Partnerzy serwisu:
Biznes

Jaki będzie przebieg korytarza Polska - Węgry - Adriatyk?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
10-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Jaki będzie przebieg korytarza Polska - Węgry - Adriatyk?
Fot. Rynek Kolejowy
Trwają prace nad uruchomieniem korytarza towarowego nr 11, który ma się stać nowym sprawniejszym połączeniem Polski i Węgier z portem Koper w Słowenii i Serbią. Obecnie analizowane są lokalizacje węzłów i prawdopodobnych tras. 

Na obecnym etapie, a także w formalnej procedurze, wskazywane są wyłącznie kluczowe węzły na korytarzu. Wyznaczenie konkretnych linii przebiegu podstawowego i tras alternatywnych jest zadaniem Rady Zarządzającej, utworzonej na podstawie rozporządzenia przez zarządców infrastruktury.

Wstępna propozycja trasy

Ramowy przebieg korytarza nr 11 według ustaleń poczynionych w Budapeszcie to: Koper – Ljubljana –Zalaszentivan – Sopron/Csorna – Rajka – Bratysława – Katotowice/Kraków – Warszawa/Teresporl oraz odnoga - z granicy węgiersko – serbskiej – Kelebia – Budapest – Komárom – Leopoldov do Rajki).

- Poniższa mapa ma wyłącznie charakter poglądowy. Wyznaczenie linii i terminali będzie zadaniem Rady Zarządzającej, zgodnie z zapisami rozporządzenia 913/2010. Dalsze lub inne linie w ramach
podstawowego przebiegu mogą zostać wyznaczone do korytarza – wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa



Bodziec dla rozwoju regionów


Projektanci korytarza zakładają pozytywny wpływ jego utworzenia na rozwój połączeń towarowych pomiędzy granicą polsko-białoruską i Warszawą oraz rejonem Katowic i Krakowa, a ważnymi ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

Korytarz ma stanowić uzupełnienie oferty istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier, czego dotychczas na mapie korytarzy brakowało. Potencjał ekonomiczny i szczegółowe prognozy przewozowe będą przedmiotem dalszych analiz

Jak wyjaśnia ministerstwo infrastruktury, utworzenie kolejowego korytarza transportu towarowego jest obecnie na wstępnym etapie. Formalna procedura nie została jeszcze wszczęta.

- Zostanie ona uruchomiona oficjalnie po przekazaniu Komisji Europejskiej listu intencyjnego podpisanego przez osoby reprezentujące ministerstwa właściwe do spraw transportu wszystkich zainteresowanych państw, stosownie do przepisów rozdziału drugiego rozporządzenia (EU) 913/2010. Powinno to nastąpić w ciągu kilku najbliższych tygodni – tłumaczy MiB.

Projekt oceni Bruksela


Następnie Komisja Europejska (DG MOVE) przeprowadza niezbędne analizy w celu przygotowania projektu decyzji w sprawie utworzenia korytarza. Termin nałożony na KE przez art. 5 ust. 6 rozporządzenia to 9 miesięcy. Decyzja taka wymaga również zatwierdzenia przez komitet SERAC, zgodnie z artykułem 21 rozporządzenia. Stosownie do art. 5 ust. 7 korytarz powinien zostać uruchomiony w terminie dwóch lat od decyzji KE.

Inicjatorem utworzenia korytarza jest strona węgierska. Polska od samego początku jest pozytywnie nastawiona do tej koncepcji oraz bardzo aktywna w pracy nad uruchomieniem konkretnych działań w celu przełożenia jej na formalną decyzję.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

Przyszłość korytarza południowego

Biznes

Przyszłość korytarza południowego

Rynek Kolejowy, 30 marca 2011 30 marca 2011

Indie: 975 mln dolarów na korytarz transportowy

ښwiat

Indie: 975 mln dolarów na korytarz transportowy

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy, 25 lipca 2011 25 lipca 2011

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

Przyszłość korytarza południowego

Biznes

Przyszłość korytarza południowego

Rynek Kolejowy, 30 marca 2011 30 marca 2011

Indie: 975 mln dolarów na korytarz transportowy

ښwiat

Indie: 975 mln dolarów na korytarz transportowy

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy, 25 lipca 2011 25 lipca 2011

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij