Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Elektryfikacja PKM dopiero w przyszłej perspektywie UE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Elektryfikacja PKM dopiero w przyszłej perspektywie UE
Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosi na przełomie roku przetarg na zakup taboru. Mają to być pociągi spalinowe, mimo że linia docelowo zostanie zelektryfikowana. Polskie Linie Kolejowe nie zdążą jednak zelektryfikować istniejącego odcinka torów, po których pomknie PKM.

- Linia PKM docelowo ma być zelektryfikowana, nasz projekt budowlany to przewiduje, jednak realizacja trakcji została odłożona w czasie, do momentu kiedy PKP PLK przygotuje projekt elektryfikacji swojej linii 201, z którą PKM się łączy. Decyzję o elektryfikacji linii 201 PKP PLK rzeczywiście podjęła, ale sam projekt jeszcze gotowy nie jest. Na jakim etapie się on znajduje - o to proszę już pytać PKP PLK - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik PKM Tomasz Konopacki...przed ponad miesiącem. Od tego czasu czekamy na odpowiedź PKP Polskich Linii Kolejowych na temat zaawansowania projektu. Niestety nie doczekaliśmy się jej.

Za Polskie Linie Kolejowe odpowiedział podczas Forum Inwestycji Tramwajowych Paweł Wróblewski, Główny Specjalista ds. Ruchu Kolejowego w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Elektryfikacja linii 201 nastąpi dopiero w przyszłej perspektywie unijnej - powiedział "Rynkowi Kolejowemu". W związku z tym przez najbliższe lata PKM też pozostanie niezelektryfikowana.

Czekając na PLK 

- Nasz projekt wchodzi obecnie w etap realizacji, w związku z czym przygotowujemy budowę PKM w wariancie spalinowym, z opcją elektryfikacji w przyszłości. Również w przypadku taboru, którego produkcja trwa dwa lata, zamówienie na nowe pociągi uwzględnia wariant spalinowy, gdyż na chwilę obecną projekt elektryfikacji linii 201 nie jest gotowy, a pociągi trzeba zamawiać już teraz - wyjaśnia Konopacki.

- W momencie gdy PKP PLK przygotuje projekt trakcji dla linii 201, wspólnie przeprowadzimy elektryfikację obu linii - i nastąpić ma to najszybciej, jak tylko będzie to możliwe. I wówczas dopiero będzie mógł zostać zamówiony nowy tabor elektryczny, a kupowane obecnie "spalinówki" trafią na inne linie kolejowe w województwie pomorskim, które nie są zelektryfikowane - kończy Konopacki.

"Spalinówki" obslużą pozostałe linie

Dzięki temu, że spalinowe zespoły trakcyjne zostaną przekazane do obsługi innych linii w województwie, Pomorze będzie mogło powoli zakończyć zakupy taboru spalinowego - 27 spalinowych zespołów trakcyjnych w pełni zaspokoi potrzeby województwa w tym zakresie - mówił w sierpniu "Rynkowi Kolejowemu" Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Prawdopodobnie elektryfikacja PKM nastąpi dopiero pięć lat po jej zbudowaniu, czyli pod koniec przyszłej perspektywy finansowej UE. Spalinowe zespoły trakcyjne, które chce kupić PKM będą mogły obsługiwać inne linie dopiero po zakończeniu okresu trwałości projektu dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej, który wynosi pięć lat.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwszy Impuls na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Tabor i technika

Pierwszy Impuls na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

inf. prasowa PKM/Newag 21 października 2023

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Infrastruktura

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Michał Szymajda 11 stycznia 2023

PKM: Po pandemii pasażerowie wrócili do naszych pociągów

Pasażer

Pomorze chce kupić cztery hybrydy z pieniędzy z Polskiego Ładu

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwszy Impuls na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Tabor i technika

Pierwszy Impuls na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

inf. prasowa PKM/Newag 21 października 2023

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Infrastruktura

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Michał Szymajda 11 stycznia 2023

PKM: Po pandemii pasażerowie wrócili do naszych pociągów

Pasażer

Pomorze chce kupić cztery hybrydy z pieniędzy z Polskiego Ładu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5