Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIB: Łącznica w Chabówce najwcześniej po 2021 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIB: Łącznica w Chabówce najwcześniej po 2021 roku
fot. Lichen99, lic. CC BY-SA 3.0 plStacja Chabówka
Budowa dwóch łącznic kolejowych na trasie z Krakowa do Zakopanego znacząco skróci czas podróży w tej relacji. Ostatnia łącznica w Chabówce ma szansę na realizację dopiero po 2021 roku, czyli po zakończeniu modernizacji trasy ze Skawiny do stolicy Podhala.

Podróż pociągiem pomiędzy Krakowem Głównym a Zakopanem wiąże się z trzykrotną zmianą kierunku jazdy – w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce. Pociągi pasażerskie na tej trasie "tracą" blisko 40 minut tylko ze względu na konieczność zmiany czoła pociągu. By wyeliminować czasochłonne manewry, podjęto decyzję o budowie trzech łącznic kolejowych, w Krakowie Krzemionkach i Suchej Beskidzkiej oraz w Chabówce. Budowa tej pierwszej jest już w połowie ukończona i ma zakończyć się przed upływem 2017 roku. Zdjęcia z inwestycji można obejrzeć tutaj. Odbiory techniczne drugiej łącznicy rozpoczną się już na początku przyszłego roku, pisaliśmy o tym tutaj. Budowa ostatniego łącznika, który umożliwiłby przejazd z Krakowa Głównego do Zakopanego bez zmiany kierunku jazdy i utraty cennym rozkładowych minut, planowana jest dopiero po 2021 roku.

Modernizacja najpierw

Pod koniec kwietnia opisywaliśmy sytuację linii kolejowych do Nowego Sącza, Krynicy i Zakopanego. W artykule, który można przeczytać tutaj, przyjrzeliśmy się m.in. możliwościom związanym z modernizacją lub rewitalizacją poszczególnych szlaków, w tym do Zakopanego. Ujęte na liście rezerwowej projekty dotyczące infrastruktury kolejowej do Krynicy i Zakopanego, po nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, pozostały na niezmienionej – rezerwowej – pozycji. Więcej o aktualizacji KPK można przeczytać tutaj

Budowę łącznicy w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, o których szerzej pisaliśmy tutaj, PKP Polskie Linie Kolejowe realizują w odłączeniu od projektu modernizacji linii kolejowych ze Skawiny do Zakopanego. Dzięki temu te nowe odcinki torów już powstają, ale modernizacja torowisk pozostanie w obrębie odrębnego projektu, ujętego w KPK jako „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98 i 99 na odcinku Skawina – Zakopane. Powstała już koncepcja budowy łącznicy kolejowej w Chabówce, ale jej realizacja miałaby nastąpić po zakończeniu wspomnianego projektu. 

– W związku z realizacją zadania „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Zakopane” została opracowana koncepcja budowy łącznicy kolejowej w Chabówce. Bezpośrednie połączenie linii kolejowych nr 98 i 99 z ominięciem węzła Chabówka pozwoliłoby na skrócenie czasu jazdy pociągów na trasie Kraków Gł. - Zakopane, przez skrócenie długości trasy oraz uniknięcie konieczności zwrotu kierunku jazdy pociągu na st. Chabówka – informuje Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Trudności techniczne

Dlaczego inwestycja w Chabówce mogłaby ruszyć dopiero za 5 lat? Ze względu na ukształtowanie terenu, budowa łącznicy w Chabówce może okazać się najtrudniejsza spośród wszystkich trzech łącznic na trasie Kraków – Zakopane. Nowy łącznik musi spełniać określone parametry techniczno-eksploatacyjne toru, a dla ich uzyskania konieczne byłoby ograniczenie różnicy wysokości początku i końca łącznicy dla osiągnięcia możliwie najmniejszego pochylenia podłużnego toru.

– Rejon przyszłej łącznicy posiada głęboką rzeźbę terenu i przy długości trasy około 550 m, różnicę poziomów ponad 14 m. Budowa łącznicy kolejowej wymaga przebudowy linii nr 98 w rejonie odgałęzienia i linii nr 99 w rejonie włączenia oraz budowy nowego przystanku osobowego Chabówka przy linii 99 – tłumaczy przedstawicielka resortu infrastruktury.

Jak podkreśla ministerstwo, z uwagi na powyższe, łącznica mogłaby być zrealizowana w ostatnim etapie zadania „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Zakopane” a dokładniej w czasie realizacji prac na liniach kolejowych nr 98 i nr 99, czyli najwcześniej po roku 2021. Biorąc pod uwagę fakt, że ten projekt ujęty jest jako rezerwowy, szanse na budowę łącznicy w Chabówce w najbliższym czasie są małe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

PLK przywróci do ruchu ważną łącznicę na Lubelszczyźnie

Infrastruktura

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

PLK przywróci do ruchu ważną łącznicę na Lubelszczyźnie

Infrastruktura

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5