Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kontrowersje wokół dotowania pociągów do Łodzi w nowym Planie Transportowym

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kontrowersje wokół dotowania pociągów do Łodzi w nowym Planie Transportowym
Fot. PKP IC
Zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące przygotowanej przez MIB nowelizacji planu transportowego. Kontrowersje budzi realizacja zapowiedzi uruchomienia dotacji do połączeń kolejowych na linii Warszawa - Łódź.

Aktualizacja planu według założeń miała się odbywać w cyklach co najmniej pięcioletnich, ale nie wykluczono częstszych korekt. W tym wypadku MIB tłumaczy konieczność zmian liczbą i zakresem kolejowych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych realizowanych ze środków UE w latach 2007–2013, które rozliczono do końca 2015 roku.

Dwie najciekawsze zmiany w dokumencie dotyczą weryfikacji spełnienia założeń poprzedniej wersji planu oraz propozycji nowych połączeń kolejowych dotowanych z budżetu państwa (czyli TLK i IC). Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Niedoszacowanie potencjału przewozowego

W dniu 21 listopada zakończyły się (uprzednio wydłużone) konsultacje społeczne projektu. Swoje uwagi zgłosiła m. in. Fundacja ProKolej. Jej zdaniem, w projekcie Plan Transportowego, w zdecydowanie zbyt ograniczonym stopniu uwzględniono realizowany aktualnie i planowany do realizacji na kolejne lata program inwestycyjny obejmujący modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. "Wyrazem tego jest m.in. znaczne niedoszacowanie potencjału przewozowego odcinków takich jak Działdowo-Olsztyn, Toruń-Iława-Olsztyn, Warszawa-Radom, Rzeszów-Tarnobrzeg, Kraków-Katowice, Gliwice-Kędzierzyn Koźle-Opole, Kraków-Podłęże-Nowy Sącz/Zakopane" - czytamy w opinii. Jak zauważa Fundacja, na części z tych odcinków już aktualne przewozy są wyższe niż w prognozach dla roku 2025, na części natomiast za podstawę ich szacowania przyjęto bardzo niską bazę wynikającą z wieloletnich, niezakończonych się modernizacji.

Zdaniem ProKolej, treśc Planu Transportowego zawiera "zbyt dużą liczbę stwierdzeń nieostrych, niekonkretnych i intencyjnych, co w przyszłości stanowić będzie poważną przeszkodę w ocenie właściwej realizacji objętych dokumentem usług". Zmiany na konkretne wymagania w zakresie progów liczbowych, dat i zobowiązań wymagają sformułowania takie jak: „podejmowanie działań zmierzających do maksymalizacji liczby pasażerów…”, „zapewnienie kursowania pociągów w różnych porach doby…”, „rozbudowanie sieci połączeń, w których częstotliwość powinna być pochodną popytu”, „dążenie do zbudowania informatycznego systemu rozliczeń…” . - W przeciwnym razie zagrożona może być efektywność wydatkowania środków publicznych, wynikająca z konieczności finansowania usług o niedostatecznym bądź nieustalonym standardzie. Sięgające łącznie ponad 4 300 tys. zł i rosnące w okresie realizacji Panu… środki z budżetu państwa, w żadnym stopniu nie mogą przybrać formy dofinansowania podmiotowego żadnego z operatorów, ani stanowić wydatków o charakterze uznaniowym i utrudniającym egzekwowanie ustalonej jakości usług transportu kolejowego - uważa Fundacja.

Nie dla dotacji na linii Warszawa-Łódź

Jak czytamy w stanowisku, plan "nie powinien być w żadnym obszarze przewymiarowany, tj. obejmować usług transportu kolejowego na liniach, na których popyt może być zaspokajany w oparciu ofertę przygotowywaną przez przewoźników funkcjonujących na zasadach komercyjnych. Jako że sytuacja taka ma miejsce w wybranych relacjach już obecnie, należy przewidywać, że wraz z systematyczną poprawą stanu i paramentów infrastruktury oraz rosnącą liczbą pasażerskich przewoźników kolejowych potencjał w tym zakresie będzie rósł" - czytamy.  Zdaniem Fundacji, skoro uczestnicy rynku kolejowych przewozów pasażerskich są w stanie i zamierzają realizować przewozy osób na zasadach komercyjnych nie ma uzasadnienia obejmowania ich dofinansowaniem publicznym, które powinno być przesuwane do obszarów słabiej rozwiniętych i uruchamiania nowych relacji.

Szczególne wątpliwości ProKolej budzi włączenie do dokumentu przewozów w obrębie linii komunikacyjnej Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna. Usługi realizowane dotychczas we wskazanej relacji nie były bowiem w żadnym z rozkładów jazdy objęte planem transportowym i nie były kwalifikowane do użyteczności publicznej. Do tego potencjał przewozowy – a co za tym idzie również i komercyjny tego połączenia – opisany jest również w treści Planu i wskazuje wprost... że relacja Łódź – Warszawa jest jedną z najbardziej obciążonych przewozami pasażerskimi w skali całego kraju.

– Przewozy w ramach linii użyteczności publicznej z zasady uruchamiane powinny być w relacjach deficytowych, a środki z tego tytułu uzupełniać deficyt w relacjach o ograniczonych przychodach. Ta sytuacja nie dotyczy dziś przewozów kolejowych realizowanych w ramach linii komunikacyjnej relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia – podsumowuje ProKolej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

inf. pras., oprac ms 25 kwietnia 2023

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Zobacz również:

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

Infrastruktura

ProKolej proponuję odbudowę linii na Dolnym Śląsku. Także transgranicznych

inf. pras., oprac ms 25 kwietnia 2023

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

Infrastruktura

Zagłosuj na swój ulubiony dworzec kolejowy

inf. pras 05 listopada 2021

Planer Podróży pomoże w przygotowaniu wyjazdu

Pasażer

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

Infrastruktura

Majewski: Drogi żelazne są dla pociągów

inf. pras oprac. RK 07 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5