Partnerzy serwisu:
Biznes

MIB: Obejmiemy dotacją pociągi Łódź – Warszawa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
29-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
MIB: Obejmiemy dotacją pociągi Łódź – Warszawa
fot. Kasper Fiszer.Pociąg relacji Łódź – Warszawa.
Resort infrastruktury obejmie dotacją połączenia TLK i IC relacji Łódź – Warszawa. Nie wiadomo jednak, czy pozwoli to na zachowanie dotychczasowej oferty, bo trwa analiza możliwości optymalizacji najbardziej deficytowych połączeń.

Jak poinformowało nas Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, zapadła już zgodna z oczekiwaniami decyzja o objęciu połączeń na trasie Łódź – Warszawa dotacją. Resort włączy realizowane przez PKP Intercity kursy do tzw. umowy PSC z przewoźnikiem. Obecnie aktualizowane są dokumenty strategiczne, których zmiana jest konieczna do rozszerzenia listy pociągów finansowanych z budżetu MIB.

Bez dotacji połączeń nie obsłużyłyby Darty i Flirty

Choć dotychczas w dyskusji pojawiały się głównie argumenty dotyczące finansowych aspektów działalności PKP Intercity, ministerstwo tłumaczy swoją decyzję przede wszystkim kwestiami eksploatacyjnymi. – Z uwagi na układ torów na stacji Łódź Fabryczna, PKP PLK wymaga, by pociągi były zestawiane z elektrycznych zespołów trakcyjnych [choć zarządca infrastruktury ogłosił częściowe dopuszczenie wjazdu składów wagonowych na podziemną stację – dop. red.]. W związku z tym PKP Intercity proponuje, by w ramach projektu zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych ED161 Dart nowe pociągi okresowo (podczas modernizacji odcinka Warszawa – Lublin) obsługiwały relację Warszawa – Łódź Fabryczna – mówi rzecznik MIB Elżbieta Kisil.

Jak wskazuje przedstawicielka resortu, do Łodzi miałyby dotrzeć także pojedyncze pociągi obsługiwane Flirtami ED160, a zakupione z pomocą środków unijnych jednostki obu typów mogą kursować tylko w ramach połączeń objętych umową PSC. – Dlatego też Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje objęcie nią pociągów relacji Warszawa – Łódź – potwierdza Kisil. – W celu zapewnienia dotacji budżetu państwa dla tych przewozów konieczne jest spełnienie formalnych wymogów, tj. niezbędna jest zmiana treści rozporządzenia w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego i zmiana Umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich – dodaje.

Obsługa taborowa wciąż nie jest znana

MIB opracowało już aktualizację planu transportowego i zamierza skierować ją do konsultacji społecznych. Ostateczne przyjęcie poprawek może nastąpić w IV kwartale tego roku, co powinno pozwolić na dotowanie połączeń na linii łódzkiej od grudniowej zmiany rocznego rozkładu jazdy. – Przewozy w relacji Warszawa – Łódź będą dofinansowane w ramach limitu ujętego w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. – stwierdza jedynie Elżbieta Kisil pytana o wysokość środków przeznaczonych na dotację dla kolejnej linii.

Tymczasem niedawno PKP Intercity poinformowało nas, że wciąż oczekuje na decyzję CUPT w sprawie możliwości skierowania Dartów i Flirtów do Łodzi. Jest ona niezbędna, bo trasy tej nie ujęto we wniosku o dofinansowanie zakupu jednostek z funduszy UE. Nie jest też jasne, jaki tabor mógłby obsługiwać połączenia w okresie od grudnia 2016 do czerwca 2017, kiedy rozpocząć się ma modernizacja trasy Warszawa – Lublin.

Dotacja nie uchroni pasażerów przed cięciami?

Przypomnijmy, że PKP Intercity ogłosiło niedawno, że uruchamiane komercyjnie pociągi Łódź – Warszawa – Łódź nie przynoszą spółce zysku. Przewoźnik zawnioskował o dotację MIB, informując jednocześnie, że w przypadku odmowy będzie zmuszony zredukować liczbę kursów. Na razie nie wiadomo, ile połączeń będzie przewidywał rozkład jazdy po otrzymaniu dodatkowego źródła dofinansowania. Elżbieta Kisil informuje jedynie, że analizowane są możliwości optymalizacji oferty w obszarze najbardziej deficytowych połączeń.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 24 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

Pasażer

Milion sprzedanych biletów w aplikacji mobilnej PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 24 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Biznes

PKP Intercity z zyskiem za 2022 rok

Michał Szymajda 06 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5