Osiem ofert wpłynęło w związku z modernizacją infrastruktury na linii kolejowej nr 219 ze Szczytna do Ełku. To kolejny etap prac na tej mazurskiej trasie, gdzie pociągi zwalniają nawet do 40 km/h. Efektem inwestycji ma być diametralne skrócenie czasu przejazdu pociągów na tej zaniedbanej linii kolejowej.
Połączenie Olsztyna z Ełkiem przez Szczytno i Pisz jest jednotorowe i niezelektryfikowane. Mimo że linia 219 jest jednym z krótszych połączeń pomiędzy stolicą Warmii i Mazur a Ełkiem, to i tak większość pociągów jedzie objazdem przez Korsze, Kętrzyn i Giżycko, bowiem przejazd przez Korsze w chwili obecnej trwa znacznie krócej. Za Szczytnem prędkość spada już do 70 km/h, by obniżyć się później do 40 km/h w Piszu i tak ciągnąć się do samego Ełku. Pociąg na przejechanie odcinka od Szczytna potrzebuje 2 godzin i 54 minut, a to tylko 113 km, zaś z samego Olsztyna z kolei 3 godzin i 33 minut.
Teraz ma się to zmienić za sprawą ogłoszonego właśnie przetargu na „Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk”. To już drugi etap inwestycji. Wcześniej zmodernizowano połączenie z Olsztyna do Szczytna (wraz z podniesieniem prędkości do 100 km/h) wraz z dobudowaniem odcinka torów pod terminal lotniskowy Portu Olsztyn-Mazury.
Oferty w kosztorysieW przeciwieństwie do przetargu na
modernizację linii kolejowej 216 Olsztyn – Działdowo, oferty na roboty na linii 219 Olsztyn – Ełk mieszczą się w założonym przez PKP PLK budżecie. Na prace przygotowano 397,5 mln zł brutto. Najtańsza zaś oferta pochodzi od NDI z Sopotu – 324,8 mln zł. Firma dodatkowo zaoferowała 22-miesięczny termin realizacji.
Udział w postępowaniu wzięli również: konsorcjum Colas Rail – 339,5 mln zł i 24 miesiące realizacji, Trakcja PRKiI – 340,7 mln zł i 24 miesiące realizacji, Strabag – 349,8 mln zł i 30 miesięcy realizacji, Torpol – 356,1 mln zł i 24 miesiące realizacji, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe w Gdańsku – 395,5 mln zł i 34 miesiące realizacji, ZUE – 409 mln zł i 21 miesięcy realizacji oraz Budimex – 430,4 mln zł i 30 miesięcy realizacji.
Zamawiający oceni teraz oferty pod kątem ceny – 60%, doświadczenia personelu – 20% oraz terminu realizacji – 20%. W specyfikacji zaznaczono, że maksymalny czas realizacji to 36 miesięcy.
Szybciej o ponad godzinęCałość przedmiotu zamówienia dotyczącego prac na linii kolejowej nr 219 ze Szczytna do Ełku obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej, projektu budowlanego oraz uzyskania dla niego wszelkich niezbędnych pozwoleń. Wszystko po to, by w kolejnym etapie, na podstawie opracowanej dokumentacji, wykonawca mógł przystąpić do robót.
Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno – Ełk mają na celu skrócenie czasu jazdy pociągów o około 70 minut, za sprawą podniesienia prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Poprawiona ma zostać przepustowości linii wraz z poprawą skomunikowania i punktualności realizowanych połączeń oraz zwiększenie dostępności transportu kolejowego. Przedmiotem kontraktu jest także renowacja obiektów obsługi podróżnych, celem zapewnienia wygodnego korzystanie z nich przez podróżnych, w tym przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Usprawniona zostanie także informacja pasażerska.
Nowe przystankiPlanowana jest całościowa wymiana nawierzchni torowej na całej długości odcinka. Przebudowane i wymienione zostaną 24 rozjazdy. Wykonawca odtworzy, wraz z budową srk, mijanki w Spychowie i Drygałach. Przewiduje się prace na 100 przejazdach i przejściach w poziomie szyn. Zlikwidowanych zostanie 11 przejazdów.
Przebudowie poddanych zostanie 186 obiektów inżynieryjnych. Na wszystkich stacjach i przystankach osobowych przebudowane zostaną perony, które zyskają wysokość 0,76 m (z wyjątkiem peronu na stacji Szczytno który będzie miał wysokość 0,55 m) wraz z wyposażeniem w obiekty małej architektury (wiaty, ławki, gabloty informacyjne itp.). Przewidziana jest likwidacja przystanku osobowego Karwica Mazurska oraz utworzenie nowego przystanku osobowego o roboczej nazwie Pisz Wschód.
Na czas trwania robót na linii 219 planowane są całodobowe zamknięcia torowe. Najpierw dla odcinka Pisz – Ełk, a następnie dla odcinka Szczytno – Pisz. Podczas zamknięć torowych zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Podpisanie umowy dla robót na linii kolejowej nr 219 planowane jest na lipiec 2017 r., a zakończenie prac na maj 2020 r.