NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Internet w Pendolino? Może to potrwać

| Martyn Janduła 19.07.2017 113

Internet w Pendolino? Może to potrwać
Fot. PKP Intercity
Pierwszy skład Pednolino trafił już na prace związane z przeglądem czwartego poziomu utrzymania. Niestety, wróci on bez internetu na pokładzie. PKP Intercity tłumaczy właśnie, dlaczego tak się stało i na jakim etapie jest obecnie spółka w realizacji zapowiedzi, że pasażerowie Pendolino bez problemów skorzystają wkrótce z własnego telefonu i internetu na pokładzie. Mimo że przygotowania są zaawansowane, to spełnienie deklaracji „może potrwać”.
PKP Intercity prace nad specyfikacją przetargową na elektryczne zespoły trakcyjne – w której wygrał Alstom – rozpoczęło już w 2008 roku. Z kolei umowę na dostawę pociągów Pendolino podpisano w 2011 roku. Bardzo szybko okazało się, że konstrukcja pudeł tych pociągów uniemożliwia komfortowe korzystanie z własnych telefonów, zaś na pokładzie – który nazwano Premium – zabrakło internetu na pokładzie. Spółka próbuje ten stan rzeczy zmienić i podkreśla, że od momentu wprowadzenia pociągów do ruchu, rozważała różne koncepcje wdrożenia internetu na pokładach składów Pendolino.

Według zapowiedzi, najpierw wyjaśniano, że internet mógłby pojawić się w wakacje, kiedy składy Pendolino będą kierowane na pierwsze przeglądy czwartego poziomu utrzymania. Gdy moment ten nieuchronnie się zbliżał, a dodatkowo brakowało konkretnych oświadczeń, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewniało, że internet powinien się pojawić jeszcze w tym roku. Teraz już wiemy, że to niemożliwe.

– Obecnie prace projektowe, dotyczące montażu urządzeń do Wi-Fi, wkroczyły w stadium zaawansowane i przewiduje się, że w najbliższym czasie zostanie opracowany model wdrożenia internetu do pociągów Pendolino – wyjaśnia Marta Ziemska z biura prasowego przewoźnika. Nawet gdyby przewoźnik w krótkim czasie wybrał odpowiednie rozwiązanie, to problemem jest z kolei dostępność składów, których na obecną chwilę spółka eksploatuje 17 – 2 są w naprawach powypadkowych, 1 w naprawie okresowej P4. – Przez wzgląd na konieczność zapewnienia pasażerom odpowiedniej jakości usług przewozowych, uniemożliwione jest wyłączenie dodatkowego pociągu w celu dedykowanego procesu instalacji inicjalnej – dodaje.

Jak tłumaczy przewoźnik, instalacja internetu w Pendolino wymaga przeprowadzenia prac związanych z ingerencją w elementy konstrukcyjne. – Dlatego proces przygotowania pierwszego składu i przeprowadzane później testy mogą potrwać pewien czas – podkreśla Ziemska. O szczegółowych rozwiązaniach PKP Intercity będzie informować na bieżąco. A jak wiemy, 4 lipca zakończyło się zapytanie, którego przedmiotem jest weryfikacja technologiczna kompletności rozwiązania i oszacowania ceny za dostarczenie, instalację i utrzymanie sieci Wi-Fi oraz wzmacniaczy sygnału GSM dla 20 składów ED250. Oferenci musieli też wskazać niezbędny czas do realizacji potencjalnego zamówienia w tym zakresie. – Obecnie trwa analiza materiałów i danych zebranych w trakcie procesu RFI w celu dokonania weryfikacji wymagań przewoźnika, adekwatnie do zebranych z rynku najnowszych informacji technologicznych – wyjaśnia biuro prasowe.

W projektowaniu odpowiedniego rozwiązania PKP Intercity deklaruje, że bierze pod uwagę wiele czynników, m.in. analizy dotyczące dostępności usług poszczególnych operatorów. – Zgodnie z założeniami rozważamy możliwość korzystania z usług różnych operatorów (kilku w jednym czasie – łączenie sygnału GSM). Warto dodać, że w zależności od rodzaju taboru, ze względu na swoją konstrukcję, sygnał GSM jest tłumiony mocniej lub słabiej. W związku z tym, oprócz infrastruktury pozwalającej na korzystanie z bezprzewodowego internetu, zamierzamy podjąć działania w zakresie wdrożenia wzmacniaczy sygnału GSM – tzw. repeaterów – wyjaśnia PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5