NUMER 05/2017
NUMER 05/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a środowisko
szukaj
Śledź nas:

MIB: 80 mln zł za naprawę linii lwóweckiej

| Martyn Janduła 06.03.2017 59

MIB: 80 mln zł za naprawę linii lwóweckiej
Fot. Michał Szymajda
O odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski na linii kolejowej nr 283 zrobiło się głośno za sprawą Kolei Dolnośląskich, które uruchomiły w 2016 roku ostatni pociąg na tej trasie o wiele mówiącej nazwie „Ostatni Leniwiec”. Wszystko za sprawą ciągłego ograniczania przez PKP PLK prędkości – obecnie do 10 km/h. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa policzyło, że prace umożliwiające przywrócenie trasy do stanu używalności to koszt rzędu 80 mln zł, a to tylko 32 km.
Linia kolejowa nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Zebrzydowa ma lokalne znaczenie gospodarcze. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa określa ją mianem deficytowej ze względu na niewielkie obciążenie ruchem pociągów i zły stan infrastruktury – od stycznia do listopada 2016 roku średnia wynosiła 1,3 pociągu na dobę. – Przychody uzyskane ze sprzedaży tras licencjonowanym przewoźnikom nie zapewniają wystarczającej ilości środków na sfinansowanie robót utrzymaniowo-naprawczych w pełnym zakresie, prowadzenia ruchu pociągów i administrowania – wyjaśnia Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.

Tylko prace utrzymaniowe

Tylko 17% długości tego odcinka jest w stanie dobrym, 9% ma ocenę dostateczną, a ocenę niezadowalającą ma 74% długości odcinka. Zły stan infrastruktury doprowadził do obniżenia maksymalnej prędkości rozkładowej do 10 km/h. – Rozwiązaniem, które umożliwi eksploatację linii nr 283 przez 20-25 lat z maksymalną prędkością rozkładową spełniającą oczekiwania organizatora transportu publicznego jest wykonanie naprawy głównej infrastruktury kolejowej w pełnym zakresie – podaje Bittel.

Już w 2014 roku PKP PLK podjęły starania w celu pozyskania od urzędu marszałkowskiego województwa dolnośląskiego dofinansowania dla przeprowadzenia niezbędnych robót utrzymaniowo-naprawczych tej linii, które umożliwiłyby jazdę szynobusów z prędkością 30 km/h. Wartość tych robót oszacowano na 4,6 mln zł, jednak samorząd województwa ocenił, że szacowany koszt robót jest zbyt wysoki w stosunku do oczekiwanych korzyści.

MIB podaje, że obecnie nie ma planów inwestycyjnych dotyczących linii kolejowej nr 283. Trasa ta nie znalazła się na liście priorytetów inwestycyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, ani na w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego do 2023 roku. To powoduje, że PKP PLK prowadzą na tej linii wyłącznie prace utrzymaniowo-naprawcze polegające na pojedynczej wymianie szyn, podbiciu pojedynczych podkładów oraz poprawie rozstawu toru.

Inwestycja warta miliony

Urząd Marszałkowski nie ukrawał chęci przejęcia tej linii od zarządcy infrastruktury. Potwierdza to także Andrzej Bittel. – Rozmowy w zakresie ewentualnego przejęcia i rewitalizacji w różnych formułach niektórych linii kolejowych w województwie dolnośląskim, w tym linii nr 283, przez samorząd województwa dolnośląskiego podjęte zostały w ostatnim kwartale 2016 roku – mówi. Jednak nie przekazano żadnych ustaleń.

Według szacunków PKP PLK, naprawa główna nawierzchni kolejowej linii nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski, która pozwoli na uzyskanie prędkości od 40 do 60 km/h to koszt ok. 80 mln zł. – Powyższe szacunki nie uwzględniają prac na obiektach inżynieryjnych, z uwagi na konieczność przeprowadzenia szczegółowej oceny stanu technicznego tych obiektów – dodaje wiceminister.

Wariant dotyczący budowy nowej linii kolejowej na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski w starym śladzie wymaga jednak dużo bardziej szczegółowych analiz. – Koszt można obliczyć jedynie według wskaźnika, zakładając, że koszt budowy jednego kilometra linii kolejowej oscyluje w granicach 10-12 mln zł – podkreśla Bittel. W takim ujęciu oznaczałoby to, że w wariancie linii jednotorowej, niezelektryfikowanej dla linii kolejowej nr 283, cena prac wyniosłaby od 300 do 400 mln zł. – Należy zaznaczyć, że wskazany koszt jest jedynie szacunkowy. Faktyczne koszty budowy linii będą uzależnione od szeregu czynników np. ukształtowania terenu i związaną z nim koniecznością budowy dużej liczby obiektów inżynieryjnych – dodaje wiceminister.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2017
NUMER 05/2017
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS