PKP PLK prac naprawczych, średnia prędkość maksymalna w relacji Leszno – Głogów dla autobusów szynowych wynosi 46 km/h, a w kierunku przeciwnym – około 66 km/h. O ile w kierunku Leszna satysfakcjonujące prędkości maksymalne (80 i 100 km/h) występują na 69% trasy, to w kierunku Głogowa w torze nieparzystym na 99% tego odcinka obowiązują prędkości zaledwie od 20 do 50 km/h – informuje wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji w lubuskim urzędzie, Piotr Tykwiński.

– Nie do przyjęcia są parametry tej linii na odcinku dolnośląskim, będącym w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu, o prędkościach maksymalnych na poziomie od 20 do 50 km/h i wyłączonym z uwagi na zły stan techniczny jednym torze w okolicach Głogowa, o długości blisko 9 km. Takie parametry linii w dalszym ciągu uniemożliwiają stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej wobec transportu autobusowego czy indywidualnego – napisał urzędnik. Według niego nadzieję daje jednak planowana modernizacja trasy, umieszczona na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.

– Wierzymy , że zarządca infrastruktury kolejowej zrealizuje planowaną modernizację tej trasy, która ujęta została (...) na liście rezerwowej w pozycji 1.128 pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 815, 816 na odcinku Ostrów Wlkp. – (Krotoszyn) – Leszno – Głogów wraz z elektryfikacją odcinka Krotoszyn / Durzyn – Leszno – Głogów”. Finansowanie tej inwestycji przewidziano z Funduszu Spójności, a łączną wartość projektu określono na 1,2 mld zł. – dodaje Piotr Tykwiński.

Trzy województwa = zero połączeń

O reaktywację połączeń pasażerskich pomiędzy Głogowem a Lesznem zabiega od lat prezydent tego drugiego miasta – Łukasz Borowiak. – To dość kuriozalna sytuacja, gdy między 65-tysięcznym Lesznem, a odległym od niego o 45 kilometrów prawie 70-tysięcznym Głogowem, brakuje pociągów pasażerskich, mimo że między miastami istnieje linia kolejowa – mówił Borowiak w rozmowie z dziennikarzem „RK” na początku 2016 roku. 

Linia kolejowa nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice łączy wielkopolskie Leszno ze znajdującym się już w województwie dolnośląskim Głogowem. Najdłuższy odcinek linii przebiega przez terytorium województwa lubuskiego (największe miasto na nim to jednak tylko 14-tysięczna Wschowa). Od sierpnia na linii nr 14 na odcinku Leszno – Głogów, w torze 2 (linia jest na tym odcinku dwutorowa, niezelektryfikowana) prowadzone były roboty utrzymaniowe. Objęły 30 kilometrów toru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5