NUMER 04/2018
NUMER 04/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Czy grozi nam pustka za nastawnikiem?
szukaj
Śledź nas:

Elektryfikacja PKM i budowa SKM Szczecin wygrały konkurs o dofinansowanie

| Jakub Madrjas 13.03.2018 172

Elektryfikacja PKM i budowa SKM Szczecin wygrały konkurs o dofinansowanie
Wizualizacja przystanku Gdańsk Firogawiz. PKM
CUPT rozstrzygnął trzeci konkurs na projekty do dofinansowania z funduszy unijnych. Tym razem do wzięcia było ponad 1,2 miliarda złotych z przeznaczeniem na infrastrukturę kolei miejskiej. Niestety, na razie będzie można wydać tylko połowę środków.
Jak czytamy w regulaminie konkursu, dofinansowaniu podlegają projekty przyczyniające się w największym stopniu do wzmocnienia roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych poza siecią TEN-T. Dofinansowanie UE w ramach tego konkursu mogły uzyskać projekty dotyczące kolei miejskiej polegające na budowie, modernizacji i rehabilitacji linii kolejowych.

O dofinansowanie mogli się ubiegać zarządcy infrastruktury i samorządy zorganizowano dla projektów ujętych w Kontraktach Terytorialnych. Do pozyskania była alokacja w wysokości aż 1,23 miliarda złotych. Jak poinformował CUPT, do dofinansowania wybrano trzy projekty, o łącznej kwocie dofinansowania 608 mln złotych:
  1. Przystanek kolejowy Wrocław Szczepin wraz z przebudową wiaduktu – wkład UE to 34,8 mln zł;
  2. Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga – wkład UE to 61,7 mln zł;
  3. Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – wkład UE to 512 mln zł.
Lista została już zatwierdzona przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.  Niedawno CUPT rozstrzygnął konkurs na projekty taborowe warte trzy miliardy złotych – można o tym przeczytać w tym miejscu. Z powodu niespełnienia wymogów projektu przez PKP Intercity, do zagospodarowania z tego konkursu jest prawie 400 milionów złotych środków unijnych. Ponieważ w konkursie infrastrukturalnym nie przyznano jeszcze większej kwoty, do zagospodarowania pozostaje łącznie ok. miliarda złotych.

Pół miliarda dla SKM Szczecin

Zdecydowanie największym beneficjentem jest więc projekt szczecińskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Niestety, oferty w przetargu PLK na modernizację kluczowego odcinka znacznie przekroczyły budżet. Wygranie konkursu, szczególnie w takiej kwocie dofinansowania, powinno jednak przywrócić inwestycję na właściwe tory - tak zapowiedział członek zarządu PLK Arnold Bresch.

Projekt prowadzi Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które wybuduje także m. in. 26 węzłów przesiadkowych przy SKM. Natomiast od korekty rozkładu jazdy marszałek województwa we współpracy z gminami uruchomił nowe połączenia kolejowe w ramach pilotażu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. 

Elektryfikacja PKM wraz z nowym przystankiem

Od samego początku linia PKM planowana była także jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji trzeba było odłożyć w czasie. Ich realizacja rozpoczęła się rok temu.

O tym, że w ramach elektryfikacji może powstać nowy przystanek PKM właśnie dzięki konkursowi CUPT donosiliśmy w sierpniu ubiegłego roku. Po budowie PKM otwarto już nowe przystanki w Gdyni, które okazały się sukcesem. Wczoraj pisaliśmy,że miasto Gdynia i PKP SKM Trójmiasto chcą wyznaczyć nowe przystanki SKM na terenie miasta.

Nowy przystanek Wrocław Szczepin wraz z linią tramwajową

Przystanek kolejowy Wrocław Szczepin powstanie razem z budową tramwaju na Popowice. Otwarto już oferty w połączonym przetargu, które jednak przekroczyły budżet. Za sfinansowanie linii tramwajowej odpowiada miasto, ale przystanek ma sfinansować PKP PLK i to ona zgłosiła inwestycję do konkursu. Tramwajowa część inwestycji otrzymała dofinansowanie w grudniu 2017 roku
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS