NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Lubelskie: Kolejowe przejście graniczne pod Włodawą nie powstanie szybko

| jar, Rynek Kolejowy 08.02.2017 41

Lubelskie: Kolejowe przejście graniczne pod Włodawą nie powstanie szybko
Kadr z nasypu kolejowego prowadzącego do Bugu w Orchówku, 2012 r. fot. Rafał Jasiński
Władze zainteresowanych jednostek samorządu od lat dążą do odbudowy mostu kolejowego na Bugu pod Orchówkiem i utworzenia bezpośredniego połączenia szerokotorowego między Białorusią a Linią Hutniczą Szerokotorową. Niedawno podjęto kolejne działania w tej sprawie. Jednak z dotychczasowego stanowiska Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wynika, że nie ma szans na szybką budowę nowego kolejowego przejścia granicznego, która jest konieczna do podejmowania kolejnych etapów realizacji tego przedsięwzięcia.
Kolejowe przejście graniczne w planach

Temat budowy kolejnej przeprawy przez granicę w województwie lubelskim regularnie powraca w regionalnych mediach. Zwolennicy inwestycji uważają, że budowa kolejowego przejścia granicznego Włodawa – Tomaszówka pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy jednego z najbiedniejszych, o najwyższym bezrobociu i wyludniającego się powiatu województwa lubelskiego. Wprawdzie utworzenie kolejowego przejścia granicznego zapisano w dokumentach o charakterze strategicznym (np. w Strategii Współpracy Transgranicznej Województwa Lubelskiego, Obwodu Lwowskiego, Obwodu Wołyńskiego i Obwodu Brzeskiego na lata 2014 – 2020) i charakterze planistycznym (Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubelskiego), jednak od lat inwestycja pozostaje w sferze planów i koncepcji. Nie pomaga zaangażowanie władz samorządowych, które stale lobbują za tym przedsięwzięciem. Jeszcze mniej realny wydaje się pomysł, aby nowe przejście połączyć linią szerokotorową z Linią Hutniczą Szerokotorową. Nowa droga żelazna miałaby przebiegać wzdłuż istniejących linii kolejowych nr 81 Chełm – Włodawa, nr 7 na odcinku Chełm – Rejowiec oraz nr 69 na odcinku Rejowiec – Zawada.

Lobbing, przygotowania do inwestycji…

Jak poinformował „Dziennik Wschodni”, Józef Górny, wiceprezydent Chełma, w porozumieniu z innymi samorządowcami przygotowuje wystąpienie w sprawie budowy kolejowego przejścia granicznego w Orchówku pod Włodawą i wspomnianego połączenia do Zawady. Po realizacji inwestycji w otoczeniu nowej trasy miałyby powstać m.in. nowe terminale przeładunkowe, co miałoby wpłynąć na rozwój gospodarczy kilku powiatów województwa lubelskiego. Przedsięwzięcie miałoby być finansowane m.in. ze środków przyznanych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina na lata 2014 – 2020. Jednak lista dużych projektów nie uwzględnia realizacji choćby części tego przedsięwzięcia. Dominują na niej inwestycje związane z siecią dróg, a tylko jedno zadanie dotyczy transportu kolejowego (rozbudowa przejścia granicznego w Siemianówce).

Warto podkreślić, że przedsięwzięcie to popierają PKP Polskie Linie Kolejowe. Prowadzone były rozmowy z partnerami z Białorusi na temat ruchu kolejowego po linii nr 81 Chełm – Włodawa. Jednak jak informowaliśmy na naszym portalu przed niespełna 2 laty, ze względu na długość procesu inwestycyjnego rozpoczęcie prac przed 2020 r., a tym bardziej „zmieszczenie się” z realizacją zadania w granicach wspomnianego programu unijnego, już wtedy wydawało się mało prawdopodobne.

MSWiA studzi nadzieje…

Problemem w realizacji zadania jest również (niezmienne od lat) stanowisko najwyższych władz państwowych. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w odpowiedzi na kilka interpelacji poselskich (ostatnie datowana jest na 20 stycznia 2017 r.), studzi nadzieje na szybką budowę nowego kolejowego przejścia granicznego. Jakub Skiba, Sekretarz Stanu w MSWiA, informuje, że utworzenie nowego przejścia granicznego ustala się w umowach międzynarodowych dwustronnych. A dotychczas utworzenie kolejowego przejścia granicznego z Białorusią w Orchówku nie była przedmiotu uzgodnień ze stroną białoruską. Wskazał również, że obecnie uzgodnionymi zadaniami jest modernizacja dwóch z istniejących drogowych przejść granicznych i choćby dlatego przejście graniczne w Orchówku „nie jest priorytetem na najbliższe lata”.

Wiceminister wskazywał również na różne uwarunkowania związane z utworzeniem nowego przejścia granicznego, w tym rachunek ekonomiczny. Koszt jego powstania oszacowano na ok. 100 mln zł. Kwota nie uwzględnia jednak nakładów na przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym budowę nowego mostu granicznego, a także budowy dróg dojazdowych do przejścia. Jakub Skiba podkreślił również, że na istniejących kolejowych przejściach granicznych istnieją rezerwy przepustowości, dlatego zasadność utworzenia nowej przeprawy granicznej musi być poprzedzone szerokimi analizami, głównie w zakresie możliwości wygenerowania dodatkowego ruchu kolejowego. Jeśli dokumentacja wykaże zasadność budowy nowego połączenia, wtedy można będzie podjąć kolejne działania.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS