szukaj
Śledź nas:

Koleje Śląskie kupią nowe pociągi i będą dzierżawić bazę PR

| Michał Szymajda 03.03.2016 59

Koleje Śląskie kupią nowe pociągi i będą dzierżawić bazę PR
Koleje Śląskie chcą zastąpić EN57 dzierżawione od Przewozów Regionalnych własnymi, nowymi pociągamiFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Koleje Śląskie przenoszą bazę utrzymaniową swoich pociągów do Katowic. Zdradzają też swoje zakupowe plany na najbliższe lata.
Właściciel Kolei Śląskich, którym jest samorząd województwa śląskiego, zawarł z przewoźnikiem umowę określającą zasady współpracy w celu zakupu nowych pociągów w najbliższych latach.

Umowa przewiduje, że Koleje Śląskie wyemitują obligację na kwotę 279,5 mln. zł. Część tych pieniędzy – 154,9 mln zł – przeznaczone będzie na wykupienie od Pesy sześciu leasingowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf. Większość pozostałych ma zostać przeznaczona na zakup 7 nowych ezt. o różnej liczbie członów. Ponadto samorząd sfinansuje zakup 10 kolejnych ezt, których będą używały Koleje Śląskie. W umowie zapisana będzie opcja na zamówienie dodatkowych 2 pociągów. Samorząd będzie się starał o częściową refundację zakupu taboru z funduszy UE.

Banki chętne na wykup obligacji

Według wcześniejszych zapowiedzi marszałka Stanisława Dąbrowy obligacje najprawdopodobnie wykupi konsorcjum finansowe Pekao SA i Banku Gospodarstwa Krajowego. Dzięki 10-letniej umowie (najdłuższej w Polsce umowie pomiędzy samorządem a przewoźnikiem) Koleje Śląskie mają gwarancje pracy i stałych przychodów. Roczna dotacja dla KŚ będzie wynosić ok. 140 mln. zł rocznie. Dzięki temu nie powinno być problemu z zainteresowaniem banków kredytowaniem zakupów. Proces emisji obligacji, ich wykupu, opracowanie specyfikacji przetargowej, wyłonienie dostawcy ma zacząć się w tym roku. Dostawa pojazdów wszystkich pojazdów zakończyłaby się zapewne w 2018 roku.

Koleje Śląskie posiadają obecnie 62 pojazdy szynowe. 23 z nich to nowoczesne ezt Flirt, Elf i Impuls. Spółka posiada też 13 zmodernizowanych EN57 (w tym 2 sztuki 14WE). Pozostałe pojazdy to 23 EN57 bez modernizacji dzierżawione od Przewozów Regionalnych. KŚ posiadają także 3 spalinowe zespoły trakcyjne (2 dwuczłonowe SA109 i 1 trójczłonowy SA138 z Newagu).

Koleje Śląskie przenoszą bazę utrzymaniową do Katowic

– Podpisanie z Przewozami Regionalnymi umowy dzierżawy bazy przy katowickiej ul. Raciborskiej (z opcją wykupu) jest elementem większego projektu, mającego sprzyjać większej efektywności zarządzania taborem oraz obniżeniu w dłuższej perspektywie kosztów operacyjnych przewoźnika. Będzie to możliwe dzięki zlokalizowaniu w jednym miejscu, w samym centrum regionu, kompleksowego zaplecza utrzymaniowo-naprawczego dla całej spółki. Pozwoli to m.in. ograniczyć liczbę przejazdów technicznych – powiedział dla PAP Michał Wawrzaszek rzecznik prasowy śląskiej spółki.

Przeniesienie taboru do Katowic z bazy utrzymaniowej w Łazach ma odbyć się jeszcze w tym roku. W roku 2017 na Raciborską trafić ma także część administracyjna KŚ, która obecnie pracuje przy ul. Wita Stwosza w Katowicach. Wiadomo, ze baza utrzymaniowa przejęta od Przewozów Regionalnych wymaga doposażenia i remontu niektórych pomieszczeń.

Koleje Śląskie operują obecnie na 11 trasach na Śląsku. W 2015 roku przewiozły 15,9 mln. pasażerów. Na Śląsku operują od października 2011 r. W grudniu 2012 zastąpiły na większości tras regionu Przewozy Regionalne. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (692)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (692)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS