NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Furgalski: W tym roku kolej powinna utrzymać trend wzrostowy

| Adrian Furgalski 31.01.2017 48

Furgalski: W tym roku kolej powinna utrzymać trend wzrostowy
Fot. Grzegorz Jóźwicki
– W 2017 roku powinniśmy utrzymać trend wzrostowy, natomiast w roku kolejnym na skutek rozpoczęcia szerszego frontu robót na torach, spodziewałbym się być może nie spadku, ale stagnacji w liczbie przewiezionych pasażerów – komentuje wyniki przewozowe za 2016 rok Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i prezes Railway Business Forum.
Żeby kolej zaczęła odzyskiwać pasażerów, musi się zadziać kilka rzeczy równocześnie. Musi być dobra infrastruktura, dzięki której zaoferujemy dobre i konkurencyjne względem innych form przejazdu czasy podróży. Z tym związany jest dobry, gęsty rozkład jazdy, takt, skomunikowania. Musi być dobry jakościowo tabor z właściwą ofertą na jego pokładzie. Musi być wreszcie prowadzona atrakcyjna polityka cen i promocji. Wiele osób dodaje jeszcze aspekt konkurencji na rynku, dzięki czemu chociażby – jak pokazują analizy Komisji Europejskiej – ceny biletów mogą obniżyć się od 25 do 40 proc.

W Polsce zakończyliśmy wiele prac na liniach, zakupiliśmy sporo nowych pociągów, a ceny biletów nie zniechęcają, choć dynamicznego systemu sprzedaży w Intercity wciąż nie możemy się doczekać, a to narzędzie zdecydowanie lepiej dostosowywałoby cenowo popyt do podaży. W 2017 roku powinniśmy utrzymać trend wzrostowy, natomiast w roku kolejnym, na skutek rozpoczęcia szerszego frontu robót na torach, spodziewałbym się być może nie spadku, ale stagnacji w liczbie przewiezionych pasażerów.

Przewozy towarowe nie mogą się pochwalić ani zyskiem w czasach przewozów, ani poprawą infrastruktury. Im tak naprawdę ma być dopiero poświęcona w większym niż dotychczas stopniu polityka inwestycyjna. Ze średnią prędkością 27 km/h nie pokona się samochodu ciężarowego, który na dodatek płaci za dostęp do infrastruktury jedne z najniższych w UE stawek i to tylko na 3300 km dróg.

Ta nierównowaga sprawia, że przewoźnicy towarowi od lat wydzierają sobie wzajemnie ten sam kawałek tortu, bo praca przewozowa wciąż oscyluje wokół 50 mld tkm, a więc poziomu z 2005 roku, który to przypominam stanowi punkt wyjścia w Masterplanie dla transportu kolejowego. Nie sprawdził się nawet wariant pesymistyczny, który także zakładał wzrosty przewozów. W 2017 nie oczekiwałbym znaczącej poprawy, sam wzrost przewozu kruszyw czy rosnące stale przewozy kontenerów to za mało.

Czytaj więcej o wynikach przewozowych za 2016 rok:
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Adrian Furgalski - wiceprezes zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR

Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5