13 grudnia wznowiony zostanie normalny, planowy ruch po moście na Nysie Łużyckiej, który łączy Zgorzelec i Goerlitz. Będzie tam kursować dziewięć par połączeń, ale władze regionalne i przewoźnicy z obu krajów deklarują, że to dopiero początek kształtowania wspólnej oferty.
Kursami pociągów specjalnych z Wrocławia i Jeleniej Góry do Goerlitz zainaugurowaany został ruch na przejściu granicznym łączącym polską i niemiecką część Zgorzelca. W piątek na dworcu po niemieckiej stronie Nysy Łużyckiej uroczyście przywitano pierwsze po dłuższej przerwie składy z Polski.
– Obiecaliśmy, że połączenia z Wrocławia do Drezna powrócą do rozkładu jazdy, i właśnie dotrzymujemy słowa – mówili zgodnie przedstawiciele władz regionalnych z Dolnego Śląska i Saksonii.
– Udało nam się przebić barierę, która niczym klin rozbijała od dziesięciu lat polską i niemiecką sieć kolejową. Dzięki zaangażowaniu kolejarzy z obu stron granicy mamy okazję otwierać po przerwie ruch na moście na Nysie Łużyckiej, i to ruch w takiej skali, jakiej tu jeszcze nie było, bo od niedzieli będzie tu kursować łącznie aż dziewięć par pociągów. Można by sparafrazować Neila Armstronga, że te osiemset metrów dzielące Zgorzelec i Goerlitz to mały krok dla kolei, ale wielki krok dla naszych społeczności – podsumował Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich.
– Dziś przywracamy normalność – ocenił podczas konferencji prasowej w Goerlitz Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego. – Ale to dopiero początek działań w tym kierunku. Chcemy rozwijać komunikację między Polską a Niemcami. Nasze regiony są sobie bliskie, bliskie są też kontakty między mieszkańcami – dodał.
Obok rozwoju połączeń – rozwój infrastruktury
Władze Saksonii zadeklarowały, że kolejnym krokiem w ułatwieniu organizacji przewozów ma być elektryfikacja podstawowej trasy łączącej ten land z Dolnym Śląskiem na odcinku Goerlitz – Dreznno. Niemiecki region ma sfinansować koszty przygotowania inwestycji, lobbuje też w sprawie jej realizacji u władz federalnych.
Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, przypomniał natomiast, że trwa modernizacja sąsiedniego mostu na Nysie Łużyckiej, na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Właśnie tamtędy prowadzona ma być znaczna część ruchu towarowego, który obecnie jest przekierowany na przejście w Zgorzelcu (tutejszy most został wyremontowany przed rokiem).
– Prace na moście w Bielawie rozpoczęły się w marcu tego roku i przebiegają zgodnie z planem – zapewniał przedstawiciel zarządcy infrastruktury. – Wymagają całkowitego zamknięcia ruchu kolejowego. Zakończenie przewidziane jest na koniec 2016 r. – powiedział rzecznik PKP PLK.
Bezpłatnie przez granicę, niedrogo po obu jej stronach
Koleje Dolnośląskie uruchomią trzy pary połączeń relacji Wrocław – Drezno i sześć par pociągów w relacjach do Goerlitz: dwie z Jeleniej Góry, jedną z Zielonej Góry i dwie z Węglińca. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przejazd przez granicę ma być darmowy, podróżujący w głąb Niemiec czy Polski będą więc mogli kupić bilety w normalnych cenach obowiązujących przy przejazdach krajowych. Niezależnie od tego funkcjonować będzie specjalna oferta Promocja Drezdeńska. Bilet powrotny Wrocław – Drezno ważny jeden dzień ma kosztować 74 zł dla jednej osoby, a bilet dla pięcioosobowej grupy uprawniający do powrotu w ciągu 14 dni – 379 zł.
Tańsze niż według standardowej międzynarodowej taryfy bilety będzie można kupić także w Niemczech. Powrotny bilet Dresden – Wrocław Special ma kosztować 33 euro dla jednej osoby, 69 euro dla rodziny (dwie osoby dorosłe i troje dzieci) lub 89 euro dla grupy pięciu osób.