NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Jak radzili sobie przewoźnicy w 2016 roku?

| Martyn Janduła 30.01.2017 87

Jak radzili sobie przewoźnicy w 2016 roku?
Fot. Tomasz Falkiewicz, SM42.pl
Rok 2016 na kolei pod względem pasażerów okazał się rekordowy. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, tak dobrych wyników przewoźnicy nie rejestrowali już od lat. Wzrosła nie tylko liczba pasażerów, ale także praca przewozowa i eksploatacyjna, co oznacza, że przewoźnicy uruchomili więcej połączeń. Jak radziły sobie poszczególne spółki?
Aż 292,4 mln pasażerów skorzystało z kolei w 2016 roku. To o 12,1 mln więcej, niż rok wcześniej. Poniżej przedstawiamy dane przewozowe poszczególnych operatorów – niewątpliwie są w tym zestawieniu wygrani, jednak nie dla wszystkich dane za 2016 r. są korzystne.

Praca eksploatacyjna (iloczyn liczby pociągów i przebytej przez nie odległości) wyrażona w pociągokilometrach w 2016 roku wzrosła o 11,5% względem 2015 roku: ze 143,4 tys. pockm do 159,9 tys. pockm. Wzrosła również praca przewozowa na kolei – wskaźnik ten zwiększył się prawie o 10%, do 19,2 mld pasażerokilometrów. Liczba pasażerów ogółem wzrosła natomiast o 4,33%, czyli w dużo mniejszym stopniu niż praca przewozowa i eksploatacyjna.

PKP Intercity

Największym zwycięzcą 2016 roku jest niewątpliwie PKP Intercity. Z usług operatora w 2015 roku skorzystało 31,2 mln klientów, zaś w zeszłym roku było to już 38,5 mln osób. Oznacza to wzrost aż o 23%, co owocuje zwiększeniem udziału w rynku do 13,2%. Przewoźnik odpowiada za ponad połowę wzrostu liczby pasażerów za 2016 rok w całym sektorze kolejowym. Udało się go uzyskać kosztem zwiększonej pracy przewozowej o prawie 22%. Oznacza to, że klienci wybierali dłuższą podróż. Ogółem PKP Intercity odpowiada za połowę wykonanej w 2016 roku pracy przewozowej na kolei.

Koleje Mazowieckie

Mazowiecki przewoźnik odpowiada za przewóz aż 1/5 wszystkich pasażerów na kolei w 2016 roku. Niestety, jest to jeden z największych przegranych ubiegłego roku. W związku z licznymi remontami infrastruktury kolejowej w województwie mazowieckim, przewoźnik uzyskał wskaźnik pracy przewozowej mniejszy o 6%. KM odnotowały również zmniejszenie liczby przewiezionych pasażerów o 4%. W 2016 roku udało się Kolejom Mazowieckim przewieźć prawie 61 mln pasażerów, w roku poprzednim było ich 63,2 mln. Planowane przez PKP PLK prace na węźle warszawskim mogą przynieść tylko pogorszenie oferty i dalszy spadek liczby pasażerów.

WKD i SKM Warszawa

Słaby rok zanotowały także inne mazowieckie spółki. WKD w ciągu roku straciła 769 tys. pasażerów. Wiąże się to przede wszystkim z zakończonymi utrudnieniami na linii kolejowej nr 1, co miało przełożenie na problemy w ruchu pociągów do Pruszkowa. W związku z tym bilety Kolei Mazowieckich honorowane były także w pociągach WKD, co przysporzyło dodatkowych pasażerów do końca 2015 roku. Zakończenie tej oferty oraz remont torów WKD w 2016 roku z Warszawy do Komorowa odwróciło trend wzrostowy. Inny mazowiecki przewoźnik, SKM Warszawa, również straciła pasażerów. Ich liczba skurczyła się prawie aż o 1,5 mln. W przypadku Warszawskiej Kolei Dojazdowej spadek notowany jest na poziomie 10% w kontekście poprzedniego roku przy dodatkowym spadku pracy przewozowej aż o 15%. Warszawska SKM straciła z kolei 6% pasażerów. O tyle samo procent spadła jej praca przewozowa.


Zmiana przewiezionych pasażerów w tys. 2016/2015. Opracowanie własne

Przewozy Regionalne i PKP SKM Trójmiasto

Dobre wyniki udało się uzyskać największemu przewoźnikowi kolejowemu w Polsce. Przewozy Regionalne zwiększyły liczbę pasażerów o 3,4% i uzyskały wynik 79,5 mln przewiezionych osób. W tej chwili udział w rynku – biorąc po uwagę liczbę przewiezionych pasażerów – udało się zachować na zbliżonym do ubiegłego roku poziomie 27%. Zmniejszenie o 3% wyniku pracy przewozowej oznacza, że pasażerowie PR średnio przejeżdżali mniejsze odległości.

Od lat dużą popularnością wśród pasażerów cieszy się trójmiejski przewoźnik. PKP SKM aż o 6% poprawiła wynik w przewozie osób, uzyskując wynik na poziomie 41,9 mln pasażerów. Przewoźnikowi wciąż udaje się zachować 15-procentowy udział w tym sektorze. Nieznacznie wzrosła także praca przewozowa, którą odnotowała PKP SKM Trójmiasto. Wynik ten poprawił się o 1%.

Ogromne wzrosty w KD, duże spadki w Arrivie

Koleje Dolnośląskie istotnie poprawiły wyniki w zakresie liczby pasażerów. W ubiegłym roku przewiózł on 7,3 mln osób, podczas gdy w 2015 roku było to 5,2 mln osób, co daje wzrost o 40%. Wzrosła także praca przewozowa operatora - o 34%, czyli w mniejszym stopniu, niż liczba pasażerów. 

Również wyniki innego samorządowego przewoźnika świadczą o jego pozytywnym rozwoju. Koleje wielkopolskie zanotowały 10-procentowy wzrost liczby pasażerów w 2016 roku. W takim samym stosunku wzrosła praca przewozowa tego operatora. Kolejom Śląskim ubyło z kolei 570 tys. pasażerów (spadek o 3,5%). O 5% spadła także praca przewozowa, zatem pasażerowie podróżowali na krótszych trasach.

Rekordzistą w procentowej utracie pasażerów jest Arrvia. Wszystko za sprawą zakończonego kontraktu dla województwa kujawsko-pomorskiego na świadczenie usług przewozowych. Urząd Marszałkowski wybrał ponownie Przewozy Regionalne, co odbiło się automatycznie na wynikach Arrivy. O 45% spadła liczba pasażerów i o 45% wskaźnik pracy przewozowej.

Pozostałe koleje samorządowe

Rozwijające się dopiero spółki samorządowe, jak Łódzka Kolej Aglomeracyjna czy Koleje Małopolskie, które pierwsze połączenia uruchomiły dopiero w 2014 roku, z roku na rok osiągają coraz lepsze wyniki w liczbie pasażerów. O 55% wzrosła liczba pasażerów ŁKA (2,5 mln osób) przy wzroście pracy przewozowej o 65%. Małopolski przewoźnik poprawił liczbę przewiezionych pasażerów aż o 165%. Udało mu się przewieźć 4,8 mln osób. W 2015 roku było ich 1,8 mln. Praca przewozowa wzrosła z kolei aż o 233%. Ma to związek z uruchamianymi kolejnymi połączeniami: Kraków Główny – Sędziszów oraz Kraków Główny – Krynica-Zdrój.

 
Opracowanie własne
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS