NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Koleje Dolnośląskie z umową, PolRegio wciąż bez. Będzie strajk?

| Michał Szymajda 28.02.2017 106

Koleje Dolnośląskie z umową, PolRegio wciąż bez. Będzie strajk?
Czy we Wrocławiu dojdzie do strajku Przewozów Regionalnych?Fot. Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl
Przewozy Regionalne wystawiły rachunek Urzędowi Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego za zrealizowane w styczniu bieżącego roku przewozy. Rachunku opiewającego na 4,4 mln zł urząd zapłacić nie chce. Poinformowano o tym na spotkaniu podczas podpisania umowy rocznej z Kolejami Dolnośląskimi.
Umowa z KD jest kolejną z umów rocznych, na podstawie których przewoźnik będzie rozliczony z przejechanych kilometrów. KD ma jednak umowę ramową aż do 2022 roku.

– W ramach umowy przejedziemy w tym rozkładzie jazdy 6,8 mln pociągokilometrów, do których urząd marszałkowski dopłaci około 75 mln zł. Za tę cenę zaoferujemy Dolnoślązakom naprawdę wysoki standard usług, niemal niespotykany w innych częściach kraju. Przypominam, że do końca roku w naszych barwach zacznie jeździć kolejnych 11 bardzo nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls – powiedział Piotr Rachwalski, prezes KD.

Przewozy Regionalne wciąż bez umowy

Podczas spotkania w dolnośląskim urzędzie marszałkowskim poruszono także temat braku umowy na wykonywanie przewozów pasażerskich z drugim z przewoźników regionalnych wykonujących pracę przewozową na Dolnym Śląsku – Przewozami Regionalnymi. Przypomnijmy: urząd marszałkowski nie jest skłonny zapłacić spółce, występującej obecnie pod marką PolRegio, kwoty dofinansowania w wysokości 53 mln zł, o którą wnosi teraz jej prezes – Krzysztof Mamiński (przyczyny braku porozumienia pomiędzy partnerami opisaliśmy obszernie tutaj). Obecnie dowiedzieliśmy się, że PolRegio wystawiło urzędowi rachunek za styczeń, opiewający na 4,4 mln zł.

– Wniosek prezesa Mamińskiego o płatność za styczeń 2017 nie spełnia podstawowych wymogów formalnych. Bez nich nie możemy przekazać naszych środków – powiedział na konferencji członek zarządu województwa Jerzy Michalak. – Samorząd Województwa Dolnośląskiego, zarządzając środkami publicznymi, nie może pozwolić na zapłatę jakichkolwiek pieniędzy bez podpisanej z przewoźnikiem umowy rocznej i bez jakichkolwiek wyliczeń dotyczących realizowanej pracy, a te – zdaniem samego Prezesa Przewozów Regionalnych – nie zostały ustalone – uważa przedstawiciel samorządu.

Kto dostał więcej?

Jerzy Michalak przedstawił również tablice, na których przedstawił różnice pomiędzy oczekiwanym dofinansowaniem spółek Koleje Dolnośląskie i Przewozy Regionalne. Wynika z nich, że PR za przejechanie 3,6 mln pockm w nowym rozkładzie chcą 53 mln zł, natomiast Koleje Dolnośląskie oczekują za przejechanie 6,7 mln pockm (liczba tras zwiększa się w stosunku do roku ubiegłego) 75 mln zł dopłaty. Przewozy Regionalne momentalnie ripostowały.

– Jest tak dlatego, że Koleje Dolnośląskie dysponują prawie wyłącznie nowym taborem, od kilku lat przejmują obsługę głównych tras – można przeczytać na Twitterze, z którego przewoźnik linkuje wprost do rozmowy prezesa Mamińskiego z Jerzym Michalakiem na antenie TVP Wrocław. Tam prezes Mamiński pytał o to, dlaczego środki z Funduszu Kolejowego przez ostatnie lata były dysponowane nierównomiernie między przewoźników. Wówczas, z miejsca, Jerzy Michalak nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie, jednak dzisiaj przedstawił informację, która przeczy informacjom PR.

– W latach 2010–2016 z Funduszu Kolejowego przekazaliśmy KD 18 mln zł, natomiast Przewozom Regionalnym – 40 mln zł. Tymczasem Przewozy Regionalne w zasadzie nie dysponują nowoczesnych taborem – oświadczył Michalak. Trzeba też pamiętać, że dzięki pomocy województwa udało się zmodernizować lokomotywy i wagony, które dziś kursują na trasie Poznań – Wrocław – Szklarska Poręba. Członek zarządu województwa przekazał też informacje o zatrudnieniu w obu spółkach – w KD, przy pracy w wysokości 6,7 mln pockm zatrudnionych jest 530 pracowników, w PR – 480 pracowników, którzy są odpowiedzialni w dolnośląskim oddziale za 3,6 pockm. Odniósł się także do argumentu dotyczącego tego, że województwo nie przekazało PR żadnego nowego pociągu.

– Samorząd Dolnego Śląska nie kupuje pociągów Kolejom Dolnośląskim. Spółka sama skutecznie aplikuje o środki unijne między innymi dzięki świetnej sytuacji finansowej. Przewozy Regionalne są podmiotem, który z powodu uzyskania pomocy publicznej na restrukturyzację nie może starać się o środki unijne. Co jest niezależne od decyzji samorządu województwa – powiedział Michalak.

Będzie strajk?

Związkowcy Przewozów Regionalnych odwiedzili już marszałka województwa kilka dni temu w jego urzędzie, wnosząc o realizację kilku postulatów, wśród których nie zabrakło oczywiście żądania podpisania umowy z przewoźnikiem. 1 marca przyzakładowa Solidarność ma powołać komitet strajkowy, który poda datę zatrzymania pociągów w całym województwie.

– Na sumienia kolejarzy Przewozów Regionalnych kładę to, czy oni poważą się zatrzymać pociągi, czy nie. Jeśli dojdzie do paraliżu komunikacyjnego … przede wszystkim zrobię wszystko, aby do tego paraliżu komunikacyjnego nie doszło. Polityk musi robić wszystko, aby przeciwdziałać trudnym sytuacjom – powiedział na antenie wrocławskiego Radia Rodzina Jerzy Michalak. Zapewnił do tego, że pracy dla kolejarzy na Dolnym Śląsku w następnych latach będzie przybywać, dlatego widzi on miejsce w tym regionie także dla Przewozów Regionalnych.

Przewoźnik przesłał do nas oświadczenie w tej sprawie. – Ze zdziwieniem przyjęliśmy informację o kolejnym spotkaniu dla dziennikarzy organizowanym przez marszałka Michalaka przed zakończeniem negocjacji. Nasze pociągi kursują zgodnie z rozkładem jazdy zamówionym przez samorząd województwa dolnośląskiego, od początku roku świadczymy usługi dla mieszkańców regionu. 24 lutego wystawiliśmy fakturę za świadczenie usług w styczniu. Cały czas czekamy jednak na informację zwrotną od marszałka. Drogą oficjalną do tej pory nic nie otrzymaliśmy – powiedział Mikołaj Turowski, rzecznik prasowy PR.

– Gdy jesteśmy traktowani po partnersku, możemy bez problemów porozumieć się z władzami wszystkich województw, niezależnie od podziałów politycznych. Wygrywają zdrowy rozsądek i dobro pasażerów – dodaje biuro prasowe operatora.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (283)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (283)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS